شناسه خبر:63507
1401/9/17 09:22:29

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل استاندارد ایلام از رشد صدور پروانه‌های حدمجاز آلاینده‌ها برای محصولات کشاورزی به‌ویژه صیفی‌جات در این استان خبر داد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون پنج پروانه کاربرد نشان حد مجاز آلاینده‌ها برای محصولات کشاورزی در استان صادر شده است.

مهناز همتی روز چهارشنبه افزود: زعفران، خیار، تره، جعفری و مرزه ازجمله محصولاتی بوده‌اند که برای آن‌ها پروانه کاربرد نشان حد مجاز آلاینده‌ها صادر شده است.
وی افزود: پس از درخواست تولیدکنندگان متقاضی برای دریافت پروانه یاد شده، کارشناسان کنترل کیفیت و استاندارد به شکل دوره‌ای از مزارع و باغات بازدید و اقدام به نمونه‌برداری محصول می‌کنند و پس از نداشتن نقص و ایراد در حوزه حد مجاز سموم دفع آفات، فلزات سنگین و نیترات به محصول مربوطه پروانه حد مجاز آلاینده‌ها ارائه می‌شود.
مدیرکل استاندارد ایلام یادآور شد: پروانه کاربرد نشان حد مجاز آلاینده‌ها از سوی سازمان ملی استاندارد و با همکاری وزارت جهاد کشاورزی با هدف استقرار سیستم کنترل کیفیت در اراضی کشاورزی و تولید محصولات فاقد باقی مانده سموم و دیگر آلاینده صادر می‌شود.
همتی بیان کرد: با توجه به نمونه‌برداری‌ها و آزمایش‌های انجام‌شده بر روی این محصولات و تأیید کیفیت آن‌ها علاوه بر اینکه در داخل کشور فروش قابل توجهی دارند به کشورهای همسایه نیز صادر می‌شوند.
223 واحد تولیدی زیر پوشش اداره استاندارد در استان ایلام وجود دارد که 123 واحد آن فعال و 110 فعال راکد و غیر فعال است.

شناسه خبر 63507