شناسه خبر:63268
1401/9/12 09:14:25
مشاور فرماندهی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد:

صنایع استان مرکزی ظرفیتی در جهت توسعه صنعت کشتیرانی

سپهرغرب، گروه خبر: مشاور فرماندهی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه بهره‌گیری از ظرفیت‌های دریایی گام بلندی برای تقویت اقتصاد ملی است، گفت: وجود صنایع مختلف استان مرکزی ظرفیت ارزشمندی در جهت توسعه صنعت کشتیرانی است؛ صنایع آذرآب اراک لوله‌های دیگ بخار ناو خارک را بازسازی کرده که در دنیا شاید حداکثر پنج کشور بتواند این کار را انجام دهد.

ناخدا علیرضا حامدی روز پنجشنبه در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان مرکزی افزود: با توجه به دریایی بودن ایران، اندیشیرن راهبرد دریامحور نقش تعیین‌کننده‌ای در روند صادرات و درنهایت تقویت بنیه اقتصادی کشور دارد.
وی با بیان اینکه شاخص‌های دریایی ایران در مقایسه با جهان وضعیت مطلوبی ندارد، ادامه داد: با وجود تأکیدات مقام معظم رهبری در این خصوص، همچنان با شاخص‌های جهانی و شرایط مطلوب فاصله داریم.
مشاور فرماندهی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: 70 درصد سطح کره زمین را آب فرا گرفته و خشکی‌های زمین در آب محصور هستند، همچنین 80 درصد مردم در کنار دریاها یا در فاصله 200 کیلومتری از آن زندگی می‌کنند.
ناخدا حامدی بیان کرد: امروزه بیش از 90 درصد جابه‌جایی کالا و خدمات در تمام دنیا از طریق دریا صورت می‌گیرد و این مهم باید در کشور ما هم با استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان عملیاتی شود.
وی با بیان اینکه ایران با 12 همسایه خود مرز دریایی دارد، اظهار کرد: 40.2 درصد از تولید ناخالص داخلی آمریکا توسط تنها 14 درصد از ایالات آن کشور که در ساحل دریا قرار گرفته‌اند، به‌دست می‌آید و در کشورهای دریایی بیش از 40 درصد تولید ناخالص داخلی کشور از بخش دریا تأمین می‌شود که این عدد در کشور ما در سال‌های متوالی بین دو تا سه درصد بوده است.
مشاور فرماندهی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی با بیان اینکه وجود صنایع مختلف استان مرکزی ظرفیت ارزشمندی در جهت توسعه صنعت کشتیرانی است، گفت: صنایع آذرآب اراک لوله‌های دیگ بخار ناو خارک را بازسازی کرده که در دنیا شاید حداکثر پنج کشور بتواند این کار را انجام دهد و بسیاری شرکت‌های دیگر نیز در حوزه نیروی دریایی و حوزه دفاع اقداماتی را انجام داده‌اند.
ناخدا حامدی تأکید کرد: تولید محصولات غذایی دریایی ایران در سال 97 بالغ‌بر 724 هزار و 817 تُن بوده و نیاز است سهم مصرف غذاهای دریایی در سبد خانوار افزایش یابد.
وی گفت: سهم هر ایرانی از مصرف غذاهای دریایی به‌طور میانگین سالیانه کمتر از 10 کیلوگرم است و این درحالی بوده که متوسط سرانه مصرف دنیا هم‌اکنون حدود 20 کیلوگرم است و این مهم باید در کشور افزایش یابد.
مشاور فرماندهی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی اظهار کرد: میانگین سهم بخش دریای جهان در تولید ناخالص ملی 9 درصد و متوسط سهم خشکی در تولید ناخالص ملی جهان 91 درصد است و سهم بخش دریایی ایران در تولید ناخالص ملی سه دهم درصد و سهم خشکی آن 99 و هفت دهم درصد است.
ناخدا حامدی اضافه کرد: دو بحران کمبود آب و آلودگی هوا در استان مرکزی وجود دارد که قابل حل است و اگر نگران نسل آینده اراک هستیم، باید توسعه در صنایع استان مرکزی اتفاق بیفتد و ضمن مدیریت مصرف آب، نسبت به کاهش آلایندگی هم تلاش شود.
وی تأکید کرد: دریا یک ظرفیت بی‌نظیر است که مغفول مانده و درآمدهای این صنعت بالا است. نیروهای ایرانی در کشتی‌ها کم هستند و بیشتر نیروهای خارجی در این حوزه حضور دارند که کار کردن با آن‌ها سخت است.
ناخدا حامدی ادامه داد: مقابل ایستگاه راه‌آهن سمنگان‌ در جاده اراک- توره موقعیت مناسبی برای ایجاد بندر خشک است که این مهم می‌تواند ظرفیت مناسبی برای سرمایه‌گذاری باشد و مطالعات در این خصوص انجام شده و جانمایی صورت گرفته است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی نیز گفت: تفاهم‌نامه‌ای با موضوع بررسی شرایط بورسیه شغلی دانشجویان از سوی این اتاق با دانشگاه صنعتی اراک امضا شد.
«ناصر بیکی» افزود: بر این اساس تعدادی از دانشجویان به‌ویژه در بخش‌های فنی و مهندسی بورسیه می‌شوند که این طرح خلأ بین صنعت و دانشگاه را پُر می‌کند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی ادامه داد: گسترش نخبه‌پروری، ایجاد شغل برای فارغ‌التحصیلان، آسایش خاطر خانواده‌ها، تأمین خوابگاه و اسکان دانشجویان، جایگزینی نیروهای بازنشسته با نیروهای تحصیل‌کرده و ایجاد اشتغال برای جوانان، از مهم‌ترین اهداف این طرح است.
بیکی گفت: براساس مقررات، مصوبات شورای گفت‌وگو ظرف 30 روز قابلیت اجرا دارد و امید است با فعالیت این شورا اتفاقات خوبی رخ دهد.
در نشست شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت استان مرکزی درخصوص استفاده از ظرفیت‌های صنایع این استان در پروژه‌های مرتبط با حوزه نفت، گاز و انرژی وتجهیزات دریایی بحث و تبادل نظر شد.

شناسه خبر 63268