شناسه خبر:63595
1401/9/20 10:59:31

سپهرغرب، گروه خبر: معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی از تجهیز 33 درصد اراضی آبی کشاورزی کشور به سامانه‌های نوین آبیاری خبر داد و گفت: تأمین اعتبار مهم‌ترین مانع پیش روی تجهیز زمین‌های کشاورزی به این سامانه‌هاست.

فریبرز عباسی روز شنبه در نشست تخصصی کشاورزی استان ایلام با حضور اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: امسال از محل فروش اموال در بودجه مبلغ مناسبی به وزارت جهاد کشاورزی تخصیص یافته که 210 هزار میلیارد ریال برای طرح‌های آب و خاک در کل کشور هزینه می‌شود.
وی با اشاره به در دست اجرا بودن طرح سامانه گرمسیری تأکید کرد: این طرح در 6 استان غربی به وسعت 227 هزار هکتار در حال انجام است که کمتر از 100 هزار هکتار آن باقیمانده است.
وی یادآور شد: مشکل اصلی این پروژه فنی و اجتماعی نیست، بلکه تأمین اعتبار است که امیدواریم از صندوق توسعه ملی مبلغ مناسبی برای تکمیل آن اختصاص یابد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه وزارت نیرو 60 درصد کار سامانه گرمسیری را داخل استان ایلام انجام داده است، اضافه کرد: 60 هزار میلیارد ریال برای تکمیل این پروژه در حوزه استان ایلام مورد نیاز است.
عباسی رویکرد اصلی این وزارتخانه را تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام عنوان کرد و گفت: تکمیل ایستگاه‌های پمپاژ ایلام دغدغه ای همه استان‌هاست و سعی داریم اعتبار مورد نیاز پروژه‌هایی که در استان‌ها از پیشرفت بالایی برخوردار هستند را تامین کنیم.
استاندار ایلام نیز گفت: این استان ظرفیت بسیار خوبی در زمینه پرورش ماهی در قفس داشته و امسال رتبه دوم کشور را در این حوزه به خود اختصاص داده است.
حسن بهرام نیا در این نشست تخصصی اظهار کرد: ایلام نگین مقاومت و گرانیگاه اربعین است و سند این ادعا گواهی تاریخ است.
وی با اشاره به اینکه ایلام دارای مساحت 20 هزار و 133 کیلومتر مربع وسعت است، ادامه داد: حضور اعضای کمیسیون کشاورزی بارقه امید را در زمینه اشتغال و تولید ایجاد می‌کند.
استاندار ایلام جمعیت استان را 607 هزار معادل هفت دهم جمعیت کشور عنوان کرد و یادآور شد: دارا بودن 336 هزار هکتار اراضی کشاورزی قابل کشت ایلام را مستعد توسعه این عرصه کرده است. است.
بهرام‌نیا تاکید کرد: سطح اراضی آبی ایلام 98 هزار هکتار و مساحت جنگل‌های استان نیز 642 هزار هکتار است.
وی با بیان اینکه ایلام رتبه دوم کشور را از نظر تولید ماهی در قفس به خود اختصاص داده است، افزود: امسال میزان تولید این ماهیان 11 هزار 481 تن بود، در حالی که سال گذشته 10 هزار تن تولید ماهی در قفس داشتیم.
استاندار ایلام همچنین به تولید محصول راهبردی گندم پرداخت و اضافه کرد: سال جاری 220 هزار و 500 تن گندم به‌ویژه در شهرستان‌های گرمسیری استان تولید شد.
بهرام نیا توسعه محصولات گلخانه ای با توجه به خشک‌سالی و مقوله صرفه‌جویی در مصرف آب را از برنامه‌های در دست اجرا برشمرد و گفت: 6 هکتار گلخانه در سال‌جاری افتتاح شده است.

شناسه خبر 63595