شناسه خبر:63740
1401/9/23 09:13:45
رئیس اداره گردشگری شهرداری کرمانشاه:

از صنعت درآمدزای پرورش اسب کُرد غفلت کرده‌ایم

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس اداره گردشگری شهرداری کرمانشاه با اشاره به ویژگی‌های منحصر به‌فرد اسب نژاد کُرد، گفت: توسعه پرورش این نژاد اسب در استان می‌تواند درآمدزایی و اشتغال‌زایی بسیاری داشته باشد که متأسفانه از آن غفلت کرده‌ایم.

احسان احمدی نصر از کرمانشاه به‌عنوان خواستگاه اسب نژاد کُرد یاد کرد و افزود: این نژاد اسب میراثی از مردمان آریایی است و مردم اکراد ایران که به‌نوعی منتسب به مادها هستند در پرورش این اسب نقش اساسی داشته اند.
وی با اشاره به مشارکت اداره گردشگری شهرداری در فرایند ثبت ملی اسب کرد، افزود: اسناد بسیاری موجود است که منشاء اسب توانمند نژاد کُرد را ایران می‌دادند و سه تیره این نژاد یعنی جاف، افشاری و سنجابی همگی متعلق به ایران هستند.
احمدی نصر تصریح کرد: کرمانشاه منشاء اصلی این نژاد اسب است و گستره جغرافیایی آن به استان‌های ایلام، کردستان، لرستان، همدان و حتی استان‌های اصفهان، زنجان و آذربایجان غربی و نیز کشورهای سوریه، عراق و ترکیه هم رسیده است.
این کارشناس گردشگری افزود: آنچه موجب شده اسب کُرد از سایر نژادها متمایز شود، مربوط به ویژگی‌های منحصر به فرد این اسب است که بارزترین آن استقامت، صبور بودن و هوش بالا و مطیع بودن این اسب است.
وی افزود: این اسب استقامت خوبی برای طی مسیرهای طولانی و نیز طی مسیر در کوهستان دارد و برای همین اکراد از این اسب بهره فراوان برده‌اند.
احمدی نصر خاطرنشان کرد: سر روبه بالا، پوزه دراز، سه تیغ گونه ای برجسته، پاهای کوتاه و مقاوم، گردن کلفت و سینه عضلانی از بارزترین شاخصه‌های ظاهری اسب نژاد کُرد است.
وی با بیان اینکه استان کرمانشاه هیچ بهره‌ای از این نژاد عالی اسب نبرده است، گفت: توسعه پرورش اسب کُرد صنعت درآمدزایی است که در استان از آن غافل شده ایم.
وی افزود: اگر بتوانیم پرورش این نژاد را توسعه دهیم، در کنار درآمدزایی، اشتغالزایی خوبی هم در استان ایجاد خواهد شد.
احمدی نصر گفت: همچنین صادرات این نوع اسب هم بسیار برای استان و کشور درآمدزا خواهد بود و باید برنامه‌ریزی ویژه‌ای در این زمینه صورت گیرد.
وی با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته در استان برای ثبت ملی این نژاد اسب گفت: خوشبختانه موافقت‌های اولیه صورت گرفته و به زودی ثبت ملی اسب نژاد کرد به نام استان کرمانشاه اعلام می‌شود و در گام بعد مسئولین استان باید به فکر ثبت جهانی این نژاد باشند تا بتوانیم با قدرت صنعت درآمدزای پرورش اسب کُرد در استان را توسعه دهیم.

شناسه خبر 63740