شناسه خبر:62990
1401/9/5 09:13:53

سپهرغرب، گروه خانواده: والدین باید با سپردن وظایف مختلف به فرزندان آن‌ها را وظیفه‌مدار و مسئولیت‌پذیر بار بیاورند. مثلاً از آن‌ها بخواهند نان بخرند یا ظرف‌ها را بشورند یا در کارها و تمیز کاری‌های خانه همکاری کنند. یا غذای سبکی را بپزند. با دادن مسئولیت به فرزندان به آن‌ها هویت می‌دهید و به او کمک می‌کنید که در زندگی مشترکش موفق تر باشد.

از دیدگاه حضرت علی (ع) فرزندان انسان تربیت‌پذیرند و اگر پدر و مادر از شیوه‌ها و اصول تربیتی آگاه باشند، از این ویژگی و تربیت‌پذیر بودن انسان به خوبی بهره می‌برند و فرزندان خویش را در رسیدن به بالاترین درجه‌های علمی و معنوی یاری می‌رسانند. آن حضرت بر اساس اصل «تربیت‌پذیر بودن انسان»، یکی از حقوق فرزندان بر پدر را، تربیت شایسته فرزند می‌داند و می‌فرماید: «حق‌الولد آن یحسن اسمه و یحسن ادبه و یعلمه القرآن؛ حق فرزند بر پدرش این است که نام نیکو برای او برگزیند و به خوبی ادب و تربیتش کند و به وی قرآن بیاموزد». بنابراین مقوله تربیتی فرزندان از جمله وظایف مهم پدر و مادر است.
در همین راستا برای رسیدن به این سؤال که چطور دختر و پسرمان را مسئولیت‌پذیر بار بیاوریم؟ به سراغ استاد جامعه‌شناس دانشگاه خوارزمی تهران و آسیب‌شناس اجتماعی رفتیم.
امان‌الله قرایی‌مقدم می‌گوید: برای داشتن فرزندان مسئولیت‌پذیر باید از کودکی به آن‌ها آموزش‌های لازم را داده شود و والدین در خانواده فرهنگ‌سازی کنند. در دوران کودکی و طفولیت شخصیت بنیادی فرزند شکل می‌گیرد. بنابراین شخصیت فرزند در درجه نخست در خانواده شکل می‌گیرد و این مسئولیت خطیر بر عهده والدین است که به فرزندان آموزش دهند.
  دوست صمیمی فرزندتان باشید
وی در ادامه می‌گوید: والدین باید با فرزندان‌شان زیاد حرف بزنند و با آن‌ها دوست باشند. آدم‌ها بیشتر از دوستانشان الگوبرداری می‌کنند. بنابراین دوست صمیمی فرزندتان باشید.
  به فرزندان در خانه مسئولیت دهید
استاد جامعه‌شناس دانشگاه خوارزمی تهران با اشاره به راهکارهای مسئولیت‌پذیر بار آوردن فرزند، می‌گوید: والدین باید با سپردن وظایف مختلف به فرزندان آن‌ها را وظیفه مدار و مسئولیت‌پذیر بار بیاورند. مثلاً از آن‌ها بخواهند نان بخرند یا ظرف‌ها را بشورند یا در کارها و تمیزکاری‌های خانه مشارکت کنند. یا غذای سبکی بپزند.
قرائی‌مقدم ادامه داد: در خانه یکی از مسئولیت‌ها با فرزندان باشد. اتاق‌شان را حتماً خودشان مرتب و تمیز کنند. در واقع شما با دادن مسئولیت به فرزندان به آن‌ها هویت و شخصیت می‌دهید و به او کمک می‌کنید که در زندگی مشترکش هم موفق‌تر باشد.
  بچه را پرتوقع و تنبل بار نیاورید
وی می‌گوید: برخی از والدین چون در کودکی هر چیزی که می‌خواستند، فراهم نشده و کمبودی احساس می‌کنند، در شیوه تربیتی فرزندشان سعی می‌کنند برای آن‌ها هرچیزی که مطالبه می‌کند را فراهم کنند و به اصطلاح در پرِ قو بزرگشان کنند در حالی که این شیوه غلط است و بچه را پرتوقع و تنبل و غیر مسئول بار می‌آورد و این بچه نمی‌تواند در زندگی مشترکش هم گلیمش را از آب بیرون بکشد.
  سنت‌های ایرانی را به فرزندان آموزش دهید
این آسیب‌شناس اجتماعی می‌گوید: برای مسئولیت‌پذیر بار آوردن فرزندان برای آنچه کتاب‌های آموزشی و برای آمادگی ازدواج هم برای آن‌ها کتاب‌های مربوط به این مقوله خریداری شود و راه و رسم زندگی را به دختران و پسران آموزش داده شود، علاوه بر این باید فرزندان‌مان را ایرانی بار بیاوریم و سنت‌های ایرانی را به آن‌ها آموزش دهیم.

شناسه خبر 62990