شناسه خبر:63264
1401/9/12 09:09:31

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس جمهور، وحدت و انسجام را از ویژگی‌های مردم کردستان دانست و اضافه کرد: مردم این استان به دشمنان اجازه جولان نخواهند داد و همچنانکه تاکنون دشمن را ناکام گذاشته اند از این پس نیز ناکام می‌گذارند.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنبه در دیدار با اقشار مختلف مردم در سالن آزادی سنندج به روحیه ایثار و از خودگذشتگی مردم و نیروهای امنیتی در همه برهه‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: دشمنان اگر نمی دانند، بدانند نسلی که امروز وجود دارد، مثل پدران و مادرانشان در برابر دشمنان ایستاده اند و می‌ایستند.
وی حضور خود در میان مردم سنندج را مغتنم دانست و با بیان اینکه اگر لازم باشد بارها این سفرها را تکرار خواهیم کرد تا مشکلات برطرف شود، افزود: توفیقی حاصل شد امروز در میان مردم با صفا، صمیمی، خونگرم، مجاهد و مقاوم استان کردستان و سنندج باشم.
رئیس جمهور با بیان اینکه دشمنان بدانند در دل این مردم و کشور و این مرز و بوم، جایگاهی ندارند و نخواهد داشت، اضافه کرد: وجب به وجب خاک کردستان شاهد ایستادگی و مقاومت مردم این خطه در برابر دشمن است.
آیت الله رئیسی کردستان را سرزمین و دیار مجاهدت‌های خاموش و رشادت و ایستادگی در برابر دشمن توصیف کرد و یادآور شد: کردستان از اول انقلاب شاهد ایستادگی در برابر گروه‌های ضد انقلاب و معاندین بوده است و دشمنان به دنبال آن بودند در این خطه کاری انجام دهند، به خیال اینکه بتوانند اینجا لانه کنند اما مردم بیدار و بابصیرت استان، آنان را ناکام گذاشتند.
وی به وقایع و اغتشاشات اخیر اشاره و تاکید کرد: دشمنان مثل همیشه در قضایای اخیر هم دچار اشتباه محاسباتی بسیار مفتضحی شدند و بار دیگر در کارنامه عملکرد خیانتکارانه شان، اشتباه محاسباتی شان ثبت شد.
رئیس جمهور گفت: تصور غلط دشمنان این بود که می‌توانند کاری انجام دهند و با ایجاد اغتشاش و نامنی، اهداف پلیدشان را دنبال کنند، غافل از اینکه مردم شهید پرور کردستان هزاران شهید داده اند و این درخت تناوری که ریشه‌های بسیار عمیقی دارد، با این تکانه‌ها تکان نمی خورد و نمی لرزد.
آیت الله رئیسی افزود: دشمنان می‌خواستند بار دیگر مردم را امتحان کنند و بببیند آیا می‌توان کاری کرد، در حالیکه بارها مردم به ویژه در کردستان دشمن را ناکام گذاشته و خواهند گذاشت.
وی با بیان اینکه وفاداری به نظام سیره وسلوک مردم این خطه است و در دیگر جاهای کشور نیز همینطور است، ادامه داد: دشمنان تصور می‌کردند با مطرح کردن مشکلات اجتماعی و اقتصادی، کشور را به اغتشاش بکشانند اما آنچه مسلم است انسجام و وحدتی است که بین مردم به ویژه سنی و شیعه در کشور و از جمله در کردستان وجود دارد.
ابراز خرسندی رئیس جمهور به خاطر بهره مندی مردم سنندج از آب گوارا
رئیس جمهور در ادامه با اشاره به بهره برداری از طرح انتقال آب سد آزاد به سنندج داشت و ضرورت تسریع در اتمام نیمه طرح‌های نیمه کاره دیگر گفت: با بهره برداری از این طرح که با همت وزارت و وزیر پرکار نیرو، استاندار کردستان، نماینده ولی فقیه در استان، پیگیری نمایندگان مجلس، پیمانکاران و قرارگاه خاتم الانبیا و دلسوزان به نتیجه رسید انتظار هشت ساله مردم سنندج به پایان رسید و از این جهت خرسندیم که مردم این شهر می‌توانند از آب گوارا بهره مند شوند.
آیت الله رئیسی اضافه کرد: یکی از خواسته‌های مردم استان کردستان، بهره برداری از طرح راه آهن تهران - همدان - سنندج است که با جدیت دنبال می‌شود.
وی ادامه داد: افتتاح پروژه راه آهن همدان - سنندج، رفت و آمد را تسهیل می‌کند و تلاش می‌کنیم سریعتر به نتیجه برسد.
