شناسه خبر:63640
1401/9/21 09:14:44

سپهرغرب، گروه خبر: معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان گفت: شهرداری‌های استان باید با جدیت تمام بدنبال درآمد پایدار با تکیه بر ظرفیت و مزیت شهرهای خود باشند.

کیومرث حبیبی روز یکشنبه در جلسه هم‌اندیشی شورای اسلامی استان کردستان با استاندار اظهار داشت: برآوردها نشان می‌دهد بودجه امسال شهرداری‌های استان نسبت به سال‌ گذشته با رشد خوبی روبرو شده است اما این مساله به این معنی نیست که شهرداران به دنبال جذب درآمدهای پایدار نباشند، بلکه باید این مهم را مدنظر قرار داده و خودکفایی شهرداری‌ها اتفاق بیفتد.
وی با تاکید بر اهتمام شهرداری‌ها به ارائه برنامه پنج ساله گفت: در حال حاضر در میان شهرداری‌های استان به جز شهرداری سنندج، هیچکدام از شهرداری‌ها برنامه پنج ساله ندارند و این در حالی است که سازمان شهرداری‌ها براساس این برنامه می‌تواند به شهرداران بودجه‌، منابع و اعتبارات اختصاص دهد.
معاون امور عمرانی استاندار کردستان به بحث مالیات برارزش افزوده اشاره کرد و افزود: در این زمینه چهار درصدی که در اختیار شهرداری‌ها قرار می‌گیرد نمی‌تواند حلال مشکلات ما باشد لذا انتظار می‌رود پیگیری‌های لازم انجام و سهم شهرداری‌ها افزایش یافته و شاخص محرومیت پررنگ‌تر شود.
وی ادامه داد: در تمام شهرهای استان میزان نارضایتی از شهرداری‌ها در اوج قرار دارد که هوشمندسازی شهرها می‌تواند در این زمینه خیلی موثر باشد و باید تلاش شود ارتباط‌ چهره به چهره با ارباب رجوع به حداقل برسد.
حبیبی همچنین خواستار توجه شهرداری‌ها به کمیسیون‌ها و مصوبات آن شد و گفت: برخی از مصوبات که از قبل وجود داشته مصوباتی خوبی بوده که لازم الاجرا است و انتظار می‌رود ارزیابی مدیران و شهرداران در دوره جدید عمل به مصوبات باشد.
وی همچنین به ساخت وسازهای غیرمجاز و بافت‌های فرسوده اشاره کرد و اظهار داشت: شهرداری‌ها به تنهایی در این زمینه توانمند نیستند اما نقش حداقلی هم که دارند را گاهی انجام نمی دهند و در مواقعی نه تنها مقابله نمی‌کنند بلکه مانع هم نیستند و انتظار داریم در این زمینه بهتر ورود کرده و در بازآفرینی شهری از ظرفیت‌هایی که وجود دارداستفاده کنند.
واریز 450میلیارد تومان به حساب شهرداری‌های کردستان
مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری کردستان نیز در این جلسه اظهار داشت: از اول امسال تا پایان آبان میزان اعتبارات واریز شده از سوی دولت به شهرداری‌های استان 450میلیارد تومان بود که این میزان در مدت مشابه سال گذشته 208 میلیارد تومان بوده است.
جمشید اسدی افزود: در این راستا عملکرد بودجه‌ای شهرداری‌های ما در هشت ماهه امسال که در سطح 10 مرکز شهرستان استان احصا شده بین 52 تا 162 درصد بود که باید تلاش شود شهرداری‌هایی که زیر 70 درصد هستند تحقق بودجه‌ای خود را به سقف 100 درصدی برسانند.
وی یادآور شد: بودجه مصوب شهرداری‌های ما در سال گذشته هزار و 150 میلیارد تومان در سطح 32 شهرداری بود که بیشترین آن مربوط به سنندج با 650 میلیارد تومان و کمترین آن با یک و یک دهم میلیارد تومان مربوط به شهرداری حسین‌آباد بود.
مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری کردستان افزود: در مجموع آنچه شهرداری‌های ما نیاز دارند قوانین محلی است چرا که توسعه استان‌های توسعه یافته دهه 60 و 70 براساس قوانین آن زمان بوده و امروز راه برون رفت از محرومیت مزمن، قوانین محلی فراخور استان است.
در ادامه این جلسه تعدادی از شهرداری‌ها و شورای شهرستان‌های استان به بیان مسائل و مشکلات خود پرداختند و خواستار تلاش برای رفع آن شدند.

شناسه خبر 63640