شناسه خبر:63225
1401/9/10 09:17:10

سپهرغرب، گروه خبر: صنعت گردشگری یکی از گذرگاه‌های مهم اقتصادی است و شهرستان محلات با نام «پایتخت گل ایران» و جایگاه خاصی که در زمینه تولید گل و گیاه زینتی دارد می‌تواند با توسعه گردشگری گل از این گذرگاه عبور کند.

باغ‌های گل محلات در فصول مختلف سال نیز مسافران را به دیدن یکی از زیباترین آفریده‌های خداوند دعوت می‌کند و از بهترین سوغات با طراوت این دیار انواع گل‌های آپارتمانی و شاخه بریده است.
سطح زیر کشت گل و گیاهان زینتی در استان مرکزی 990 هکتار است که حدود 90 درصد آن متعلق به شهرستان محلات است و 18 درصد از سطح زیر کشت گل کشور، 12 درصد از تولید گل شاخه بریده، 80 درصد تولید گل‌های فصلی نشایی، 21 درصد از تولید درخت و درختچه‌های زینتی و 14 درصد از گیاهان آپارتمانی کشور در محلات تولید می‌شود.
برخی از شهر محلات با عنوان «بام‌گل ایران» نام برده‌اند و این خطه با وجود وسعت اندکش از لحاظ سطح زیرکشت گل رتبه نخست کشور را از آن خود کرده است.
هنر گل‌کاری و پرورش گل به‌عنوان یک فعالیت اقتصادی از سال 1300 در محلات آغاز شد و این شهر کوچک اما زنده و پویا توانسته پایه‌گذار، ایجادکننده و توسعه‌دهنده این صنعت باارزش در عرصه کشاورزی ایران باشد.
گردشگری گل و گیاه را می‌توان بازدید از مقاصدی دانست که انگیزه اولیه سفر به آن‌ها اطلاع از توانمندی حوزه گل و گیاه زینتی باشد و می‌توان این حوزه را با سایر قابلیت‌ها و جذابیت‌های زیست محیطی و طبیعی آمیزش داد تا هم گردشگر تخصصی حوزه کشاورزی و هم گردشگران عام از آن لذت وافی ببرند.
شهرستان محلات نیز چشم انتظار نگاهی تحول‌خواه در اقتصاد کشاورزی است تا بتواند سهم حوزه گل و گیاه را در تولیدثروت، اشتغال و بهبود مناسبات توسعه این شهرستان کوچک، استان و کشور برجسته و هویدا کند.
برداشتن موانع در این بخش، در کنار اجرای برنامه‌های کارآمد و هدفمند در رونق و توسعه صنعت گل امری ضروری است.
سالانه صدها میلیون انواع گل و گیاهان زینتی در 700 هکتار از گلخانه‌های تونلی و فضای باز شهر گل ایران تولید می‌شود و فقدان زیرساخت‌های لازم برای صادرات حلقه مفقوده توسعه و ارزآوری این محصول است.
برگزاری 21 دوره نمایشگاه گل‌های داودی با یک‌هزار رقم از این گل‌ها، وجود دهکده گل و پژوهشکده گل و گیاهان زینتی کشور در محلات و مجموعه در حال ساخت نمایشگاه دائمی گل و گیاه در این شهرستان ظرفیت‌هایی است که با توسعه حوزه صادرات می‌تواند توسعه پیدا کند.
  ایران هفدهمین کشور تولیدکننده گل و گیاه در جهان است
شهردار تهران در مراسم افتتاح هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی گل و گیاه، گفت: طبق آمارها، ایران هفدهمین کشور تولیدکننده گل و گیاه دنیا است اما در بخش صادرات صد و هفتمین کشور هستیم و این نشان می‌دهد در این حوزه موفق نبوده و راه درازی در پیش داریم زیرا گلوگاه‌های جدی وجود دارد.
«علیرضا زاکانی» بیان کرد: ناظر به حوزه گل و گیاه از نظر زیبایی شناسی و ایجاد رضایتمندی در دهنده و گیرنده گل، قدمت تاریخی بلندی برای ایرانیان وجود دارد و شاخه دست داریوش در تخت جمشید حکایت از یک فرهنگ 2 هزار و 500 ساله دارد که توجه به زیبایی و ایجاد آرامش بخشی را مدنظر قرار داده است.
