شناسه خبر:63420
1401/9/15 01:55:27

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار کردستان، با اشاره به اینکه تخصیص‌های عمرانی استانی در کردستان قابل توجه نیست و باید جبران شود گفت: در بخش مصوبات سفر رئیس جمهور تاکنون دو هزار میلیارد تومان تخصیص نقد و اسناد داشته‌ایم که باز هم ادامه خواهد یافت.

اسماعیل زارعی‌کوشا، یکشنبه در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان کردستان با انتقاد از اینکه در خصوص بودجه همراهی مورد نظر در سطح دستگاه‌های استان هنوز شکل نگرفته است، اظهار کرد: انتظار می‌رود هر دستگاه اجرایی برای مدیریت بیشتر، نگاه مشرف کارشناسی و آینده‌نگری حوزه تخصصی خود را تدوین و رصد و با پیگیری در طول سال جایگاه خود در استان را مشخص کنند.

وی با گلایه و انتقاد از عملکرد برخی مدیران و دستگاه‌های اجرایی در اجرای برنامه‌های توسعه و جذب بودجه افزود: همه دستگاه‌های اجرایی باید جایگاه و نقش خود را برای تدوین بودجه مشخص کنند و با یک نگاه کارشناسانه و متعهد پیشنهادهای خود را ارائه کنند.

استاندار کردستان با تأکید بر اینکه اجرای برنامه هفتم توسعه مستلزم عزم جدی مدیران و مسئولان استان است بیان کرد: رویکرد برنامه هفتم واقع‌گرایانه‌تر و مسئله‌محور است و می‌طلبد که مدیران با جدیت بیشتر این موضوع را دنبال کنند.

زارعی‌کوشا، بودجه‌های آتی استان بر اساس اجرای موفق برنامه هفتم است بیان کرد: کارگروه‌های مؤثر دستگاه‌های فعال در حوزه اجرای برنامه‌های هفتم توسعه در استان باید ارزیابی و اعلام شود.

وی ادامه داد: عملکرد و تفریق 6 ماهه دستگاه‌های اجرایی باید توسط سازمان برنامه‌ریزی و بودجه با هدف شناسایی نقاط ضعف و قوت و عملکرد بهتر در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد.

استاندار کردستان، با اشاره به اینکه تخصیص‌های عمرانی استانی در کردستان قابل توجه نیست و باید جبران شود افزود: در بخش مصوبات سفر رئیس جمهور تاکنون دو هزار میلیارد تومان تخصیص نقد و اسناد داشته‌ایم که باز هم ادامه خواهد یافت.

زارعی‌کوشا خاطرنشان کرد: برنامه‌های خوبی در سفر رئیس جمهور انجام شد و تأکیدات مهمی بر پروژه‌های نیمه‌تمام استان شد.

وی تحول در حوزه اقتصادی،عمرانی و عملکرد بانک‌ها را از اولیت‌های قابل پیگیری استان ذکر کرد و یادآور شد: نگاه دولت به توسعه استان کردستان بسیار خوب است که باید با پیگیری بیشتر این ارتباط تقویت شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان با بیان اینکه 11 کارگروه در راستای 12 موضوع کلیدی تأیید شده برنامه هفتم ویژه در استان تشکیل می‌شود گفت: دستگاه‌های اجرایی استان وظیفه دارند در ارتباط با موضوعات کلیدی استان که در برنامه درج نشده است پیشنهادهای خود را ارائه دهند.

ارسلان ازهاری افزود: در برنامه هفتم توسعه، 12 موضوع کلیدی و 15 مبحث اولویت دار برای استان به تایید رسیده است که ازجمله آن‌ها می‌توان به ارتقای نظام سلامت، تغییر الگوی کشت، آمایش سرزمین، توسعه گردشگری، سبکه ملی اطلاعات، اصلاح نظام اداری و تحول قضائی اشاره کرد.

وی اضافه کرد: به‌عنوان نمونه محیط زیست در موضوعات کلیدی برنامه نیامده در حالی که کردستان این موضوع را می‌تواند پیشنهاد دهد چراکه یکی از مسائل چالشی استان است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان با اشاره به اینکه مسائل چالشی، بسترساز و پیشران قابلیت طرح پیشنهاد به‌عنوان موضوع‌های اولویت‌دار را دارند، افزود: افزایش درآمد سرانه و افزایش اراضی آبی کشاورزی می‌تواند از دیگر موضوعات اولویت‌دار پیشنهادی از سوی استان باشد.

ازهاری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه برنامه ششم توسعه تمام شده و در آستانه تدوین برنامه هفتم هستیم، اظهار کرد: در اوایل آذر تشریح دستورالعمل تدوین این برنامه توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به همه دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است.

وی با اشاره به اینکه برنامه هفتم توسعه به‌عنوان چهارمین برش از چشم‌انداز 20 ساله کشور است، افزود: نخستین برنامه گام دوم انقلاب، نگرش یکپارچه به سرزمین و تمرکز جدی بر مسائل است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان تفاوت برنامه هفتم توسعه را نسبت به دیگر برنامه‌ها مسئله‌محور بودن آن خواند و گفت: مسائل کلیدی و مشکلات اولویت‌دار باید اعلام شود نباید این برنامه به نیازنامه دستگاه‌های اجرایی تبدیل شود.

ازهاری ادامه داد: نباید در تدوین این برنامه بخش نگری کرد باید بودجه سالاری بر نظام بودجه‌ریزی کشور حاکم شود و تمرکز بر مسائل کلیدی و اصلاح نظام تنظیم‌گری تغییر یابد.

وی با اشاره به اینکه هدف آرمانی برنامه هفتم پیشرفت اقتصادی توأم با عدالت است، گفت: تحقق این هدف مستلزم راهبردهایی ازجمله ارتقای بهره‌وری از طریق رانت‌زدایی، دانش‌بنیان کردن و هوشمندسازی فعالیت‌های اقتصادی، ارتقای سرمایه‌گذاری با مشارکت بخش خصوصی و ایجاد فرصت‌های برابر برای فعالان اقتصادی است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان با اشاره به اینکه نرخ رشد اقتصادی متوسط هشت درصد اولویت برنامه هفتم است، یادآور شد: ایجاد ثبات عمومی قیمت‌ها و نرخ ارز و تک‌رقمی کردن تورم در پنج سال و جهت دهی به نقدینگی و اعتبارات بانکی از دیگر راهبردهای تحقق هدف آرمانی برنامه هفتم است.

شناسه خبر 63420