شناسه خبر:63301
1401/9/13 10:44:15

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان گفت: بنیادسیدجمال‌الدین اسدآبادی به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است و برای راه اندازی بنیاد باید اعضای هیئت امنا آن معرفی شود.

مسعود ویژه روز شنبه در جلسه هماهنگی مراسم بزرگداشت سیدجمال الدین اسدآبادی که در سالن اجتماعات فرمانداری اسدآباد برگزار شد، اظهار کرد: با مشخص شدن اعضای هیئت امنای بنیاد سیدجمال، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آمادگی دارد از طریق معاونت فرهنگی وزارت ارشاد هر چه سریع‌تر در هفته جاری پیگیری لازم برای مقدمات راه اندازی بنیاد سیدجمال را داشته باشد.
وی افزود: تصویب و راه اندازی بنیاد سیدجمال اتفاق خوبی برای دریافت ردیف بودجه خواهد بود به طوریکه با تصویب و راه اندازی آن هر ساله در بودجه کشور برای آن اعتبار لحاظ می‌شود و برنامه‌هایی که در طول سال برای بنیاد سیدجمال از کارهای پژوهشی و فعالیت فرهنگی، هنری و نکوداشت‌ها در این عرصه برگزار می‌شود، اعتبار و ردیف بودجه خواهد داشت.
ویژه در ادامه تصریح کرد: یکی از اتفاقات خوبی که می‌تواند در رابطه با سیدجمال الدین اسدآبادی رقم بخورد و بزرگداشت سیدجمال را تنها به برگزاری یک برنامه سالگرد و کنگره محدود نکند، ثبت بنیاد سیدجمال الدین اسدآبادی بوده که در چندین سال گذشته مدیران و مسئولان متعددی پیگیر این مهم بوده اند.
وی با اشاره به اینکه ثبت بنیاد ملی سیدجمال الدین اسدآبادی در سال 88 مکاتبات آن انجام و برای این کار اساسنامه در نظر گرفته شده و اعضای هیئت امنا مشخص شده اند، تصریح کرد: باید تلاش کرد طی یک یا دو ماه آینده قبل از سالگرد شهادت و کنگره سیدجمال بنیاد سیدجمال الدین اسدآبادی راه اندازی شود و این اتفاق ماندگار بیفتد و بنیاد ملی سید جمال رقم بخورد.
وی اعضای هیئت امنای بنیاد سید جمال را شامل دو گروه افراد حقیقی و حقوقی دانست و خاطرنشان کرد: نماینده ولی فقیه در استان همدان، استاندار، رئیس انجمن آثار مفاخر، رئیس ایران‌شناسی، نماینده اسدآباد در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل ارشاد، رئیس دانشگاه بوعلی، فرماندار و امام جمعه اسدآباد جزء اعضای حقوقی هیئت امنای بنیاد سیدجمال به شمار می‌روند که علاوه بر آن دو نفر از صاحب نظران حوزه سیدجمال شناسی ضمن معرفی باید به تایید استاندار رسیده و سه نفر معتمد هم باید فرماندار و امام جمعه اسدآباد پیشنهاد دهند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان گفت: در گام اول اگر این افراد مشخص شود اداره کل ارشاد اسلامی این آمادگی را دارد از طریق معاونت فرهنگی سریعا در هفته جاری پیگیری لازم را برای مقدمات راه اندازی بنیاد سیدجمال داشته باشد.
وی در ادامه با اشاره به بنای یادبود سیدجمال در اسدآباد یادآور شد: بنای یادبود سیدجمال در سال‌های گذشته در یک مقطع دانشگاه جامع علمی کاربردی بوده و قسمتی از فضا نیز در اختیار میراث فرهنگی شهرستان است و محوطه سازی این بنای یادبود تکمیل و پیگیری نشده و نیمه کاره باقی مانده است.
ویژه با بیان اینکه برای تملک و آماده سازی فضای بنای یادبود سیدجمال به اعتباری افزون بر پنج میلیارد تومان نیاز است، افزود: در این رابطه می‌طلبد از طرف اداره کل ارشاد استان و نیز استانداری پیگیری لازم انجام گیرد و تا پیش از مراسم بزرگداشت سیدجمال کار تملک و آماده سازی فضای بنای یادبود آغاز شود.
وی از اختصاص 20 میلیارد تومان اعتبار برای مجتمع‌های فرهنگی سطح استان از محل ردیف اعتبارات سفر ریاست جمهوری به استان همدان خبر داد و گفت: از این اعتبارات برای تملک و محوطه سازی بنای یادبود سیدجمال نیز اعتبارات در نظر گرفته شده است.
ویژه در ادامه از برگزاری کنگره سیدجمال الدین اسدآبادی در 18 اسفندماه خبر داد و تصریح کرد: در برنامه گرامیداشت سیدجمال اگر بخواهیم مبنا را فراخوان علمی و مقالات درنظر بگیریم معمولا زمان بیشتری نیاز بوده و طی شش یا هفت ماه قبل باید از سراسر کشور و حتی جهان از طریق فراخوان مقالات دریافت، داوری و نتایج در مراسم بزرگداشت اعلام شود.
وی با تاکید بر توجه به یکی از وجوه کمتر پرداخته شده سیدجمال الدین اسدآبادی در کنگره امسال مطرح کرد: با توجه به اتفاقات اخیر کشور توسط معاندان و دشمنان نظام ایران اسلامی پرداختن به موضوع استکبارستیزی شخصیت سیدجمال الدین اسدآبادی در مقالات و کنگره سیدجمال الدین اسدآبادی می‌تواند بیشتر مد نظر قرار گرفته و برجسته تر شود و با حضور شخصیت‌های بین‌المللی این امر را در عرصه بین‌المللی بتوان هر چه بهتر مطرح کرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان اظهار کرد: صحبت‌های مقدماتی با معاون سازمان فرهنگی و ارتباطات اسلامی برای تعدادی از رویدادهای استان همدان انجام شده و برای دعوت از شخصیت‌های بین‌المللی در رویدادهای این استان از جمله کنگره سید جمال اعلام آمادگی کرده‌اند.
وی همچنین از اعلام آمادگی صداوسیما به ویژه شبکه افق برای پخش زنده کنگره سیدجمال الدین اسدآبادی در 18 اسفندماه خبر داد و گفت: در صورت آماده شدن یادمان سیدجمال پیشنهاد این است که با تصویب بنیاد، محل استقرار دفتر بنیاد سیدجمال در محل بنای یادبود سیدجمال باشد و آمادگی داریم کتابخانه تخصصی سیدجمال الدین اسدآبادی را قبل از کنگره در محل یادمان سیدجمال راه اندازی کنیم.

شناسه خبر 63301