شناسه خبر:63112
1401/9/8 10:26:16

سپهرغرب، گروه خبر: معاون امور توانبخشی بهزیستی استان همدان گفت: 29 هزار و 700 هزار مددجو با معلولیت‌های مختلف جسمی، حرکتی، شنوایی، ضایعه نخاعی و ازکارافتادگی از خدمات تخصصی و حمایتی بهزیستی این استان بهره‌مند هستند.

«امیر کوکاییان» روز دوشنبه افزود: مددجویان زیر پوشش بهزیستی شامل افراد دارای معلولیت، زنان سرپرست خانوار، نابینایان، ناشنوایان، بیماران روانی مزمن و فرزندان بی‌سرپرست هستند.

وی اظهار کرد: 20 هزار و 206 نفر از این مددجویان خدمات مستمری به‌صورت ماهانه دریافت می‌کنند که 300 نفر آن‌ها در یک سال گذشته زیر پوشش قرار گرفته‌اند.

کوکاییان تصریح کرد: مبلغ هفت میلیارد و 200 میلیون تومان مستمری ماهیانه بر حسب خانوار به توان‌یابان استان پرداخت می‌شود.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان همدان تصریح کرد: پنج میلیارد تومان اعتبار برای تأمین تجهیزات توانبخشی و پزشکی معلولان این استان از ابتدای امسال تاکنون اختصاص یافته است.

کوکاییان ارائه سمعک، ویلچیر، عصا، پرداخت هزینه‌های حق پرستاری افراد ضایعه نخاعی، پلاک خودرو ویژه، تعمیر مسکن و مناسب‌سازی منزل و خودرو معلولان را بخشی از خدمات بهزیستی به معلولان برشمرد.

این مقام مسئول گفت: همچنین ویلچر، تشک مواج، عصا، واکر، سمعک و ساعت گویا ازجمله تجهیزات توانبخشی توزیع‌شده بین مددجویان زیر پوشش استان همدان در سال جاری است.

وی حوزه توانبخشی را یکی از ارکان مهم سازمان بهزیستی در ارائه خدمات تخصصی به معلولان دانست و ادامه داد: پشت نوبتی‌ها برای دریافت تجهیزات در استان همدان به حداقل رسیده و برای دریافت ویلچر نیز پشت نوبتی وجود ندارد.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان همدان ایجاد سرپناه برای اقشار کم‌درآمد و ناتوان را از اولویت‌های دولت مردمی سیزدهم عنوان کرد و افزود: بهزیستی به‌منظور توانمندسازی جامعه هدف بر گسترش اشتغال و ایجاد مسکن به‌عنوان دو بال اصلی توانمندسازی تأکید دارد.

کوکاییان از افزایش کمک‌هزینه بلاعوض مسکن معلولان در سال جاری خبر داد و گفت: مبلغ کمک‌هزینه مسکن برای خانواده‌های تک‌معلولی به 150 میلیون تومان در شهر و 100 میلیون تومان در روستا افزایش یافته و این مبلغ برای خانواده‌های دارای دو معلول 200 میلیون تومان در شهر و 150 میلیون تومان در روستا مقرر شده است.

وی مسکن و اشتغال را از مهم‌ترین دغدغه‌های توان‌یابان برشمرد و ادامه داد: با ارائه تسهیلات اشتغال‌زایی و حرکت به سمت ایجاد کارگاه‌های تولیدی حمایتی، ضمن اشتغال معلولان، زمینه برای آموزش آنان نیز فراهم شود.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان همدان تصریح کرد: درصورتی که یک کارفرما از فرد معلول به‌عنوان نیروی کار استفاده کند، از پرداخت حق بیمه سهم کارفرما به میزان 24 درصد معاف می‌شود و سازمان بهزیستی این حق بیمه را پرداخت خواهد کرد و نیز به‌ازای هر نفر مبلغ 100 میلیون تومان وام کم‌بهره تا 20 نفر به کارفرمایان پرداخت می‌شود.

حدود یک‌سوم جمعیت استان همدان به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم زیر پوشش خدمات سازمان بهزیستی قرار دارند.

استان همدان حدود یک میلیون و 800 هزار نفر جمعیت دارد.

شناسه خبر 63112