شناسه خبر:63554
1401/9/19 09:27:59

سپهرغرب، گروه خبر: نماینده ولی فقیه در استان همدان با طرح این سوأل که اغتشاشات اخیر چه آورده‌ای برای کشور ما داشت؟، گفت: این اغتشاشات چه اثراتی برای عموم جامعه داشت و چه مضراتی برای اقتصاد کشور داشت؟ این تجربه تلخی بود.

حجت الاسلام و المسلمین حبیب اله شعبانی در خطبه‌های آیین عبادی سیاسی نماز جمعه همدان، با بیان اینکه این اغتشاشات آیا امنیت و اقتصاد ما را تقویت کرد یا به همه جامعه آسیب زد؟، ادامه داد: مطالبات به حق مردم چه شد؟ آیا این اغتشاشات باعث نشد مطالبات به حق مردم به حاشیه برود؟
وی با اشاره به تبعات مادی و معنوی اغتشاشات عنوان کرد: مشکل کشور حل نمی‌شود بلکه مشکلات اقتصادی بیشتری را برای ما ایجاد می‌کند. این تجربه تلخ قابل مطالعه است.
نماینده ولی فقیه در استان همدان، خطرنشان کرد: نخبگان جامعه‌شناس مطالعه کنند این اغتشاشات چه اثرات منفی بر روی جامعه داشت؟ چه ناامنی‌هایی برای عموم مردم ایجاد کرد؟
وی با بیان اینکه عده اندکی ورود کردند اما غالب مردم از این مسائل آسیب دیدند، گفت: در محیط‌های علمی و دانشگاهی باید فضای آزاد اندشی فراهم شود و اجازه اظهار نظر به دانشجویان داده شود.
حجت‌الاسلام و المسلمین شعبانی با تأکید براینکه دانشگاه‌های استان مسأله کرسی‌های آزاد اندیشی را جدی بگیرند، ادامه داد: برگزاری این کرسی‌ها به معنای واقعی کلمه مطالبه رهبر انقلاب بوده است.
این مقام مسئول با اشاره به مطالبات مردم در زمینه حفظ هنجارهای اجتماعی، خاطرنشان کرد: شرایط امروز جامعه و اتفاقات دو ماه اخیر نشان داد که بیشتر مردم نسبت به هنجارهای اجتماعی و دینی تقید دارند و مطالبه مردم توجه به هنجارهای الهی است.
رعایت تقوا مراقبت از حاکمیت دینی است
امام جمعه همدان با بیان اینکه حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها در خطبه فدکیه وقتی مسأله تقوا را مطرح کرد بعد وارد موارد سیاسی شد، گفت: حضرت در همین خطبه فدکیه فرمود تا آنجایی که می‌توانید تقوای الهی را رعایت کنید بعد به طور مصداقی و عملی به جامعه آن روز نشان می‌دهد که رعایت تقوا مراقبت از حاکمیت دینی است.
حجت الاسلام و المسلمین شعبانی موثقی با تأکید براینکه درراُس همه تقواها مراقبت و محافظت از حاکمیت دینی است، تصریح کرد: زهرایی که قبل از رحلت پیامبر اسلام خیلی حضور اجتماعی ندارد، اما وقتی احساس می‌کند حاکمیت و سیاست دینی به خطر افتاده است وارد جامعه شده و در بین مهاجر و انصار خطبه خوانده است.
وی با اشاره به اینکه اگر مخاطب‌های این بانوی گرانقدر اسلام تقوا را رعایت می‌کردند صحبت‌های بعدی ایشان را عملی می‌کردند، افزود: یکی از اصول سیاست‌ورزی که باید به آن توجه شود رابطه بین دین و سیاست است در سیره حضرت زهرا(س) بین سیاست و دیانت ارتباط وجود دارد. برخی این دو مسأله را تفکیک می‌کنند امروز هم در جامعه مطرح است که علی مسأله‌گو باشد و دیگران حاکم.
امام جمعه همدان خاطرنشان کرد: بعضی‌ها می‌خواهند بین سیاست و دین و دیانت تفکیک قائل شوند اما زهرای مرضیه حاکمیت ولی خدا را در جامعه مطرح می‌کند.او برای حفظ دین وارد عرصه شده است.
شعبانی موقی با بیان اینکه البته سیاست یعنی تدبیر وحیانی و عقلانی جامعه، اظهارکرد: مراد از سیاست قدرت طلبی نیست سلطه جویی نیست، آن سیاستی که زهرای مرضیه بخاطر آن وارد مسجد پیغمبر شده وفریاد می‌زند، حرف از سیاست و حاکمیت و علی ابن ابی طالب مطرح می‌کند این سیاست یعنی تدبیر وحیانی و عقلانی جامعه. این آن سیاستی است که اسلام مطرح می‌کند نه قدرت طلبی و سلطه جویی.
وی با اشاره به اینکه این مسأله برای اینکه دین در عرصه مدیریت اجتماعی کنار گذاشته نشود، ادامه داد: برای اینکه دین در تدبیر جامعه کنار گذاشته نشود وارد شد ووقتی زنان مدینه برای عیادت حضرت وارد شدند حضرت فرمود وای بر همسران شما چگونه خلافت را از پایگاه استوار رسالت جدا کردید؟چگونه فرودگاه امن وحی را جدا کردید؟
نماینده ولی فقیه در استان همدان یادآور شد: بعد از اینکه مسأله حذف امیرالمومنین که نماد واقعی دین است از عرصه سیاست را مطرح کرد بعد فرمودند که آگاه باشید خسران واقعی برای جامعه است.
شعبانی موثقی بیان کرد: کسانی که سیاست را یک امر دنیوی مطرح می‌کنند و سیاست را قدرت طلبی می‌بینند و تلاش می‌کنند دین و امامت و ولایت را از عرصه سیاست و مدیریت جامعه حذف کنند، حضرت این نگاه را برخواسته از فعالیت شیطان معرفی می‌کند.
وی با بیان اینکه سیاست و تدبیر جامعه باید مبتنی بر عقلانیت باشد، افزود: این تفکیک بین سیاست و دیانت نشان از جواب دادن به ابلیس است.
امام جمعه همدان تصریح کرد:جایی که دیگران سکوت کردند این بانوی بزرگوار ورود کرده و درس او به من و شماست که هرجا که حق تضییع می‌شود و جریان حق مورد هجمه واقع می‌شود باید فریاد زد نباید سکوت کرد.
وی با بیان اینکه امروز هم در جامعه وظیفه ماست درآنجایی که حق به خطر می‌افتد و حق را به حاشیه می‌برد این چه سکوتی است؟، اظهارکرد: این حرف حضرت زهراست در خطبه فدکیه است،چرا وقتی حق به خطر افتاد و فدک غصب شد و غدیر را فراموش کردید، چرا سکوت کردید؟ این قاطعیت اوست در مقابل حق.
شعبانی موقی با تأکید براینکه وظیفه تک تک ماست حتی اگر عده‌ای تنها بمانند و عده‌ای سکوت کنند اما کسی که شاگرد مکتب حضرت زهراست نمی‌تواند سکوت کند، افزود: او حتی اگر یک زن باشد باید در جامعه ای که جامعه مردان آن روز بوده فریاد بزند.

شناسه خبر 63554