شهردار تهران ادامه داد: توجه به اقلیم و این فرهنگ و چهار فصل بودن کشور و وجود بیش از 8 هزار گونه گیاهی و 15 هزار مجموعه مولد در ایران حائز اهمیت است.
وی خاطرنشان کرد: هلند 7 میلیارد دلار در سال از این صنعت درآمد کسب می‌کند؛ نرم جهانی سرانه مصرف گل 100 شاخه است اما در اروپا این عدد 200 شاخه گل و در ایران بسیار کمتر است.
  گردش 40 میلیون دلاری گل و گیاه کشور
معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی نیزگردش مالی گل و گیاه در کشور را 40 میلیون دلار عنوان کرد و گفت: این رقم در دنیا 200 میلیارد دلار برآورد می‌شود.
«محمد مهدی برومندی» افزود: صادرات گل و گیاه به منظور سرعت و ایمنی این محصولات باید از طریق حمل و نقل هوایی انجام شود.
وی با بیان اینکه قیمت بنزین هواپیما برای صادرات محصولات کشاورزی کاهش پیدا کرده است، اضافه کرد: این مسئله مهم هنوز عملیاتی نشده و گل و صیفی جات باید در کنار مواد پتروشیمی و سنگ در صف انتظار برای صادرات باشند.
معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: یک بشکه نفت معادل 120 شاخه گل است و می‌توان از ظرفیت سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی به ویژه تولید گل استفاده کرد.
برومندی تصریح کرد: 150 هزار نفر در تولید گل و گیاه و گلخانه کشور اشتغال دارند و 25 هزار میلیارد تومان در این حوزه سرمایه گذاری شده و ایران در رتبه 17 تولید گل و رتبه 115 صادرات گل قرار دارد.
وی تاکید کرد: برخلاف کیفیت مطلوب تولیدات گل و گیاه در کشور، اما تولیدکنندگان نمی‌توانند در بازارهای جهانی حضور داشته باشند.
  10 هزار هکتار از زمین‌های نقاط مختلف کشور زیر کشت گل و گیاه است
«پژمان آزادی» رییس پنجمین کنگره ملی و بین‌المللی گل و گیاهان زینتی، سطح زیر کشت گل و گیاهان زینتی در ایران را بیش از 10 هزار هکتار عنوان کرد که حدود هفت هزار و 800 هکتار به صورت فضای باز و دو هزار و 700 هکتار به صورت گلخانه است.
رییس انجمن علمی گل و گیاهان زینتی ایران ادامه داد: بیش از 20 هزار نفر در صنعت گل و گیاهان زینتی ایران به صورت مستقیم اشتغال دارند.
ارزش صادرات سالانه کشور در این حوزه حدود 40 میلیون دلار است در حالی که ظرفیت صادراتی بالقوه این صنعت بیش از 700 میلیون دلار است.
  محلات مهد گل کشور است
به گفته مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی؛ محلات به دلیل پرورش گونه ها، ارقام و حفظ ذخایر ژنتیکی گل و پرورش تولید کنندگان و متخصصان حوزه گل مهد گل و گیاهان زینتی در کشور است.
«غلامرضا تقوی» ادامه داد: محلات از نظر ایجاد اشتغال، ارزآوری و جذب سرمایه برای دولت و بخش کارآفرینی اهمیت دارد.
  30 درصد مردم اراکدر صنعت گل اشتغال دارند
مدیر جهاد کشاورزی محلات گفت: 30 درصد از مردم محلات در صنعت گل اشتغال دارند و سابقه گل‌کاری در محلات بیش از 70 سال است و 700 واحد تولید و پرورش گل و گیاهان زینتی در این شهرستان فعالیت دارند.
«امیر عربی» افزود: محلات بیشترین سطح زیر کشت و پرورش انواع گل و گیاه زینتی را در کشور دارد و تولید 350 گونه مختلف گیاهان زینتی، آپارتمانی و فضای سبز، این شهرستان را به یکی از قطب‌های پرورش و تجارت گل و گیاه ایران تبدیل کرده است.
