شناسه خبر:62772
1401/8/30 08:41:42

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر اجرایی بنیاد برکت همدان گفت: در راستای منویات مقام معظم رهبری و نام‌گذاری امسال به‌نام تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین، بنیاد برکت از 200 طرح دانش‌بنیان استان به‌صورت ویژه حمایت می‌کند.

«بهنام بیگ‌محمدی» روز یکشنبه اظهار کرد: همچنین در همین راستا و برای ضمانت اجرای کار تفاهم‌نامه‌ای با پارک علم و فناوری برای زیر پوشش قرار دادن 200 طرح دانش‌بنیان منعقد شده است.
وی اضافه کرد: برای طرح‌های خُرد تا سقف 500 میلیون تومان و طرح‌های کلان هم تا سقف 25 میلیارد تومان تسهیلات پیش‌بینی شده است که تا پایان سال با کمترین کاغذبازی اداری پرداخت می‌شود.
مدیر اجرایی بنیاد برکت در استان همدان اظهار کرد: اعتبار مورد نیاز این طرح‌ها از محل تبصره ماده 16 و 18 قانون بودجه تأمین می‌شود و تسهیلات تا سقف 150 میلیون تومان با کارمزد چهار درصد و بیش از آن با سود 11 درصد محاسبه می‌شود.
بیگ‌محمدی ادامه داد: طرح‌های بیش از 500 میلیون تا 25 میلیارد تومان جزء طرح‌های بنگاه‌محور محسوب شده و بنیاد برکت از مشاغل، کارگاه‌ها و شرکت‌های راکد، نیمه‌راکد و واحدهایی که قصد توسعه خط تولید و ظرفیت اسمی دارند، درصورت نداشتن بدهی بانکی، حمایت مالی می‌کند.
وی با بیان اینکه برای نمونه از واحد «الوند مکش همدان» تا سقف پنج میلیارد تومان حمایت مالی شد، افزود: هدف بنیاد برکت پرداخت تسهیلات با کمترین کاغذبازی اداری است؛ در این راستا تسهیلگر بنیاد برکت با حضور در روستاها اقدام به تشکیل پرونده بانکی می‌کند و درصورت نبود شعبه بانک در یک منطقه، نماینده بانک نیز به همراه تسهیلگر در شهرستان حضور یافته و نسبت به افتتاح حساب اقدام می‌شود.
مدیر اجرایی بنیاد برکت در استان همدان ادامه داد: برای ضمانت‌های پیش‌بینی‌شده به‌منظور پرداخت وام سخت‌گیری صورت نمی‌گیرد؛ یعنی برای پرداخت وام 100 میلیون تومان نیازمند یک ضامن با کسر حقوق یا جواز کسب با چک، سند ملک یا منزل روستایی با چک یا جواز کشاورزی و جواز دامپروری است.
بیگ‌محمدی افزود: طرح‌های اقتصادی اجراشده هر سه ماه یک‌بار توسط تسهیلگر و 6 ماه یک‌بار از سوی مجری طرح مورد بررسی قرار می‌گیرد تا علاوه‌بر ایجاد مشاغل و پایداری، تبدیل به بنگاه‌های بزرگ شوند که این اتفاق درحال رخ دادن بوده و وام‌های توسعه‌ای تاکنون پرداخت شده است.
وی گفت: در هر شهرستان 10 تا 15 روستای بالای 50 خانوار هرساله به‌عنوان روستای هدف از سوی بنیاد برکت انتخاب می‌شوند و در سال نخست شهرستان اسدآباد به‌عنوان آزمونه (پایلوت) انتخاب و تاکنون به بیش از 90 درصد روستاها این تسهیلات پرداخت و شغل ایجاد شده است.
بیگ‌محمدی افزود: تفاهم‌نامه‌ای نیز در قالب طرح «شمسا» با امور بانوان استانداری منعقد شده که با پرداخت یک میلیارد تومان از سوی استانداری و چهار میلیارد تومان از سوی بنیاد برکت درمجموع با پنج میلیارد تومان 100 بانوی بی‌سرپرست و بدسرپرست از این هفته مورد حمایت قرار گرفته و با پرداخت تسهیلات 100 میلیونی با کارمزد چهار درصد، زمینه اشتغال آن‌ها فراهم می‌شود.

شناسه خبر 62772