رئیس‌جمهور با اشاره به بازدید چند ماه پیش خود از فرودگاه سقز اظهار داشت: کارهای عقب مانده این فرودگاه در حال انجام است، ضمن اینکه تاکید کرده ام تا اتمام این پروژه ها، پروژه جدیدی تعریف یا کلنگ‌زنی نشود.
تلاش برای پیشرفت کشور، دشمنان را غضبناک کرده است
آیت الله رئیسی در ادامه سخنانش به اجرای طرح انتقال آب از سد آزاد به سنندج اشاره کرد و اظهار کرد: اجرای این طرح در زمان کم، نشان داد می‌توان این روش را در دیگر نقاط کشور نیز انجام داد، جاهایی که مردم چشم انتظار اتمام سریعتر طرح‌ها هستند.
وی، سرعت روند پیشرفت در کشور را مایه عصبانیت دشمن دانست و تاکید کرد: بگذارید دشمنان با این کینه‌ها بمیرند باید به آنان گفت با همین غیظ جان بدهید، چون ملت ایران از پیشرفت دست برنخواهد داشت.
وی ادامه داد: دشمنان می‌خواهند قطار پیشرفت کشور را از حرکت بازداند و این به اراده شما مدیران و مردم بستگی دارد تلاش کنید هیچوقت بنیاد حرکت پیشرفت کند نشود.
رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه پیشرفت ما در حوزه علم و فناروی دشمن را غضبناک کرده است، افزود: دانشگاهیان و دانشمندان ما نه تنها در منطقه بلکه در جهان حرف اول را می‌زنند و این مهم، دشمن را غضبناک و خشمگین کرده است.
آیت الله رئیسی ضمن اشاره به پیشرفت‌های هسته ای، صنایع دفاعی و علمی کشورمان و خشمگین شدن دشمن از این پیشرفت ها، یادآور شد: ارتباط ما با کشورهای دنیا و صادرات در حوزه نفتی و غیرنفتی و سهم مان در تجارت منطقه نیز باعث عصبانیت دشمن شده است.
وی بر ضرورت تلاش دانشگاهیان برای توسعه علم و فناوری بیش از گذشته تاکید کرد و گفت: مدیران و فعالان عرصه علم و دانش، باید تلاش کنند در زمینه دانش بنیان، تولید و اشتغال بیش از گذشته پیشرفت کنیم.
رئیس جمهور ضمن تقدیر از استاندار کردستان و مسوولان استان به واسطه افزایش اشتغال و کاهش بیکاری در استان، اضافه کرد: جوانان و مردم باید در حوزه تولید و فناوری، تلاش شان را افزایش دهند، چرا که همین کارها و پیشرفت‌ها دشمن را خشمگین می‌کند ما می‌توانیم در کردستان با استفاده از همه ظرفیت‌ها بیکاری نداشته باشیم.
آیت الله رئیسی با بیان اینکه کردستان از لحاظ کشاورزی، دامداری و تولید ظرفیت بسیار بالایی دارد، از مدیران خواست از نیروی انسانی کارآمد بومی در استان برای مدیریت استفاده کنند.
وی ادامه داد: دختران و پسران دانشگاهی، بدانند بعد از تحصیل، زمینه اشتغال و خدمت برای آنها در همین استان یا سایر نقاط کشور وجود دارد ولی تحقق این موضوع به تلاش مضاعف آنان بستگی دارد.
لزوم بکارگیری جوانان کارآمد بومی برای مدیریت در کردستان
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: متن کار ما خدمت رسانی مخلصانه به مردم است، کاری که امروز بسیجیان و نیروهای خدمت گزار در جای جای کشور برای خدمت به مردم انجام می‌دهند نمونه ای از خدمتگزاری مخلصانه است.
آیت الله رئیسی ادامه داد: مدیران نباید گرفتار حاشیه‌ها شوند، چرا که متن و هدف اصلی خدمت گزاری و گره گشایی از کار مردم است، در این دولت، متن را هرگز از یاد نخواهیم برد.
وی بر لزوم اتمام طرح‌ها در سریعترین زمان تاکید کرد و افزود: تلاش استاندار، نمایندگان مجلس و مسوولان استان باید مضاعف باشد تا طرح‌های نیمه تمام به ثمر برسد.
آیت الله رئیسی در پایان سخنانش ضمن گرامیداشت شهدا به ویژه شهدای امنیت، اضافه کرد: خدا را به واسطه مجاهدت‌ها و پایمردی مردم سنندج شاکریم و امیدواریم روز به روز مسیر پیشرفت این خطه طی شود و دشمنان ناامیدتر شوند.