عربی گفت: وجود پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی در محلات، تولید و تکثیر انواع گونه‌های گل‌های شاخه بریده، درختچه و گیاهان آپارتمانی و نیز تولید و صدور انحصاری بید قرمز از این شهرستان از ظرفیت‌های این منطقه در زمینه گل و گیاه است.
مدیر جهاد کشاورزی محلات یادآور شد: 18 درصد سطح زیر کشت گل و گیاه، 12 درصد از تولید انواع گل شاخه بریده، 80 درصد تولید گل‌های فصلی نشایی، 21 درصد از تولید درخت و درختچه‌های زینتی و 14 درصد از گیاهان آپارتمانی کشور در محلات تولید می‌شود
  صادرات هفت میلیون دلاری گل از محلات
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان محلات گفت: سهم گل و گیاه از صادرات 12میلیون و 434 هزار و 400 دلار انواع محصولات این شهرستان به خارج از کشور، هفت میلیون و 500 هزار دلار است.
« محمدجمالعباسی» ادامه داد: کشورهای عراق، تاجیکستان، امارات و قزاقستان مقصد صادرات گل و گیاه محلات است.
  صادرات گل می‌تواند ارزآوری زیادی برای کشور داشته باشد
یکی از تولید کنندگان قدیمی گل و گیاه در محلات معتقد است: گل می‌تواند ارزآوری زیادی برای یک کشور داشته داشته باشد به‌عنوان مثال بازدید از گل مردار خوار با عمر 2 روز، یک‌بار در سال در شهر لندن برگزار می‌شود و عمر این گل 2 روز است اما 500 هزار دلار ارزآوری دارد.
« مجتبی ابراهیمی» با اشاره به اینکه محلات در مرکز کشور واقع شده، می‌گوید: اگر زیرساخت‌های کامل گردشگری گل در محلات فراهم بود، سالانه یک میلیون دلار درآمد ارزی داشت.
ابراهیمی بیان کرد: محلات می‌تواند مقصد گردشگری برای کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیایی باشد اما گردشگری گل هنوز صنعتی ناشناخته است و به همین علت زمینه حضور این گردشگران هنوز در محلات فراهم نیست.
  نوع در ارقام و بازار پسندی مزیت گل و گیاه محلات
«محمد رضا شفیعی» رئیس پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی محلات نیز عقیده دارد: این پژوهشکده تلاش می‌کند با افزایش تنوع و کیفیت ارقام گل‌هایی نظیر گل داودی براساس شاخص‌های بازارپسندی و صفات ظاهری بازدیدکنندگان بیشتری را به نمایشگاه‌های گل جذب کند.
وی معتقد است: در بیست و یکمین نمایشگاه گل‌های داودی یک‌هزار رقم گل داودی به نمایش گذاشته شد.
شفیعی هدف از برپایی نمایشگاه تخصصی گل‌های داوودی را گسترش آثار مثبت در تجاری‌سازی ارقام جدید، تولید انبوه و صادرات و تبیین اهمیت گردشگری گل عنوان کرد.
وی، یادآور شد: ایران از نظر منابع ژنتیکی در زمره 6 کشور نخست دنیا است ولی کار به‌نژادی و معرفی ارقام جدید در زمینه گل‌های زینتی در حد مطلوب انجام نشده که برگزاری جشنواره و نمایشگاه تخصصی راهبرد موثری در این خصوص است.
رئیس پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی محلات از ارقام جدید نیز سخن به میان آورد که ارقام جدید گل با رنگ‌های مختلف محققان و گردشگرانی که به محیط زیست و تکثیر گل علاقمند هستند را می‌تواند جذب کند.
طبیعت‌گردی با موضوعیت گل و گیاه در میان انواع گردشگری، شاخه‌ای خاص است که گروندگان به آن را افرادی با علایق خاص شامل می‌شوندکه تمایل به لطافت و بازدید از نمونه‌های رویشی دارند بنابراین اینجاست که باید حوزه کشت گل و گیاه محلات با اقدامات زیباپسندانه و امکانات علمی در معرفی گونه‌های گل و گیاه پیوند بخورد و وجود مرکز تحقیقات گل و گیاه کشور در محلات امکانی مهم برای رقم خوردن این مساله است.

شناسه خبر 63225