شناسه خبر:62878
1401/9/2 08:18:09

اشتیاق جوانان و نوجوانان در هشت سال دفاع مقدس برای دفاع از کشور را هیچ‌کس فراموش نکرده است؛ همان‌ها که با در دست داشتن یک شناسنامه قدیمی، آن‌همه انگیزه و علاقه برای حضور در جبهه‌های جنگ در آن شرایط سخت داشتند، جبهه‌هایی که تماماً گلوله و توپ بود و خبری از امتیاز، رانت، پول و غیره نبود. انسان‌های بزرگی که از تمام هستی خود گذشتند تا یک وجب از این خاک در دست دشمن نباشد و همین هم شد، سرباز و سردار فرقی نداشت، کسی دنبال دیده شدن نبود و همه برای خدا کار می‌کردند و این‌همه فداکاری و ازخودگذشتگی را باید در قامت یک بسیجی واقعی توصیف کرد. فرهنگ بسیج در ابتدای تشکیل به‌خوبی توانست همه اقشار و نگاه‌ها را به‌خوبی جذب کند و در هشت سال دفاع مقدس شاهد بودیم که بسیج به معنای واقعی کلمه حماسه آفرید و هرجا اخلاص و ایثار بود، فرهنگ بسیجی متبلور بود.

درحقیقت بسیجی واقعی اهل صداقت و کارآمدی است و هرکس با صفای دل به فکر آبادانی ایران بزرگ بوده و دل در گرو خدمت به مردم داشته باشد، یک بسیجی است و شاید مهم‌ترین ویژگی بسیج فراگیری آن باشد و اگر دیروز در روزهای سخت شاهد آن کارهای بزرگ بودیم، به‌دلیل همین نگاه بوده که فراتر از نگاه‌های حزبی و جناحی بوده است.
شهید چمران دکترای فیزیک پلاسما داشت، اما یک حس و یک تکلیف در وجود ایشان باعث شد که کلاس درس در آمریکا را رها کند و از لبنان تا خوزستان و پاوه را برای انجام تکلیف برود و سرانجام در همین راه شهید شود و بی‌شک صداقت و صفای درون ایشان همان تعریف ما از بسیج است که مردان بزرگ در خود داشته‌اند و این چنین حماسه‌آفرین شدند.
علاوه‌بر دفاع مقدس در بسیاری از صحنه‌های دیگر به‌ویژه عرصه سازندگی، علمی و غیره شاهد حضور بسیج بودیم که به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا کردند.
و البته فراموش نکنیم که بعضی کارهای نمایشی، نگاه‌های حزبی و وجود بعضی افراد سیاسی با نگاه منفعت‌طلبانه چندان با اهداف بزرگ بسیج سازگاری و هم‌خوانی ندارد و باید با نگاه کلان و جامع به این عرصه مهم نظر انداخت و نگاه‌های کوتاه و حزبی و جناحی را از آن دور کرد، بعضی خط‌کشی‌ها و اقدامات نه‌چندان درست باعث شد که در این سال‌ها شاهد تعاریف مختلف و متفاوت از بسیج باشیم، اما بسیجی واقعی همیشه به دنبال خدمت به مردم و دفاع از نظام است و اهل کارهای نمایشی و تبلیغی نیست.
شهدای بزرگی از شهیدچمران و شهیدباکری تا سردار سلیمانی در عمل نشان دادند که دنبال انجام تکلیف هستند و نگاهشان فراتر از مرزبندی‌های سیاسی و جناحی است و صحبت‌های سردار سلیمانی در مورد جناح‌های سیاسی را همه شنیدیم و این نگاه یک بسیجی واقعی بوده که فراتر از نگاه ما و بعضی تحلیل‌های سیاسی تنها به دنبال رضای خدا و خدمت به مردم است.
نکته آخر اینکه کارآمدی و خدمت بدون انجام کارهای نمایشی و دفاع از وطن در برابر دشمن و داشتن صداقت در گفتار و کردار، از مهم‌ترین ویژگی‌های یک بسیجی واقعی است که می‌تواند در آینده کشور تأثیرگذار باشد و تنها باید به فکر خدمت به مردم و توسعه کشور به دور از بعضی تحلیل‌ها و نگاه‌های سیاسی و حزبی باشیم.

شناسه خبر 62878