شناسه خبر:64195
1401/10/4 10:16:23

سپهرغرب، گروه خبر - مینو جعفری ممتاز: استاندار همدان با تأکید بر توسعه گلخانه‌ها، اظهار کرد: با توجه به تأکید رهبر انقلاب اسلامی مبنی بر افزایش تولید و ایجاد امنیت، اقتدار غذایی و افزایش بهره‌وری، باید در حوزه کشاورزی با توسعه گلخانه‌ها، این امر را محقق کنیم.

علیرضا قاسمی‌فرزاد روز گذشته در جلسه ستاد گلخانه‌های استان همدان افزود: با توسعه گلخانه‌ها علاوه‌بر کاهش مصرف آب، کاهش زمان مدیریت نظارت و کنترل، کاهش مصرف سم و کود و ارتقای کیفیت بهداشتی محصولات غذایی را شاهد خواهیم بود؛ در حوزه اشتغال‌زایی نیز گلخانه‌‌ها نقش بسیار مؤثری دارند که بنابراین ضروری است به سمت کشت گلخانه‌ای برویم.
استاندار همدان عنوان کرد: با وجود اینکه برای استان همدان پیشرفت 25 هکتاری در حوزه گلخانه هدف‌گذاری شده است، ما انتظار تحقق بالای 500 هکتار را داریم؛ چون به‌سرعت منابع آبی استان درحال تقلیل است، حتی گلخانه‌ها باید طوری طراحی شوند که از سقف آن‌ها هم منابع آبی جذب شود.
وی با بیان اینکه افزایش صادرات محصولات گلخانه‌ای باید افزایش یابد، گفت: با توجه به روابطی که جمهوری اسلامی با کشورهای همسایه دارد، در این زمینه بسیار می‌توانیم موفق عمل کنیم.
قاسمی‌فرزاد با تأکید بر همکاری بانک کشاورزی جهت تأمین منابع مالی و اعتباری گلخانه‌ها، افزود: بانک‌ کشاورزی باید تلاش کند تا میزان اعتبارات بیشتری برای حمایت از گلخانه‌‌داران جذب کند.
وی عنوان کرد: ما با کسی عقد اخوت نبستیم و اگر از مسئولی کم‌کاری ببینیم، حتماً او را عوض می‌کنیم و نگاه ما به رویکرد و عملکرد مدیران است و اگر مسئولی از تولید حمایت کند، با او همکاری و حمایتش خواهیم کرد.
استاندار همدان با تأکید بر راه‌اندازی نهضت ایجاد گلخانه، گفت: حتماً بایستی اراضی مستعد را به سمت کشت گلخانه‌ای ببریم و از کشت‌های پُرآب‌بر به سمت محصولات کم‌آب‌بر برویم و البته منابع مالی و بانکی آن هم تأمین شود.
وی بیان کرد: در دعوای بین شرکا در مورد چاه باید آب منطقه‌ای موضوع را حل کند و در این خصوص می‌بایست از گلخانه‌دار حمایت شود.
قاسمی‌فرزاد با تأکید بر تأسیس شهرک‌های گلخانه‌ای، گفت: با توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای یک رقابت مثبت بین آنان ایجاد می‌شود و ارزش‌افزوده برای تولیدکننده خیلی بیشتر خواهد شد و این شهرک‌ها آینده بسیار درخشانی در بحث تولید و روش‌های تولید و استفاده از تجهیزات روز دارند.
وی خاطرنشان کرد: حتماً یکی از ملاک‌های ارزیابی مدیران، میزان ایجاد گلخانه باشد و جلسات مستمر در این خصوص تشکیل دهند و در جهت مهم‌ترین مؤلفه که بحث ترویج و آموزش کشاورزان برای ترغیب به سمت گلخانه‌داری است، تلاش کنند.
* رتبه ششم استان همدان در توسعه گلخانه‌ها
در ادامه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز با اشاره به نقش افزایش تولید در اقتدار غذایی، گفت: با توسعه گلخانه‌ها علاوه‌بر تأمین غذایی نسل‌های آینده، باید مصرف بهینه آب را داشته باشیم. گلخانه‌ها بین 5 تا 10 برابر افزایش تولید نسبت به فضای باز و بین 10 تا 20 درصد کاهش مصرف آب را دارند و ازلحاظ اشتغال هر هکتار برای 11 نفر اشتغال ایجاد می‌کند که اشتغال با توسعه گلخانه 13 برابر می‌شود.
رضا بهراملو با بیان اینکه با ترویج گلخانه‌ها شغل دائمی ایجاد می‌شود، افزود: گلخانه شغلی است که می‌تواند برای نسل‌های آینده روزبه‌روز رونق پیدا کند و باید آن را توسعه دهیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان عنوان کرد: گلخانه‌های استان همدان از سال 1381 شروع به فعالیت کردند و در سال جاری تاکنون 37 و 3 دهم هکتار اجرا کردیم و تا پایان سال تا 50 هکتار به بهره‌برداری خواهد رسید، البته تعدادی تغییر کاربری صورت گرفته که شاهد آمار بالای 100 هکتاری گلخانه‌های استان همدان خواهیم بود.
وی بیان کرد: تا سال 1399 کلاً 176 هکتار اجرا شده بود و در سال 1400، 27 هکتار توسعه پیدا کرد؛ شهرستان‌ها را رتبه‌بندی کردیم و در سال 1401 تا پایان آذرماه 37 و 3 دهم هکتار اجرا شد که جمع گلخانه‌های استان تاکنون به 240 هکتار رسیده است.
بهراملو افزود: تاکنون 109 و 3 دهم هکتار تغییر کاربری داده شده که اگر این تغییر کاربری‌ها در هفته جاری اتفاق افتد، میزان گلخانه‌ها به 160 هکتار می‌رسد؛ برنامه کشوری ما برای سال 1401، 25 هکتار بوده و عمده تولیدات استان همدان سبزی و صیفی‌جات است.
وی با بیان اینکه ازلحاظ تغییر کاربری یک رکورد در طول 20 سال گذشته رقم خواهد خورد، گفت: ازلحاظ درصد پیشرفت کشوری برای همدان 25 هکتار اعلام شده و تا پایان آبان‌ماه 83 درصد را پوشش داده که تا پایان آذرماه به 37 هکتار رسیده است؛ فعلاً جایگاه ما در سطح کشور تا پایان آبان‌ماه، ششم است که نسبت به خیلی از استان‌ها بالاتر هستیم.
این مقام مسئول با اشاره به مشکل چاه‌های عمیق مشترک بین کشاورزان، ابراز کرد: با توجه به اینکه گلخانه‌ها در کل سال مصرف آب دارند، اختلافاتی بین شرکا در استفاده از چاه به‌وجود آمده که امیدواریم آب منطقه‌ای با نصب یک کنتور فرعی، این مشکل را حل کند.
وی عنوان کرد: همچنین در راستای توسعه گلخانه‌ها، ضروری است که فرمانداران جلساتی با حضور مدیران مرتبط بگذارند تا مسائل و مشکلات را مطرح کنند، اداره راهداری در انتقال خطوط آب و گاز همکاری کند و همچنین بانک کشاورزی در پرداخت تسهیلات، توسعه گلخانه‌ها را در اولویت قرار دهد.
همچنین در این جلسه سیده‌مریم محمدی، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان از برداشتن حرایم فواصل آبی برای تأسیس گلخانه‌ها خبر داد و گفت: اداره محیط‌زیست در این خصوص از گلخانه‌دار حمایت می‌کند.

شناسه خبر 64195