شناسه خبر:64145
1401/10/3 08:58:42

سپهرغرب، گروه خبر: امام‌جمعه همدان با بیان اینکه امروز نسبت به برخی مشکلات انتقاد و اعتراض وجود دارد، گفت: شهدا به ما یاد دادند که وطن‌دوستی و توجه به انسجام و وحدت را در هیچ شرایطی فراموش نکنیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی‌موثقی روز پنجشنبه در مراسم استقبال از پیکر 6 شهید گمنام در پایگاه شهید نوژه با بیان اینکه همه این شهدا جزء شهدای گمنام هستند اما احساس غریبگی در این مراسم وجود ندارد، اظهار کرد: همه ما با آرمان‌ها و اهداف خود در یک مسیر قرار داریم.
امام‌جمعه همدان با تأکید بر اینکه برای مادر دوری 40 ساله از فرزند خود بسیار سخت است، گفت: این شهدا حجت‌های الهی بر ما هستند تا حافظ انقلاب و آرمان‌هایشان باشیم.
وی با اشاره به اینکه شاید این شهدا در آن زمان نیز با اختلاف سلایق و یا مشکلات اقتصادی روبه‌رو بوده‌اند اما برای وطن و اسلام وارد میدان شدند، یادآور شد: کدام غیرتمندی نمی‌تواند در برابر عظمت این شهدا سر خم کند؟
نماینده ولی فقیه در استان همدان با بیان اینکه شهدا برای همه مردم نصیحت دارند که باید گوش شنوا برای آن‌ها داشته باشیم، خاطرنشان کرد: نخستین سؤالی که باید در روز قیامت به شهدا و خانواده آنان پاسخ دهیم، این است که با امانتشان چه کرده‌ایم.
وی افزود: جمهوری اسلامی، مردم، اسلام، حجاب و عفت، امانت شهدا در نزد همه ما هستند که باید با تمام توان مراقب آن‌ها باشیم.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی با بیان اینکه کدام انسان با غیرتی می‌تواند به‌علت اختلاف سیاسی وطن فروشی کند؟ گفت: این شهدای گمنام نزدیک به 40 سال در بیابان‌ها در غربت مظلوم بودند و کسی به آن‌ها سری نزده، اما باید به این سؤال پاسخ دهیم که در مقابل ما چه کرده‌ایم؟
وی با اشاره به اینکه این فرمایش حضرت امیر (ع) است که اگر کسی وطن‌فروشی کند غیرت ندارد، یادآور شد: در بین شهدای ما بودند عزیزانی که مسلمان و یا شیعه نبودند، اما نسبت به وطن خود غیرت داشتند و اجازه ندادند دشمن به اهداف خود برسد.
امام‌جمعه همدان با بیان اینکه امروز نسبت به برخی مشکلات انتقاد و اعتراض وجود دارد، خاطرنشان کرد: شهدا به ما یاد دادند که وطن‌دوستی و توجه به انسجام و وحدت را در هیچ شرایطی فراموش نکنیم.
وی تصریح کرد: تفاوتی ندارد که این شهدا از چه نهاد و ارگانی بودند، اما مهم حرف و نصیحت آن‌ها است که با وجود تمام اختلاف سلایق، به وحدت و انسجام توجه داشتند.
نماینده ولی فقیه در استان همدان با بیان اینکه سفارش رهبر معظم انقلاب نیز به ایرانی قوی، انسجام و حضور همه مردم در کنار یکدیگر است، گفت: وفاداری به آرمان‌های شهدا و حرکت در مسیر آن‌ها برای مسئولان و جهت تلاش برای رفع مشکل و بازگشایی گره از کار مردم است.
هم‌زمان با ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) کاروان 6 شهید گمنام دوران دفاع مقدس وارد همدان شد و مورد استقبال مردم شهیدپرور همدان قرار گرفت.
استان همدان در طول سالیان گذشته میزبان 154 شهید گمنام دفاع مقدس بوده که در 54 نقطه یادمانی استان خاک‌سپاری شده‌اند و امروز نیز کاروان 6 شهید گمنام دوران دفاع مقدس با استقبال گسترده مردم دارالمؤمنین و دارالمجاهدین وارد همدان شد.
امروز کاروان حامل پیکرهای مطهر شهدای گمنام از ساعت 10 وارد همدان شدند و پایگاه نوژه همدان نخستین میزبان شهدای گمنام دوران دفاع مقدس بود که از ساعت 10 الی 12 ظهر امروز مراسم استقبال رسمی و تشریفات نظامی در پایگاه نوژه برگزار شد.
6 شهید والامقام عبارت هستند از شهیدی 16 ساله که در سال 62 در جزیره مجنون و در عملیات خیبر، شهیدی 18 ساله که در بهمن‌ماه سال 61 در عملیات والفجر مقدماتی، شهید 19 ساله که در اسفندماه سال 62 در عملیات خیبر و در جزیره مجنون، شهیدی 20 ساله که در عملیات والفجر چهار و در سال 62، شهیدی 20 ساله که در تک‌دشمن در خردادماه 67 و شهیدی 24 ساله که در خردادماه سال 67 در منطقه شلمچه به درجه رفیع شهادت نائل آمده‌اند.
برنامه‌های ویژه مربوط به استقبال و تشییع شهدای گمنام در بیش از 100 نقطه استان ازجمله مدارس و دانشگاه‌‌ها و غیره برگزار می‌شود و در 6 نقطه از استان در روز 6 دی‌ماه هم‌زمان با سراسر کشور تدفین می‌شوند.

شناسه خبر 64145