شناسه خبر:63457
1401/9/16 09:02:34

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل دیوان محاسبات کردستان گفت: افزون بر 836 میلیارد تومان از درآمدهای استان در نیمه نخست سال جاری وصول شد هرچند این مبلغ نسبت به پیش‌بینی انجام شده کمتر است.

مجتبی مقیاسی روز دوشنبه در حاشیه هشتمین جلسه شورای برنامه‌ریزی استان اظهار کرد: درآمدهای پیش‌بینی شده استان در سال جاری افزون بر دو هزار و 612 میلیارد تومان است که 50 درصد آن می‌بایست در 6 ماهه امسال وصول می‌شد.
وی با بیان اینکه 17 دستگاه اجرایی در استان رسیدگی به وصول درآمدهای استان را برعهده دارند، افزود: میزان وصول درآمد عمومی از میزان درآمد پیش بینی شده در نیمه نخست سال جاری 63 درصد و میزان درآمد اختصاصی 155 درصد بود.
مدیرکل دیوان محاسبات کردستان با اشاره به اینکه میزان وصول درآمدهای استان در 6 ماهه سال جاری 37 درصد از میزان قابل انتظار تحقق آن کمتر بوده است، اضافه کرد: در مجموع حدود 63 درصد از میزان درآمد پیش‌بینی شده استان در 6 ماهه محقق شده است.
مقیاسی افزود: 93 درصد درآمدهای استان مربوط به بخش مالیاتی و هفت درصد آن هم سهم سایر درآمدها هم چون جرائم رانندگی، عوارض خروج از کشور است.
وی یادآور شد: عدم وصول جرائم رانندگی، تغییر قانون مالیات بر ارزش افزوده و معافیت معادن طلا از جمله دلایل کاهش وصول درآمدهای استان است.
مدیرکل دیوان محاسبات کردستان ادامه داد: در 6 ردیف درآمدی قرار بود در 6 ماهه نخست امسال 167 میلیارد تومان وصول شود همچنین در فروش اموال غیر منقول هم پیش بینی تحقق 120 میلیارد تومان شده بود اما در هر دو مورد شاهد عدم وصول هستیم.
مقیاسی پیش‌بینی غیرمتعارف دستگاه‌ها را از دیگر دلایل کاهش درآمدهای استان عنوان کرد و گفت: دستگاه‌های متولی باید شرایط اقتصادی استان و عملکرد سال گذشته و امسال را برای سال آینده در نظر بگیرند تا مشکل عدم وصول درآمدی برطرف شود.
بر اساس تبصره 19 قانون بودجه، دیوان محاسبات هر دو ماه عمکرد دستگاه‌های اجرایی را باید تهیه و به مجلس ارائه دهد که تاکنون سه گزارش ارائه شده و گزارش چهارم در حال تهیه است.
قانون بودجه سال 1401، در تاریخ هشت فروردین امسال به همه دستگاه‌ها ابلاغ شده است.

شناسه خبر 63457