شناسه خبر:62914
1401/9/2 09:02:03

سپهرغرب، گروه اقتصادی: نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: یکی از اقدامات افتخار آمیز مجلس یازدهم که می‌تواند بیش از هزار و 800 امضای طلایی را از بین ببرد قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار است.

بهروز محبی نجم آبادی، درباره علت عدم اجرایی شدن قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار بعد از گذشت چند ماه از ابلاغ آن گفت: مسئله‌ای که ارگان‌های مسئول اجرای این قانون درباره دلیل عدم اجرای آن بیان می‌کنند، نبود زیر ساخت‌های لازم برای پیوستن آنها به درگاه ملی صدور مجوزهای کسب و کار است.
این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: یکی از اقدامات افتخار آمیز مجلس یازدهم که می‌تواند بیش از هزار و 800 امضای طلایی را از بین ببرد قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار است که برای اجرای آن دولت اهتمام لازم را دارد.
محبی نجم‌آبادی با اشاره به اینکه به‌تازگی رئیس‌جمهور دستور داده که با نهادها و سازمان‌هایی که به وظیفه خود برای اجرای قانون تسهیل عمل نمی‌کنند اخطار داده شود و کار را تسریع کنند توضیح داد: آخرین گزارش درباره اجرای این قانون در سه شنبه‌های نظارتی مجلس بررسی شد و مشخص شد برخی از دستگاه‌ها به اجرای این قانون استنکاف نکرده‌اند.
عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس افزود: متولی اجرای قانون تسهیل وزیر اقتصاد است، وزیر باید اجرای آن را تسریع کند تا اشکالات آن برطرف شود. هر چه زودتر این اتفاق بیفتد به نفع عموم مردم است و جایگاه کشور را در حوزه اشتغال و در حوزه تسریع در فرآیند صدور مجوزها تسریع می‌بخشد.
نماینده نیشابور و فیروزه در مجلس خاطرنشان کرد: البته مجلس باید موضوع عدم اجرای قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار را جدی تر دنبال کند و کمیسیون ویژه جهش تولید که متولی این قانون است در حوزه نظارتی خودش به دولت کمک کند تا موانع برداشته شود.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: همه ارگان‌ها از جمله دولت، مجلس و قوه قضائیه پیگیر اجرای قانون تسهیل هستند و سه قوه کشور به اجرای این قانون اهتمام دارند و برای قانون تسهیل اهمیت ویژه ای قائل هستند.
این نماینده مجلس یازدهم بیان کرد: اما مشکلی که داریم این است که در مسائل زیر ساختی مشکل داریم و منابعی باید هزینه شود تا زیر ساخت‌های لازم فراهم شود و علاوه بر این با مشکلات فناوری هم برای ساخت این زیر ساخت‌ها رو به رو هستیم، قطعاً این مشکلات به سرعت و یک شبه برطرف نمی‌شود.
محبی درباره تکلیف دستگاه‌هایی که به اجرای قانون تسهیل تمکین نکرده‌اند نیز توضیح داد: معتقدم چون برخی دستگاه‌ها به اجرای این قانون ورود کرده‌اند و در حال همکاری هستند، دستگاه‌هایی که به این موضوع ورود نکرده‌اند به صورت موقت به سامانه‌های آنلاین متصل شوند و یا امکان حضوری شدن را فراهم کنند و کمیته‌های موقتی را ایجاد کنند تا مشکلات ایجاد شده بر سر راه مردم حل و فصل شود. وی خاطرنشان کرد: یک اتحادی باید تحت مدیریت وزارت اقتصاد تشکیل شود تا شاید بتوانیم برای مدتی این قانون را با وجود مشکلات فعلی اجرایی کنیم.
وی درباره دلیل اینکه تعداد مجوزهای ثبت محوز در درگاه ملی صدور مجوزهای کسب و کار کمتر است گفت: باید ابتدا لیست مجوزهای ثبت محور و تائید محور مشخص شوند. تولیت این کار وزارت اقتصاد است و یک تیم در وزارت اقتصاد باید این لیست را ایجاد کند.
محبی نجم آبادی با بیان اینکه تنوع و تعدد درخواست مجوزها خیلی بالا است و بنابراین یک تیم باید ایجاد شود که به سرعت مجوزها ثبت محور را تفکیک و اعلام کند تا کار مردم تسهیل شود ادامه داد: معتقدم این شبکه ملی اطلاعات که در کشور ما به صورت جدی در حال پیگیری است و حدود 40 الی 50 درصد پیشرفت داشته به صورت جدی تر دنبال شود تا به نتیجه برسد تا به ارگان‌هایی که از نظر زیر ساختی آمادگی اجرای این قانون را ندارند بتوانند این قانون را اجرا کنند.

شناسه خبر 62914