شناسه خبر:63836
1401/9/26 09:09:01

سپهرغرب، گروه خبر: کمبود منابع آبی به‌دلیل کاهش 85 درصدی نزولات آسمانی یکی از مشکلات کنونی استان همدان است و این مشکل در بخش کشاورزی ضررهای هنگفتی را به کشاورزان وارد می‌کند؛ بنابراین با تغییر الگوی کشت و توسعه کشت گلخانه‌ای، می‌توان علاوه‌بر سودبری کشاورزان، در حفظ منابع آبی هم گام‌های مثبتی برداشت.

توسعه و گسترش کشت گلخانه‌ای در بخش کشاورزی تا حد زیادی موجب صرفه‌جویی در مصرف آب شده و درنتیجه محصولات بیشتر و با کیفیت‌تری تولید می‌شود.
محافظت از گیاهان در برابر تغییرات آب‌وهوا، افزایش تولید و سوددهی بالا برای کشاورزان و به حداقل رسیدن خطرات تولید، از دیگر مزایای کشت گلخانه‌ای است.
کشاورزان استان همدان با توجه به کمبود منابع آبی، کوهستانی بودن و داشتن آب‌وهوای سرد استان و سرمازدگی محصولات کشاورزی، می‌طلبد که به کشت گلخانه‌ای توجه ویژه‌ای داشته باشند.
     بهره‌برداری از 19 هکتار کشت گلخانه‌ای در استان همدان
مسئولان استان همدان نیز در راستای سیاست‌های دولت در بخش کشاورزی توجه ویژه‌ای به توسعه کشت گلخانه‌ای دارند و استاندار همدان چندی پیش تعهد این استان در سال جاری را احداث 25 هکتار گلخانه عنوان کرد و گفت: 19 هکتار آن تاکنون احداث شده و به بهره‌برداری رسیده است.
«علیرضا قاسمی‌فرزاد» احداث گلخانه را بهترین تدبیر برای رویارویی با پدیده کم‌آبی استان دانست و ادامه داد: در کشت گلخانه‌ای 90 درصد آب صرفه‌جویی می‌شود و برای مقابله با کم‌آبی و افزایش 10 درصدی بهره‌وری باید به توسعه کشت گلخانه‌ای توجه جدی شود.
استاندار همدان اشتغال دائم و استفاده بهینه از منابع، افزایش تولید و در دسترس بودن محصولات خارج از فصل را از مهم‌ترین مزیت‌های کشت‌های گلخانه‌ای برشمرد.
استاندار همدان اشتغال دائم و استفاده بهینه از منابع، افزایش تولید و در دسترس بودن محصولات خارج از فصل را از مهم‌ترین مزیت‌های کشت‌های گلخانه‌ای برشمرد.
قاسمی‌فرزاد خاطرنشان کرد: درحال حاضر گلخانه‌های استان همدان زمینه اشتغال دو هزار و 400 نفر را فراهم کرده است.
وی با اشاره به اینکه درحال حاضر صادرات محصولات گلخانه‌ای بازار خوبی به‌خصوص در اقلیم کردستان دارد، افزود: کشت گلخانه‌ای به‌دلیل مرغوبیت، کیفیت محصول، قابلیت صادرات و کاهش ضایعات، درآمد ارزی استان را افزایش می‌دهد.
     تولید سالانه پنج هزار تُن محصول در گلخانه‌های استان
مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی جهاد کشاورزی استان همدان نیز گفت: در 166 هکتار سطح گلخانه‌های خصوصی و دولتی استان، سالانه پنج هزار تُن محصولات کشاورزی تولید می‌شود.
«امیرعباس کردیان» افزود: بهترین راهکار برای افزایش بهره‌وری منابع آب و خاک، اشتغال‌زایی و حل معضل بیکاری، توسعه گلخانه‌ها است؛ چراکه به‌طور متوسط هر گلخانه حداقل برای 10 نفر اشتغال ثابت ایجاد می‌کند.
وی ادامه داد: همچنین برداشت محصولات گلخانه‌ای برای 20 تا 30 نفر ایجاد اشتغال می‌کند؛ بنابراین در هیچ حوزه‌ای ما نمی‌توانیم به این اندازه اشتغال مستقیم و غیر مستقیم داشته باشیم.
     آغاز مطالعات امکان‌سنجی چهار سایت برای کشت گلخانه‌ای
مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی جهاد کشاورزی استان همدان اظهار کرد: در راستای تحقق شعار سال، افزایش سطح گلخانه‌های استان، کمک به تولید حداکثری و استفاده بهینه از منابع آبی محدود استان، مطالعات امکان‌سنجی چهار سایت به مساحت 130 هکتار برای کشت گلخانه‌ای آغاز شده است.
مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی همدان تعداد شهرک‌های گلخانه‌ای فعال استان در بخش دولتی و خصوصی را 9 گلخانه ذکر کرد و گفت: به افراد متقاضی کشت‌های گلخانه‌ای تا 80 درصد تسهیلات سرمایه در گردش پرداخت می‌شود.
کردیان ابراز امیدواری کرد: تا پایان سال جاری 300 هکتار به سطح گلخانه‌های استان افزوده می‌شود.
     25 هکتار کشت جدید گلخانه‌ای در همدان عملیاتی می‌شود
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز اعلام کرد: براساس تعهدات ایجادشده تا پایان امسال 25 هکتار کشت گلخانه‌ای به این استان افزوده می‌شود.
«رضا بهراملو» گفت: یکی از بهترین گزینه‌ها برای مقابله با کم‌آبی استان همدان توسعه کشت گلخانه‌ای است؛ چراکه علاوه‌بر صرفه‌جویی در مصرف آب، صادرات محصولات گلخانه‌ای یک بازار بزرگ و رو به رشد در تمام جهان است.
وی ادامه داد: استان همدان به‌دلیل ظرفیت خوبی که در زمینه کشت گلخانه‌ای دارد، می‌تواند صادرات خوبی داشته باشد.

شناسه خبر 63836