شناسه خبر:63029
1401/9/6 11:04:55
با وجود دوبرابر شدن دبی ورودی؛

تشنگی سدهای استان مرکزی برطرف نشد

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای مرکزی گفت: افزایش دو برابری دبی ورودی به سدهای استان متأثر از بارش‌های اخیر نتوانست حجم آب ذخیره‌شده در دریاچه سدهای کمال‌صالح اراک و الغدیر ساوه را افزایش دهد.

عزت‌اله آمری دراین‌باره اظهار کرد: درحال حاضر دبی ورودی به سد کمال‌صالح شازند 570 لیتر بر ثانیه و دبی ورودی به سد الغدیر ساوه 730 لیتر بر ثانیه بوده که در مقایسه با مدت مشابه ماه قبل افزایش دو برابری داشته است.
وی افزود: هم‌اکنون حجم آب ذخیره‌شده در سد الغدیر ساوه 46 میلیون متر مکعب و این میزان در سد کمال‌صالح شازند 36 میلیون متر مکعب است.
آمری در ادامه گفت: با توجه به وضعیت بارندگی در سال آبی گذشته و کاهش نزولات آسمانی و همچنین ذخیره محدود در دریاچه سد الغدیر ساوه، طبق برنامه‌ریزی‌های به‌عمل‌آمده توسط مدیریت شرکت سهامی آب منطقه‌ای مرکزی، دریچه‌های سد از 15 مهرماه سال جاری بسته شده است.
وی افزود: درحال حاضر از منابع آبی ذخیره‌شده در دریاچه سد الغدیر برای مصارف شرب شهر ساوه استفاده شده و سد کمال‌صالح نیز آب شرب مردم شهر اراک را تأمین می‌کند.
این مقام مسئول در شرکت سهامی آب منطقه‌ای مرکزی با اشاره به کاهش میزان نزولات آسمانی در سال آبی جاری از مردم استان خواست تا نهایت صرفه‌جویی را در مصرف آب به عمل آورند.
گفتنی است، سد الغدیر ساوه با 265 متر طول تاج و حجم 277 میلیون متر مکعب آب از نوع دو قوسی بتنی است که در سال 72 با هدف تأمین برق و آب کشاورزی 23 هزار هکتار از اراضی این شهرستان احداث شد.
این سد براساس اهداف چندمنظوره شامل تنظیم آب کشاورزی، کاهش خطرات سیل، تولید انرژی الکتریکی، اشتغال‌زایی و ایجاد مراکز گردشگری احداث شده است و از ویژگی‌های مسیر انتقال آب در سد الغدیر این بوده که آب از طریق کانال اصلی به طول حدود 10 کیلومتر به شبکه اصلی آبیاری منتقل می‌شود.
در پی وقوع سیل در فصل بهار 98 و تکمیل شدن تراز آبی سد الغدیر ساوه، این سد در هشتم اردیبهشت‌ماه همان سال پس از 22 سال، سرریز کرد.
سد کمال‌صالح نیز دومین سد بزرگ استان مرکزی است که در جنوبی‌ترین نقطه شهرستان شازند با ظرفیت و حجم حدود 95 میلیون مترمکعب واقع شده است. این سد در سال 1390 به بهره‌برداری رسید و از طریق آن نیاز آبی 70 درصد شهر اراک و تعدادی از روستاهای مسیر تأمین می‌شود.

شناسه خبر 63029