شناسه خبر:63410
1401/9/15 01:43:46

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: عملیات آبخیزداری به دستور رئیس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی در تمام عرصه‌هایی که مطالعات آنها انجام شده اجرایی می‌شود.

«عباسعلی نوبخت» روز دوشنبه در جریان بازدید از طرح آبخیزداری آب‌کمر شهرستان تفرش، افزود: عملیات آبخیزداری در عرصه‌های این شهرستان که مطالعات آنها انجام شده در راستای رفع مشکلات سیل و خشکسالی تا پایان دولت سیزدهم اجرایی می‌شود.

وی ادامه داد: استفاده حداکثری از طبیعت با کمترین خسارت به عرصه‌ها از برنامه‌های اولویت دار سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور است.

معاون وزیر و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: 50 میلیارد ریال منابع مالی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری از محل اعتبارات ملی به این استان اختصاص یافت.

نوبخت افزود: با تخصیص این منابع مالی 25 درصد اعتبارات ملی به استان مرکزی تخصیص یافته است.

وی ادامه داد: جمع‌آوری رسوبات در بالادست از جمله اهداف اجرای طرح‌های آبخیزداری برای تامین آب مورد نیاز مردم و کشاورزان در پایین دست است.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور خاطرنشان کرد: سنگ‌های منطقه آب کمر شهرستان تفرش از نوع هیدراته است و با توجه به نفوذ پذیری بالای این سنگ‌ها اجرای سد در این منطقه باید با مطالعات بیشتر انجام شود.

نوبخت گفت: ارتفاع بندهای خاکی که بر اساس موافقت‌نامه‌ با دستگاه‌های نظارتی و توسط سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ایجاد می‌شود 6 متر است و با توجه به نیاز آبی شهرستان تفرش امکان اجرای بند خاکی با ارتفاع 10 متر بعداز تایید کمیته فنی نیز در این منطقه وجود دارد.

وی افزود: بند خاکی که در منطقه آب کمر تفرش زده می‌شود باید با مطالعات بیشتر همراه باشد تا امکان جاری شدن آب وجود داشته باشد.

نماینده مردم تفرش، فراهان و آشتیان در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین گفت: کشاورزان و مردم شهرستان تفرش در فصل تابستان، بهار و پاییز با مشکل کمبود آب مواجه هستند و آب آشامیدنی مورد نیاز این شهرستان از فاصله 70 کیلومتری به شهرستان پمپاژ می‌شود.

«ولی‌الله بیاتی» افزود: با توجه به شرایط جغرافیایی شهرستان تفرش امکان انتقال آب از مناطق دیگر به این شهرستان وجود ندارد و آب حاصل از بارندگی‌ها در این شهرستان باید ذخیره سازی شود.

وی ادامه داد: یکی از بهترین مناطق برای ذخیره سازی و جمع آوری آب حاصل از بارندگی‌ها در شهرستان تفرش منطقه آبخیز آب کمر این شهرستان است.

نماینده مردم تفرش فراهان و آشتیان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با توجه به مشکل کمبود آب در شهرستان تفرش اکنون علاوه بر کشاورزی، صنعت گردشگری این شهرستان نیز با مشکل مواجه است.

بیاتی گفت: با ایجاد بند خاکی در منطقه آبخیز آب کمر شهرستان تفرش، علاوه بر تامین آب مورد نیاز شهرستان می‌توان این منطقه را به یک منطقه گردشگری تبدیل کرد.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در سفر به استان مرکزی در راستای پیگیری اعتبارات اختصاص یافته به طرح‌های منابع طبیعی و آبخیزداری استان از محل اعتبارات ریاست جمهوری با استاندار این استان دیدار کرد.

شناسه خبر 63410