شناسه خبر:63265
1401/9/12 09:10:41

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس کمیته مرزی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: مرز چیلات در استان ایلام بعنوان یک مرز رسمی که تصویب شده از همه ظرفیت‌های قانونی برای گشایش برخوردار است.

شهریار حیدری روز پنجشنبه در جریان بازدید اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی از مرز چیلات اظهار کرد: هدف کمیسیون امنیت ملی بررسی امنیت پایدار و مسایل امنیتی و کارکرد نیروهای نظامی و امنیتی و اطلاعاتی در مرزهاست.
وی افزود: نگاه ما به امنیت پایدار است و در راستای تقویت امنیت پایدار بحث بازارچه‌ها و مرزها مجاز مورد تاکید می‌باشد.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مرز چیلات و جلسات و پیگیری‌ها درخصوص این مرز در گذشته تاکید کرد: مرز چیلات از مرزهایی است که در آینده تحت عنوان مرز مجاز با کشور عراق بازگشایی می‌شود.
حیدری یادآور شد: این مرز در منطقه‌ای استراتژیک قرار دارد و 100 کیلومتر از مرز مهران و بیش از 100 کیلومتر با مرز چزابه فاصله داشته و دارای شرایط لازم ایجاد مرزهای جدید است و طرف عراقی هم از بازگشایی مرز چیلات استقبال کرده است و نماینده مردم منطقه نیز در 2 سال پیگیری‌های زیادی برای تسریع در بازگشایی این مرز داشته است و امروز نیز اعضای کمیسیون امنیت ملی از آن بازدید کرده‌اند.
وی اضافه کرد: تلاش می‌شود با دعوت از دستگاه‌های مربوطه از جمله وزارت کشور، وزارت امورخارجه، مرزبانی جمهوری اسلامی ایران و دیگر دستگاه‌های مرتبط مثل گمرک بازگشایی مرز و بازارچه چیلات تسریع شود.
وی گفت: با ایجاد این مرز امنیت پایدار در منطقه بیشتر و چرخه اقتصاد در سطح شهرستان و استان بسیار بهتر می‌چرخد و امیدوارم برای اربعین سال آینده از ظرفیت مرز چیلات استفاده شود.
نماینده شهرستان‌های دهلران، دره‌شهر، آبدانان و بدره در مجلس شورای اسلامی هم گفت: امیدواریم مجموعه تلاش‌ها، پیگیری‌ها و اقدامات در سطح ملی، استانی و شهرستانی منجر به پای کارآمدن طرف عراقی و گشایش مرز چیلات شود.
بهزاد علیزاده افزود: مرز چیلات از مرزهای رسمی کشور است که سال 96 تصویب شد و یکی از مطالبات جدی مردم دهلران فعال کردن این مرز است.
وی تاکید کرد: استاندار و امام جمعه ایلام عزم جدی برای گشایش مرز چیلات دارند و مذاکراتی از طریق استانداری و رایزنی با طرف عراقی هم انجام شده و امیدواریم با پیگیری‌های ویژه از طریق استاندار میسان در این خصوص به نتایج خوبی برسند.
وی اظهار داشت: همچنین در سطح ملی بنا به رسالت نمایندگی و دفاع از حق مردم رایزنی‌ها و پیگیری‌هایی از طریق کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، وزیر امور خارجه و وزیر کشور انجام داده‌ام و امیدوارم این پیگیری‌ها نتیجه بدهد چون با فعالیت مرز چیلات هم در اربعین موثر خواهد بود و پاسخگوی مطالبه مردم است و هم در حوزه اقتصادی برای مردم دهلران و استان موثر باشد.
