شناسه خبر:63322
1401/9/13 11:42:18
مدیرکل دفتر مشارکت مردمی و مسئولیت اجتماعی عنوان کرد:

«مدیریت اجتماعی پسماند» راه ساماندهی «طلای کثیف»

سپهرغرب، گروه زیست‌بوم: مدیرکل دفتر مشارکت مردمی و مسئولیت اجتماعی با اشاره به هزینه‌های مالی و آسیب‌های زیست‌محیطی پسماند در طبیعت گفت: هرکجا که محیط زیست را با تفکر اقتصادی اداره کنیم و نفع جوامع و مردم را در نظر بگیریم موفق می‌شویم. منظور از جنبه اقتصادی، پرداخت ریالی نیست بلکه منافع جمعی به لحاظ بهداشتی، اجتماعی، فرهنگی و بخشی هم مالی است که مردم وارد عمل شوند.

مسئله پسماند به یک معضل بزرگ تبدیل شده است که به اشکال گوناگون آسیب‌های خود را به رخ می‌کشد. در برخی مناطق به‌صورت شیرآبه و آلودگی دریایی و در برخی مناطق نیز به صورت آلودگی هوا و تولید گازهای گلخانه‌ای خود را نشان می‌دهد که تأثیر بسیار بالایی در سلامت محیط زیست و تمام جانداران دارد.
سید ابوالقاسم موسوی از پسماند به‌عنوان یک مسئله مهم برای تشکل‌های مردم‌نهاد و فعالان محیط زیست و... نام برد و اظهار کرد: موضوع پسماند متولیانی همچون شهرداری‌ها و دهیاری‌ها دارد که آن‌ها را از شهرها و روستاها جمع‌آوری و به مراکز دفن و بازیافت منتقل می‌کنند.
وی ادامه داد: مسئله نگران‌کننده برای سازمان حفاظت محیط زیست این است که برخی مراکز دفن زباله دیگر گنجایش و ظرفیت حجم زیاد زباله و پسماند را ندارد بنابراین نیاز است که مردم نیز در زمینه کاهش تولید زباله کوشا باشند و تولیدکنندگان نیز به‌گونه‌ای عمل کنند که کاهش حجم پسماند از ابتدا در تولید سپس توسط مصرف‌کننده را در پی داشته باشد.
مدیرکل دفتر مشارکت مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه از جمله اقدامات این سازمان ارائه آموزش‌های مختلف از طریق تشکل‌ها و یا به‌طور مستقیم به مردم در زمینه کاهش پسماند است، گفت: همه ایرانیان نسبت به چگونگی تفکیک زباله از مبدا و اثرات منفی انباشت این زباله‌ها همچون تولید شیرابه، ایجا آلودگی هوا، آلودگی دریایی و... آگاهی دارند.
موسوی افزود: دو تشکل برای مدیریت اجتماعی پسماند اقدامات مهمی انجام دادند و اقداماتی را در دو روستای داراب کلا و دلیر استان مازندران کردند که تأثیرات خوبی داشت. زندگی روستایی نیز مشابه زندگی شهری شده است و سطل‌های بزرگ زباله در نقاط مختلف وجود دارد و همه زباله‌های مختلف را در آن‌ها رها می‌کنند و فکر نمی‌کنند که جمع‌آوری آن‌ها چه هزینه‌ای را به شهر یا روستا تحمیل می‌کند و چندان توجهی به هزینه‌های محیط زیستی که در محل دپو وجود دارد هم نمی‌کنند.
وی ادامه داد: این تشکل‌ها به مردم این دو روستا، آموزش‌های لازم درباره آثار حجم بالای زباله‌ها دادند بنابراین سطل‌های بزرگ زباله از آن دو روستا جمع و به هر خانواده دو سطل مجزا برای زباله‌های خشک و تر داده شد.
وی افزود: زباله‌های تر در یک مزرعه اطراف روستا به کمپوست تبدیل و مرحله به مرحله آنالیز شد که می‌توان ادعا کرد یکی از بهترین کمپوست‌های کشور در آن منطقه وجود دارد. زباله‌های خشک نیز از مردم خریداری و آنان از منافع مادی جمع‌آوری زباله‌ها بهره‌مند می‌شوند.
مدیرکل دفتر مشارکت مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست تأکید کرد: هرکجا که محیط زیست را با تفکر اقتصادی اداره کنیم و نفع جوامع و مردم را در نظر بگیریم، موفق می‌شویم. منظور از جنبه اقتصادی، پرداخت ریالی نیست بلکه منافع جمعی به لحاظ بهداشتی، اجتماعی، فرهنگی و بخشی هم مالی است که مردم وارد عمل شوند.
موسوی ادامه داد: برای جمع‌آوری زباله‌های خشک، فروشگاه‌هایی در این مناطق تحت عنوان ماپ (مدیریت اجتماعی پسماند) آماده شده است که مردم با تحویل زباله‌های خود امتیاز می‌گیرند و با این امتیازها کالا دریافت می‌کنند.
وی با تأکید بر اینکه با برنامه‌ریزی و اقدامات انجام شده، 70 درصد زباله‌های روستاهای داراب کلا و دلیر کاهش یافته است، اظهار کرد: در حالت عادی دهیاری باید برای حمل زباله‌های روستا روزانه یک نیسان آماده می‌کرد و آن‌ها را به محل دفن زباله انتقال دهد اما با این روش هر هشت روز یک بار این اتفاق می‌افتد و در این صورت نفع مستقیم به مدیریت روستا و شهر می‌رسد.
مدیرکل دفتر مشارکت مردمی و مسئولیت اجتماعی ادامه داد: ما در تلاش هستیم تا این مدل را به سایر استان‌های کشور همچون البرز و مازندران تسری دهیم بنابراین با دهیاران و فرمانداران صحبت خواهیم کرد تا در کل کشور اجرا شود.
موسوی در پایان تصریح کرد: این طرح در کارگروه ملی پسماند نیز مطرح شده است و امیدواریم که این طرح توسط دهیاری‌ها و شهرداری‌ها که متولی هستند، اجرا شود.

شناسه خبر 63322