شناسه خبر:63855
1401/9/26 09:43:49

سپهرغرب، گروه خانواده: مرگ‌ومیر مادران در دوران بارداری یا 42 روز پس از ختم بارداری در آمریکا در سال 2017 حدوداً سه برابر مادران ایرانی بوده است؛ در این مطلب به چند مقایسه جالب و مصداقی از وضعیت زنان ایرانی با زنان آمریکایی پرداخته‌‌ایم.

مسیح علی‌نژاد، نازنین بنیادی، فرح پهلوی، کریستین امان‌پور، فرناز فصیحی و... فهرستی از زنان ایرانی‌تبار هستند که در ایالات متحده آمریکا سکنی گزیده‌اند.
شاید صحبت‌های آن‌ها را در رسانه‌های مختلف دیده یا شنیده باشیم؛ آن‌ها معمولاً با کلیدواژه‌هایی چون اسارت زن ایرانی، خفقان و سرکوب زنان، نظام مردسالار و تمامیت‌خواه جمهوری اسلامی سعی بر تلقین این نکته دارند که در فضای مسموم و زهرآگینی که نظام اسلامی برای زنان ساخته است امکان حیات، کار و فعالیت، تحصیل و آزادی برای نیمی از جامعه ایرانی سلب شده است.
در فضایی که افراد این جریان به تصویر می‌کشند، زن ایرانی در محرومیت و محدودیت قرار گرفته و نمی‌تواند از پایه‌ای‌ترین حقوق خود بهره ببرد و بسیاری از اختیارات اساسی از آن‌ها سلب شده است.
تأثیر این تصویرسازی سیاه، زنان را که مخاطب اصلی هستند، به فکر وامی‌دارد؛ آیا واقعاً فضا برای زنان ایرانی آن‌قدر سیاه است که از تمامی حقوق خود محروم هستند؟ آیا خود یا زنان دور و اطرافشان به دلیل فشارهای حکومت از تحصیل منع شده‌اند؟ آیا نمی‌توانند در شغل مناسب و موردعلاقه خود مشغول شوند؟ آیا حکومت آن‌ها را مجبور می‌کند که ازدواج کنند و فرزند بیاورند؟
آیا در حساس‌ترین زمان زندگی خود که باید موجودی زنده را در وجود خود حمل کنند، آن را به دنیا بیاورند و به او شیر بدهند حتی یک روز مرخصی نیز ندارند؟ و سؤال‌هایی از این‌ دست که جواب‌هایی بسیار ساده دارند و می‌توانند در میان خود و دیگر زنان ایرانی آن را به‌وضوح ببینند و با تلاش و پشتکار به بسیاری از حقوق خود و هم رده یک مرد ایرانی به دست بیاورند؛ درحالی‌که آمار و ارقام وضعیت مدعی اصلی دموکراسی در دنیا نسبت به ایران را جور دیگری نشان می‌دهد.
شاید برای برخی که ایالات متحده برای آن‌ها کعبه آمال است، هضم این مسئله که مسیح علی‌نژاد به‌عنوان کارمند ارشد دولت فدرال آمریکا اگر بخواهد همین امروز زایمان کند حتی حق گرفتن یک روز مرخصی با حقوق را برای این روز مهم در زندگی خود ندارد، سخت باشد؛ در حالی‌که در ایران طبق قانون جوانی جمعیت، کارمندان دولت از 9 ماه مرخصی با حقوق و مزایای کامل برخوردارند و تا دو سال می‌توانند برای شیردادن به فرزندان خود مرخصی ساعتی بگیرند.
یا اگر نازنین بنیادی، دختری در سن دبستان داشت، احتمال آن که دخترش از تحصیل در مدارس ابتدایی آمریکا محروم شود چهار برابر یک دختر ایرانی بود.
سایر آمارها نیز برای عاشقان یانکی‌ها جالب‌توجه است؛ بر اساس گزارش مرکز بین‌المللی مطالعات زندان، 201 هزار و 200 زن در ایالات متحده زندانی هستند که تقریباً یک‌سوم جمعیت ثبت شده زنان زندانی جهان تا سال 2013 را تشکیل می‌دهد و بر اساس همین آمار، 64 درصد از زنان زندانی قبل از رفتن به ندامتگاه با فرزندان خود زندگی و از آن‌ها مراقبت می‌کردند و به دلیل زندانی‌شدن این زنان، بسیاری از خانواده‌ها از هم فروپاشیده‌اند و دلیل محکومیت اکثر این زندانیان زن جرایم غیرخشونت‌آمیز بوده است.
مرگ‌ومیر مادران در دوران بارداری یا 42 روز پس از ختم بارداری در ایالات متحده در سال 2017 حدوداً سه برابر مادران ایرانی بوده است که دلیل اصلی آن ضعف فاحش سیستم بهداشت و درمان آمریکایی است که مبتنی بر منفعت و سود سرمایه‌داران می‌چرخد.
شاید به‌دلیل القائات جریان رسانه‌ای غربی- فمینیستی به‌نظر برسد میزان خودکشی زنان در ایران به دلیل جو سنگین و ملتهب و تیره حاکم بر ایران چندین برابر آمار آمریکای جهان اولی باشد اما طبق آمارهای بین‌المللی زنان آمریکایی سه برابر زنان ایرانی دست به خودکشی می‌زنند و هیچ‌گاه این آمار حیرت‌آور در ایران اینترنشنال و صدای آمریکا برای مخاطبان ایرانی‌شان مخابره نمی‌شود.
مطرح‌کردن این آمار دلیلی بر سرپوش‌ گذاشتن بر نقاط ضعف مسائل رفاهی، اقتصادی و اجتماعی زنان ایرانی نیست. گرچه در بهبود بسیاری از شاخص‌های مربوط به زنان ایرانی دولت باید همت جدی و جهادی داشته باشد اما در آمارهای پایه‌ای که در این یادداشت به آن پرداخت شد چه‌بسا وضع زنان ایرانی به‌مراتب بهتر از زنان قدرتمندترین اقتصاد دنیا باشد.
راهبرد دشمنان ایران همیشه نشان‌ دادن یک چهره ضعیف، وابسته و بدون شوروشوق از زنان ایرانی بوده است در حالی که 60 درصد از دانشجویان ایرانی از زنان و دختران همین سرزمین‌اند و زنان خود را به‌عنوان پیش‌قراولان و آینده‌سازان این مملکت به جهانیان مطرح کردند و با همه سختی‌هایی که پیش روی آن‌هاست، کم نمی‌آورند و مانند همیشه بر مشکلات خود فائق خواهند آمد، بدخواهانشان را از میدان به درمی‌کنند و علاوه بر زندگی توأم با نشاط و سرزندگی، آزاده هستند و نیازی به آزادی به سبک غربی ندارند.
حسن کوهستانی
پژوهشگر حوزه خانواده و جمعیت

شناسه خبر 63855