شناسه خبر:64598
1401/10/14 09:29:15

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر امور عشایری همدان از توزیع و نصب 288 پنل خورشیدی بین عشایر خبر داد و گفت: 900 میلیون تومان تسهیلات بانکی کم‌بهره، دو میلیارد و 500 میلیون تومان تسهیلات بلندمدت، 95 واحد دامدارکارت، یک‌هزار و 910 تُن جو و 610 تُن کنسانتره بین عشایر توزیع کردیم.

جعفر کاویانی‌دلشاد در شورای برنامه‌ریزی امور عشایر نهاوند اظهار کرد: مطابق اعلام مرکز امور عشایری کشور سرانه آرد درنظر گرفته‌شده برای هر نفر از عشایر ماهانه 12 کیلوگرم است که این میزان در نهاوند بیش از پنج‌ونیم کیلوگرم بوده و باید این سهمیه اصلاح شود.
وی افزود: خانوارهای عشایری برخلاف خانوارهای شهری هر چیزی را که مصرف می‌کنند، عمدتاً وابسته به آرد است که سهمیه مورد نظر کفاف آن‌ها را نمی‌دهد و باید از سوی اداره غله استان و یا جهاد کشاورزی در آن تجدید نظر صورت گیرد.
مدیر امور عشایری استان همدان گفت: درحال حاضر سه هزار و 500 خانوار با 14 هزار نفر جمعیت عشایری در قالب چهار طایفه در 72 سامانه عرفی استان مستقر هستند که از اواسط آبان‌ماه به این مناطق کوچ می‌کنند.
وی افزود: امسال در شهرستان نهاوند 30 کیلومتر راه عشایری ترمیم و 23 هزار متر مکعب آب شرب برای عشایر و دام‌های آن‌ها عرضه شده است.
کاویانی‌دلشاد توزیع و نصب 288 پنل خورشیدی را از دیگر اقدامات اداره امور عشایری نهاوند دانست و گفت: از ابتدای سال تاکنون 900 میلیون تومان تسهیلات بانکی کم‌بهره، دو میلیارد و 500 میلیون تومان تسهیلات بلندمدت، 95 واحد دامدارکارت، یک‌هزار و 910 تُن جو و 610 تُن کنسانتره بین عشایر منطقه نهاوند توزیع شده است.
وی از تخصیص 933 میلیون تومان اعتبار از محل سفر ریاست‌جمهوری به شهرستان نهاوند خبر داد و افزود: 80 میلیون تومان از این اعتبار برای تعمیر ساختمان اداری، 293 میلیون تومان برای مرمت راه‌های روستایی و 560 میلیون تومان نیز برای آب‌رسانی تخصیص داده شده است.
مدیر امور عشایری همدان از تخصیص اعتبارات ملی در سال جاری خبر داد و گفت: از محل اعتبارات ملی نیز 20 میلیارد تومان برای نهاوند منظور شده که 10 میلیارد تومان آن برای ترمیم راه‌های روستایی و عشایری و مابقی برای بهسازی چشمه‌های آب، برگزاری دوره‌های آموزشی و آب‌رسانی هزینه می‌شود.
وی کوچ زودهنگام عشایر به استان را یکی از مشکلات فعلی عنوان کرد و گفت: با وجود اینکه عشایر مستقر در مناطق قشلاقی باید 15 اردیبهشت‌ماه وارد استان شوند، اما زودتر از موعد وارد منطقه شده و باعث تخریب مراتع می‌شوند.
کاویانی‌دلشاد افزود: در این رابطه نیاز به هماهنگی با مسئولان لرستان است تا طی برگزاری جلساتی با مسئولان ذی‌ربط آن هماهنگی‌هایی برای جلوگیری از هدایت عشایر قبل از موعد مقرر به عمل آید.
معاون عمرانی فرماندار نهاوند نیز گفت: بیش از 60 درصد جمعیت عشایری استان در سامانه‌های عرفی نهاوند مستقر هستند که باید مطابق با این تعداد جمعیت، امکانات لازم در اختیار شهرستان قرار گیرد.
جعفر سلگی افزود: در شهرستان نهاوند یک‌هزار و 850 خانوار عشایری با جمعیت 9 هزار و 200 نفر و 320 هزار رأس دام وجود دارد که بیشترین آمار جمعیتی استان است.
وی از توزیع ماهانه 34 تُن آرد یعنی به‌ازای هر نفر 6 کیلو بین عشایر منطقه خبر داد و گفت: با توجه به پیگیری‌های صورت‌گرفته توانستیم سرانه آرد را افزایش دهیم که البته با حد استاندارد کشوری خیلی فاصله دارد.
معاون عمرانی فرماندار نهاوند با تأکید بر اینکه 60 درصد جمعیت عشایر در نهاوند مستقر هستند و لازم است خدمات بیشتری به آنان ارائه شود، گفت: شهرستان نهاوند فاقد تانکر آب‌رسانی است، درحالی که سه تانکر در اختیار استان بوده و بهتر است حداقل یکی از آن‌ها به‌طور دائم به نهاوند اختصاص یابد.
وی با بیان اینکه سال گذشته 160 میلیون تومان در اختیار اداره امور عشایری نهاوند قرار گرفته است، افزود: طی سال جاری کار واکسیناسیون دام‌ها با همکاری دامپزشکی شهرستان انجام شده است.
سلگی در ادامه به ورود زودهنگام عشایر از سمت لرستان اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه فروردین‌ماه مراتع شهرستان آماده پذیرش دام نیستند، ورود زودهنگام آن‌ها باعث تخریب مراتع می‌شود که از مسئولان لرستان انتظار همکاری بیشتر در این زمینه داریم.
وی به پیگیری‌ها برای رفع مشکل حق‌ چرای چند روستا اشاره کرد و افزود: در دوران گذشته برای چند روستای نهاوند در نزدیکی مرز لرستان از سوی مسئولان این استان به‌طور غیر قانونی پروانه حق‌ چرا صادر شده بود که این موضوع به چالش تبدیل شده بود و سال گذشته با پیگیری این مشکل رفع و پروانه چرای آن‌ها باطل شد.
معاون عمرانی فرماندار نهاوند در پایان سخنانش تأکید کرد: امیدواریم امسال شاهد وقوع مشکلاتی در این زمینه نباشیم.

شناسه خبر 64598