علیزاده با تقدیر از اعضای کمیسیون امنیت ملی و بازدید آنها از مرز چیلات گفت: امیدوارم کمیسیون امنیت ملی در اولین فرصت و نخستین جلسه ضرورت این موضوع را برای مسئولان کشوری تبیین و همت کنند تا کشور عراق را مجاب به همکاری برای گشایش مرز چیلات کنند.
وی یادآور شد: استاندار ایلام هم وعده داده که برای اربعین سال آینده چیلات آماده شود و امیدواریم مجموعه تلاش های، پیگیری‌ها و اقدامات چه در سطح ملی، استانی و شهرستان منجربه پای کارآمدن طرف عراقی و گشایش مرز چیلات شود.
نماینده حوزه جنوب در مجلس شورای اسلامی گفت: مرز چیلات هم‌افزایی برای مرز مهران داشته و از طرفی چیلات دارای سابقه طولانی است چراکه در گذشته دهلران گمرک فعال بوده و مردم مرزدار در ایران و عراق با هم مراودات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی داشته‌اند.
معاون سیاسی امنیتی استاندار ایلام با اشاره به دستور استاندار ایلام برای تکمیل زیرساخت‌های مرز چیلات گفت: تکمیل زیرساخت‌های راه و آب مرز چیلات با جدیت دنبال می‌شود.
محمدسبحان حسنی در این باره اظهار کرد: بسیاری از زیرساخت‌های مرز چیلات در حوزه تامین فیبر نوری و برق تکمیل شده و در حوزه راه و آب شرب بخشی از کار ناتمام است.
وی افزود: با توجه به دستور استاندار برای تکمیل زیرساخت‌های این مرز، لذا از آسفالت جاده دسترسی که 28 کیلومتر است چهار کیلومتر باقیمانده که در دست اقدام است.
معاون استاندار ایلام با اشاره به 20 کیلومتر طول خط انتقال آب شرب به بازارچه و مرز چیلات و حفر چاه در این خصوص تاکید کرد: از 20 کیلومتر خط انتقال عملیات اجرایی 10 کیلومتر انجام و مابقی نیز در دست اقدام است.
حسنی یادآور شد: با توجه به تاکید استاندار و پیگیری‌ها و اقدامات، در نظر است اربعین سال آینده شاهد تردد زوار از مرز چیلات باشیم.
وی اضافه کرد: نیازمندی‌هایی طرف عراقی دارد که اعلام آمادگی برای کمک به کشور عراق کرده‌ایم، از جمله آن‌ها در حوزه تامین برق، جاده و زیرساختی و تامین آب شرب است تا طرف عراقی در بازگشایی آن تسریع کند.
فرماندار ویژه دهلران هم با اشاره به اقدامات موثر در زیرساخت‌های مرز چیلات گفت: مرز چیلات نقش موثری در توسعه پایدار منطقه‌ایفا می‌کند.
لطیف صادقی از پیگیری‌های مسئولان استانی و کشوری و نماینده مجلس شورای اسلامی برای گشایش مرز چیلات تقدیر کرد و افزود: امیدواریم این هم‌افزایی‌ها در نهایت موجب گشایش مرز چیلات برای بهره‌مندی مردم از آن شود.
وی درخصوص سرمایه‌گذار بخش خصوصی یادآور شد: با توجه به اهمیت این مرز سرمایه‌گذار بخش خصوصی آمادگی خود را برای احداث پایانه در دو طرف مرز اعلام کرده و زمینه برای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی فراهم است.
فرمانده مرزبانی استان هم گفت: از 423 کیلومتر مرز استان 223 کیلومتر آن در دهلران است.
سرهنگ فرج رستمی گفت: برای گشایش مرز چیلات همه متفق القول هستند و مرزبانی نیز آماده همکاری لازم در این زمینه می‌باشد.
امام جمعه دهلران هم گفت: در اوج شلوغی مهران و ترافیک زوار مرز چیلات می‌تواند در تسهیل تردد و ارائه خدمات موثر باشد.
حجت الاسلام سید محسن موسوی با اشاره به تردد زوار از دهلران افزود: تسریع در گشایش چیلات از مطالبات جدی است.

شناسه خبر 63265