شناسه خبر:62980
1401/9/5 09:01:56
نشست شوراهای کلان منطقه سه و مشورتی دانشگاه‌های علوم پزشکی غرب کشور؛

ارتقای سلامت جامعه بر مبنای برنامه جامع عدالت

سپهرغرب، گروه خبر: شورا‌های کلان منطقه سه و مشورتی دانشگاه‌های علوم پزشکی غرب کشور با هدف ارتقای سلامت جامعه بر مبنای برنامه جامع عدالت، تعالی و بهره‌وری در آموزش آکادمیک و عمومی برگزار شد.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی معاونت آموزشی دانشگاه، دبیر شورای عالی برنامه‌ریزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این نشست که با حضور حجازی هماهنگ‌کننده کلان منطقه سه، طاهری نماینده دبیرخانه برنامه جامع عدالت، تعالی و بهره‌وری در آموزش پزشکی در کلان منطقه سه، معانان آموزشی و مدیران دانشگاه‌های همدان، کرمانشاه، کردستان، ایلام و دانشکده اسدآباد برگزار شد، با قدردانی از مجذوبی رئیس و ممتاز معاون آموزشی دانشگاه همدان را یکی از دانشگاه‌های موفق در امر آموزش دانست و گفت: دانشگاه همدان از معدود دانشگاه‌های کشور است که بحث آموزش را به‌جد پیگیری می‌کند.
غلامرضا حسن‌زاده ارتقای سلامت جامعه بر مبنای برنامه جامع عدالت، تعالی و بهره‌وری در آموزش آکادمیک و عمومی را از اهداف این جلسه برشمرد و افزود: ارتقای بهره‌وری یکی از کلیدهای حل مشکلات کشور در شرایط کنونی بوده که با مدیریت صحیح سرمایه امکان‌پذیر است.
   کارآفرینی، تولید ثروت و اشتغال‌آفرینی از منظر آموزش ازجمله اهداف طرح عدالت، تعالی و بهره‌وری
دبیر شورای عالی برنامه‌ریزی کارآفرینی، تولید ثروت و اشتغال‌آفرینی از منظر آموزش را از دیگر اهداف طرح عدالت، تعالی و بهره‌وری بیان کرد و گفت: به‌منظور ارتقای کیفیت بهتر آموزش، پاسخگویی بیشتر دانشگاه‌های علوم پزشکی در حل مسائل کشور و همچنین برای همگرایی علوم و فناوری و کارآفرینی که نیازکشور هست و کسب‌وکارهای دانش‌بنیان باید برنامه داشته باشیم و خوشبختانه دانشگاه‌ها نیز در همین مسیر قرار گرفته‌اند و برای رسیدن به این مهم قدم برداشته‌اند.
وی با بیان اینکه ما علاوه‌بر ارتقای آموزش‌های دانشگاهی آموزش عمومی را هم مد نظر قرار داده‌ایم، اظهار کرد: برنامه‌ریزی ما در هر دو سطح است؛ آنجایی که بحث ارتقای کیفیت آموزش را داریم یا بحث مرجعیت علمی و یا موضوع آموزش‌های آکادمیک که در دانشگاه‌های علوم پزشکی اتفاق می‌‌افتد و بهره‌وری آن‌ها مورد توجه ما است، در کنار آن به پاسخگویی اجتماعی می‌‌پردازیم.
حسن‌زاده افزود: یکی از بحث‌هایی که در پاسخگویی اجتماعی به آن توجه شده، آموزش جامعه است؛ اینکه آموزش ما چگونه به جامعه ورود کند تا بتواند سطح سواد سلامت جامعه را به‌اندازه‌ای ارتقا دهد که بار بیماری‌ها را کم کند و به تبع آن هزینه کشور کاهش یابد.
دبیر شورای عالی برنامه‌ریزی وزارت متبوع به دیربازده بودن اثربخشی آموزش اشاره کرد و یادآور شد: اثربخشی دارو و درمان در چند روز مشخص می‌‌شود، اما خروجی آنچه برای آموزش انجام می‌‌شود، در آینده مشخص خواهد شد.
وی اظهار کرد: اگر مشکلی در آموزش وجود دارد، مختص زمان حال نیست و این مشکل از گذشته وجود داشته و امروز خود را نشان می‌‌دهد.
   اثربخشی آموزش در حوزه درمان
حجازی، هماهنگ‌کننده کلان منطقه سه نیز در این جلسه با بیان اینکه ما مکلف به برنامه‌ریزی و برنامه داشتن در حال هستیم، گفت: آموزش برخلاف تصور فقط مختص دانشجو نیست و در همه حوزه‌ها دخالت دارد و باید در همه بخش‌ها برنامه داشته باشد.
وی افزود: اگر آموزش درست باشد، چند سال دیگر اثربخشی آن را در بخش درمان خواهیم دید که تشخیص به‌موقع و مناسب و به دنبال آن درمان خوب نشان از آموزش با کیفیت است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان نیز هدف این نشست‌ را بررسی کمیت رشته‌هایی که دانشگاه‌ها می‌‌توانند طی سال‌های آینده جذب کنند بیان کرد و با تأکید بر تقویت امر آموزش، گفت: به آموزش باید در دل وزارت بهداشت توجه و عنایت خاصی شود تا دانشگاه‌ها نیز در این حوزه با قدرت وارد شوند و اهتمام خاص به آموزش داشته باشند.
محمدمهدی مجذوبی با اشاره به تناسب کیفیت آموزش و فضاهای آموزشی، افزود: با توجه به افزایش ظرفیت برخی رشته‌ها با کمبود فضای آموزشی روبه‌رو هستیم و فضای آموزشی برای این منظور توسعه کافی نداشته است که البته دانشگاه همدان پیگیر این مسئله بوده و هست؛ اما سرانه همچنان پایین است و این میزان از سرانه فضای آموزشی پاسخگوی وضع فعلی و آینده حوزه آموزشی نیست.
وی پاویون بیمارستان‌ها را از دیگر چالش‌های حوزه آموزش بیان و اظهار کرد: این موضوع واقعاً نیازمند پیگیری مجدانه است و نگاه ویژه وزارت برای رفع این مشکل را می‌‌طلبد.
   کتابخانه دانشگاه علوم پزشکی همدان شبانه‌روزی می‌شود
مجذوبی افزود: دانشگاه همدان به سمت شبانه‌روزی کردن کتابخانه می‌رود تا دانشجو در طول 24 ساعت به کتابخانه دسترسی داشته باشد.
در این جلسه هرکدام از دانشگاه‌های کلان منطقه به بیان دستور کارهای دانشگاه‌های خود پرداختند که پس از بررسی نتیجه برای اجرایی شدن در قالب مصوبه به دبیرخانه شورای کلان منطقه سه ارسال خواهد شد.
پس از پایان جلسه شوراهای کلان منطقه سه و مشورتی حسن‌زاده، حجازی و طاهری با همراهی مجذوبی، ممتاز و طهماسبی (معاون درمان) از فیلدهای آموزشی دانشگاه ازجمله بیمارستان اکباتان، مرکز جامع سرطان، مرکز آموزش و مهارت‌های بالینی، مرکز آزمون‌های دانشگاه و سلامتکده طب سنتی بازدید کردند.

شناسه خبر 62980