شناسه خبر:64314
1401/10/7 08:49:21

سپهرغرب، گروه خبر: دبیر ستاد بازآفرینی شهرستان مریوان گفت: مریوان جزء سکونتگاه‌هایی است که به لحاظ جمعیتی بسیار متراکم و به لحاظ توپوگرافی و کالبدی بسیار پرشیب است، که همین امرسبب شرایط ناگواریست که در طول دهه‌های گذشته چه به لحاظ خدمات رسانی و چه به لحاظ مداخله برای ساماندهی ادامه داشته است.

سیامک مهرنیا، در جلسه انتقال تجربیات زلزله بم توسط نمایندگان ستاد بازآفرینی کشور و سفیر بم که در شهرستان مریوان برگزار شد، اظهار کرد: شهر مریوان به‌واسطه قرارگیری بر روی خط گسل یکی از شهرهای پر خطر استان از لحاظ لرزه خیزی است که ضرورت توجه به آن را دوچندان کرده است.
وی افزود: این نشست با تأکید بر عوامل پیشگیرانه قبل از زلزله و مدیریت بحران پس از زلزله، میزبان مخاطبانی ازجمله اعضای ستاد بحران و مهندسان سازمان نظام مهندسی و عموم شهروندان است.
رئیس اداره مطالعات شهری و دبیر ستاد بازآفرینی شهر مریوان تشریح کرد: ستاد بازآفرینی با رویکرد حل مشکلات و معضلات محلات هدف شهر مریوان در چند سال اخیر با تعریف و اجرای چندین پروژه مسئله‌محور نقش بسزایی در رفع مشکلات ساکنان آن داشته است.
مهرنیا عنوان کرد: این نشست و محفل که در خصوص آموزه‌های زلزله بم برگزار شد، بسیار مصداق خوبی است برای شهرهایی که هر لحظه امکان هرگونه فاجعه انسانی و مالی در آن بالاست.
وی تأکیدکرد: مریوان به‌عنوان یکی از شهرهای میانی غرب ایران که در ابعاد مختلف دارای نقش‌های مهمی در سطح منطقه‌ای و ملی است، جاذب جمعیتی بالغ بر 120 هزار نفر بوده که بیش از نیمی از آن در سکونتگاه‌های ناپایدار ساکن هستند.
دبیر ستاد بازآفرینی مریوان افزود: مریوان جزء سکونتگاه‌هایی است که به لحاظ جمعیتی بسیار متراکم و به لحاظ توپوگرافی و کالبدی بسیار پرشیب است، که همین امرسبب شرایط ناگواریست که در طول دهه‌های گذشته چه به لحاظ خدمات‌رسانی و چه به لحاظ مداخله برای ساماندهی ادامه داشته است.
مهرنیا افزود: همه این مسائل باعث شده که دستگاه‌های دخیل در مدیریت شهری از وظایف مهم خود منحرف شده و با مسائل مهمی از جمله رشد کالبدی ناهمگون افزایش شدید جمعیت و گسترش محلات غیر قانونی، ناهماهنگی در نوع و سطح خدمات گسترش ناهنجاری‌های اجتماعی و افزایش شدید فاصله طبقاتی و کالبدی روبرو شود.
وی اذعان کرد: مریوان بر روی یکی از خطوط اصلی و گسل‌های بسیار پر خطر به نام گسل کانی دنیار قرار گرفته که هر لحظه امکان لرزش آن وجود دارد، همانگونه که ساکنین آن به درستی آن را درک کرده اند، کوچه‌های تنگ و باریک و طولانی آن در هنگام زلزله به شدت شرایط را برای خدمات‌رسانی سخت خواهد کرد و همین امر ما را به سمت اتخاذ رویکردهایی که تاب‌آوری شهر را بالا ببرد سوق خواهد داد.
رئیس اداره مطالعات شهری و دبیر ستاد بازآفرینی مریوان گفت: برای رصد مشکلات محلات هدف با اداره راه و شهرسازی اقدامات بسیار مفیدی انجام داده ایم که ازجمله می‌توان به بهبود فضای عبور و مرور ساکنان اشاره کرد.
مهرنیا در ادامه افزود: شهرداری مریوان به‌عنوان بانی پله‌گذاری سنتی و با سنگ لاشه، حرکتی بسیار مفید و سازگار با محیط انجام داده که در نوع خود کم‌نظیر بوده است، سالانه کوچه‌های زیادی با همکاری اداره راه و شهرسازی و ستاد بازآفرینی آسفالت و پله‌گذاری می‌شوند که کمک شایانی به تاب‌آوری شهر در هنگام حوادث می‌کند و ما بر آنیم که این رویکرد را ادامه دهیم.

شناسه خبر 64314