شناسه خبر:63472
1401/9/16 09:24:26

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل آموزش‌وپرورش استان کرمانشاه با بیان اینکه امر پژوهش و تحقیق یکی از اولویت‌های اصلی آموزش‌وپرورش استان است، گفت: با توجه به اهمیت و جدیت پیگیری این موضوع در آموزش‌وپرورش کرمانشاه، امسال رتبه نخست پژوهش و تحقیق کشور را کسب کردیم که برای نخستین‌بار در استان این اتفاق افتاده است.

«سلمان محمدی» روز سه‌شنبه در مراسم تجلیل از محققان و پژوهشگران برتر آموزش‌وپرورش استان در سرسرای شهید بهشتی کرمانشاه افزود: کرمانشاه همچنین در قسمت اقدام به پژوهش رتبه نخست کشور را کسب کرده است که جا دارد از زحمات همه دست‌اندرکاران حوزه تحقیق و پژوهش آموزش‌وپرورش استان قدردانی کنم.
وی یکی دیگر از اولویت‌های آموزش ‌و پرورش استان کرمانشاه را «اشاعه یافته‌های تحقیقاتی» پژوهشگران و محققان فرهنگی عنوان و بیان کرد: ما در این راهبرد به دنبال آن هستیم که کارهای تحقیقات و پژوهشی عملیاتی، به حل مشکلی در سطح جامعه و دستگاه‌های اجرایی کمک کند، نه اینکه در کتابخانه‌ها خاک بخورد.
محمدی اضافه کرد: به همین خاطر برای آنکه محققان و پژوهشگران نتیجه تلاش علمی خود را ببینند، کارگروه خاصی برای جهت‌دهی به این پژوهش‌ها مشخص شده که آن را به دست مخاطبان تحقیق برساند و از یافته‌های علمی آنان برای حل مشکلات استفاده شود.
   مبنای تصمیم‌گیری مسئولان داده‌ها و یافته‌های علمی پژوهشگران است
مدیرکل آموزش ‌و پرورش استان کرمانشاه در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت و جایگاه کارهای علمی، پژوهشی و تحقیقاتی اشاره کرد و گفت: با کار پژوهشی و تحقیقاتی، علم تولید می‌شود و علم در هر زمینه به قدرت، ثروت، اقتدار، امنیت، استقلال و توسعه و استفاده بهینه از منابع منجر می‌شود.
محمدی افزود: اگر می‌خواهیم کشوری قدرتمند داشته باشیم، باید به کارهای پژوهشی و تحقیقاتی بهای بیشتری دهیم؛ زیرا لازمه علم، پژوهش است و با پژوهش و تحقیق از جهل و نادانی به دانایی و روشنایی می‌رسیم.
وی در ادامه توضیح داد: شاید مهم‌ترین نقش مسئولان و مدیران هر جامعه‌ای تصمیم‌گیری در مورد موضوعات مختلف باشد و چون خودشان گاهی وقت مطالعه و جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات در مورد موضوعاتی که می‌خواهند در موردشان تصمیم‌گیری کنند را ندارند، از اطلاعات و داده پژوهشگران استفاده می‌کنند که تصمیمی بگیرند و به همین خاطر اهمیت دادن به پژوهشگران بسیار مهم و ضروری است، زیرا مبنای اطلاعات و داده و تصمیمات در جامعه هستند.
   تجلیل از 40 پژوهشگر، معلم‌پژوه و دانش‌آموز
در ادامه این مراسم معاون پژوهش، توسعه و منابع انسانی اداره کل آموزش‌وپرورش استان کرمانشاه نیز گفت: سال گذشته طی فراخوانی که از همه دستگاه‌های اجرایی و نهادها برای طرح مشکل امر پژوهش و تحقیق آموزش‌وپرورش استان شد، 270 عنوان مشکل به شورای پژوهش و تحقیق این اداره کل ارسال شد.
«فردین یاوری» در ادامه بیان کرد: در میان این تعداد طرح درنهایت طی فرآیندی علمی 17 عنوان طرح و مشکل برای پژوهش در شورای پژوهش و تحقیق آموزش‌وپرورش تأیید و انتخاب شد.
وی افزود: از میان این 17 اثر برگزیده استان در مرحله کشوری طرح معلم‌پژوهشی آقای مرادی و خانم شهبازی از کرمانشاه حائز رتبه برتر کشور شدند.
یاوری در ادامه گفت: امروز از 40 پژوهشگر، دانش‌آموز نخبه و محقق در این مراسم تجلیل می‌شود.
   زنگ پژوهش در آموزش‌وپرورش استان کرمانشاه به صدا درآمد
در این مراسم با حضور مسئولان استان هم‌زمان با هفته پژوهش، زنگ پژوهش در استان به صدا درآمد.
در این مراسم همچنین از کتاب برگزیدگان پژوهشگر فرهنگی استان کرمانشاه در 1400 رونمایی شد و برپایی نمایشگاه، اجرای موسیقی، ارائه مقاله و سخنرانی، از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

شناسه خبر 63472