استاندار کردستان با بیان اینکه این استان در مسیر پیشرفت قرار گرفته است، افزود: مصوبات سفر نخست رییس جمهور به کردستان، بسیار پرحجم‌تر و برجسته‌تر از سایر نقاط کشور بود و بی‌شک با تحقق این مصوبات؛ جهشی را در همه شاخص‌های استان شاهد خواهیم بود.
اسماعیل زارعی‌کوشا در این‌باره اظهارکرد: تامین آب شرب سنندج که حدود هشت سال جزو مطالبات جدی مردم بود امروز با اقدام جهادی و انقلابی دولتمردان به بهره برداری رسید.
وی با اشاره به اینکه حضور رییس جمهور در سنندج بعد از گذشت 6 ماه از نخستین سفر او به استان کردستان انجام شد، افزود: در این سفر و با بهره برداری از طرح آبرسانی به سنندج دغدغه تامین آب شرب این مردم به طور کامل برطرف شده است.
استاندار کردستان از پیگیری‌های وزیر نیرو نسبت به پروژه‌های حوزه آب استان تشکر کرد و افزود: طرح سامانه انتقال آب سد آزاد به سنندج یکی از طرح‌های بزرگ استان به شمار می‌رود که برای تامین آب شرب این شهر 28 کیلومتر خط انتقال در سخت ترین مسیر کوهستانی اجرا شد.
زارعی کوشا یادآور شد: اجرای این طرح از سال 1399 آغاز شد و در پایان دولت گذشته حدود 15 درصد پیشرفت فیزیکی داشت و امروز به طور کامل به بهره برداری رسید و اینگونه باکیفیت ترین و گواراترین آب در اختیار مردم قرار داده شد.
وی با اشاره به اینکه موضوع توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری کردستان به عنوان یکی از اهداف جدی در اولویت مدیران استان قرار دارد، گفت: همانگونه که بین مردم استان انسجام و وحدت برقرار است بین مسوولان و نمایندگان مردم در مجلس و همه دست اندرکاران هم همدلی و تعامل مطلوبی وجود دارد که نتیجه آن کسب توفیقات ارزشمند در یک سال اخیر است.
استاندار کردستان اظهار داشت: در سال پایانی دولت گذشته، کردستان از نظر ایجاد اشتغال در جدول رده بندی رتبه سی و یکم را در کشور داشت و باوجود اینکه تعهد استان 2 برابر شد امسال موفق به کسب رتبه دوم از این لحاظ شدیم.
زارعی کوشا با بیان اینکه تعهد استان در زمینه اشتغال در سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 102 درصد رشد یافت، گفت: اکنون بر صحت سنجی و راستی آزمایی این آمارها متمرکز شدیم.
وی با اشاره به اینکه براساس آمار منتشر شده از سوی مرکز آماری ایران؛ کردستان در سال گذشته رتبه پنجم را از نظر بیکاری داشت و امروز به میانه کشور رسیده است، اظهار داشت: نرخ تورم منتهی به مهرماه سال گذشته در استان 51 درصد بود ولی امروز هفت درصد نسبت به مهر گذشته کاهش داشته است.
استاندار کردستان در بخش دیگری از سخنانش گفت: مردم این استان بیش از هر مردمی سهم تلخ محرومیت ناشی از ناامنی را چشیده اند و در ماه‌های اخیر هم با عدم همراهی با ضد انقلاب و دشمنان، نشان دادند ادارک درستی از اثرات نامطلوب ناامنی بر معیشت و اقتصاد دارند.
وی ادامه داد: سرمایه گذاری در منطقه آزاد بانه-مریوان به جدیت در حال انجام است و سرمایه گذارانی از خارج و داخل برای سرمایه گذاری در این منطقه اعلام آمادگی کرده اند.
استاندار کردستان همچنین از آغاز عملیات اجرایی کارخانه طلا قلقله سقز در این سفر خبرداد و اظهار داشت: امروز پروژه طلای سقز هم با سرمایه گذاری بیش از یک هزار و 300 میلیارد تومان کلنگ زنی می‌شود.
زارعی کوشا اضافه کرد: با دستور رییس جمهور و همراهی مجموعه دولت در نیمه اول سال آینده و در سفر بعدی رییس جمهور؛ شاهد افتتاح راه آهن تهران - همدان - سنندج خواهیم بود.

شناسه خبر 63264