شناسه خبر:62737
1401/8/29 00:22:58

سپهرغرب، گروه خبر: بخش کشاورزی یکی از محورهای اصلی در پازل اقتصاد کردستان به‌شمار می‌آید، بخش مهمی که 25 درصد تولید ناخالص داخلی و حدود 30 درصد اشتغال استان را به خود اختصاص داده است؛ با تکیه بر این بخش می‌توان رونق اقتصادی و توسعه اشتغال را در این استان رقم زد.

بخش کشاورزی یکی از محورهای اصلی در پازل اقتصاد کردستان به‌شمار می‌آید، بخش مهمی که 25 درصد تولید ناخالص داخلی و حدود 30 درصد اشتغال استان را به خود اختصاص داده است؛ با تکیه بر این بخش می‌توان رونق اقتصادی و توسعه اشتغال را در این استان رقم زد.

کردستان در تولید برخی محصولات کشاورزی اعم از زراعی و باغی در کشور صدرنشین است.

کردستان رتبه نخست تولید گندم دیم کشور و تولید توت‌ فرنگی، رتبه چهارم تولید سیب‌ زمینی، رتبه هشتم تولید گوشت مرغ و رتبه چهارم تولید گردو و تولید نخود را به خود اختصاص داده است.

کردستان در سال زارعی جاری با تولید 818 هزار تُن به ارزش 94 هزار و 70 میلیارد ریال گندم نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 58 درصد رشد تولید داشته است.

امسال همچنین 65 هزار تُن توت‌ فرنگی به ارزش 16 هزار و 250 میلیارد ریال در استان کردستان تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل هشت درصد رشد داشته است.

   صادرات کردستان بر مدار محصولات کشاورزی

252 هزار تُن محصولات کشاورزی به ارزش 95 میلیون دلار در 6 ماهه نخست سال جاری از گمرکات استان به خارج از کشور صادر شده، تا جایی که محصولات کشاورزی 50 درصد از کل صادرات از مرزهای استان را به خود اختصاص داده است.

هندوانه، گوجه فرنگی، کاهو و کلم، خربزه، بادمجان، سیب‌ زمینی، سیب درختی، هویج و خیار بیشترین محصولات کشاورزی بوده که طی 6 ماهه نخست سال جاری 78 درصد آن از طریق مرز باشماق مریوان و 22 درصد از طریق مرز سیرانبند بانه به خارج کشور صادر شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اظهار کرد: یک میلیون و 217 هزار و 38 هکتار از مساحت کردستان به اراضی کشاورزی اختصاص دارد.

پیمان اسکندی با بیان اینکه کردستان پنج درصد اراضی کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: 96 درصد سطح اراضی کشاورزی استان به کشت سالانه محصولات زراعی و سطح آیش (بدون کشت) و چهار درصد به اراضی باغی اختصاص دارد.

وی افزود: براساس آخرین گزارش عملکرد سالانه 791 هزار و 970 هکتار زیر کشت محصولات زراعی و باغی می‌رود که 87 درصد آن دیم و 13 درصد آبی است.

این مقام مسئول گفت: 79 درصد سطح زیر کشت محصولات زراعی استان سالانه به غلات، 13 درصد به حبوبات، پنج درصد به علوفه و سه درصد باقی‌مانده به سایر محصولات زراعی اختصاص پیدا می‌کند.

وی به تولید 818 هزار تُن گندم به ارزش 94 هزار و 70 میلیارد ریال در سال زراعی جاری اشاره و ابراز کرد: تولید گندم در استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 58 درصد افزایش داشته است.

این مقام مسئول افزود: در سال زراعی جاری هشت هزار و 100 هکتار از اراضی استان زیر کشت سیب‌ زمینی رفته و میزان عملکرد تولید این محصول در هکتار 6.2 تُن است.

به گفته وی بیش از 90 درصد تولید سیب‌ زمینی در کردستان مربوط به شهرستان‌‌های قروه و دهگلان است.

   کردستان صدرنشین تولید انگور

اسکندری به تولید 141 هزار و 400 تُن انگور در باغات استان گریزی زد و گفت: سطح باغات دیم در استان 12.5 هزار هکتار بوده که 10 هزار هکتار از آن با عملکرد هشت تُن در هکتار بارور است.

وی از تولید 80 هزار تُن انگور در باغات دیم استان خبر داد و افزود: 37 درصد تولید انگور دیم در شهرستان مریوان، 19 درصد در شهرستان سروآباد و 15 درصد مربوط به شهرستان بانه است.

به گفته وی استان کردستان ازلحاظ سطح و تولید انگور دیم بعد از استان فارس، جایگاه دوم کشوری را دارد.

   تولید 15 هزار تُن گردو در کردستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: هشت هزار هکتار از اراضی کشاورزی در استان را باغات گردو به خود اختصاص داده و بیشترین میزان تولید و سطح کشت گردو مربوط به شهرستان‌های سروآباد، سنندج و بانه است.

وی به برداشت بیش از 15 هزار تُن محصول گردو از هشت هزار هکتار باغات گردوی استان اشاره کرد و گفت: امسال به‌دلیل سرمازدگی باغات، تولید گردو در کردستان 6 هزار تُن کاهش داشته است.

   بیش از 15 هزار تُن محصول گردو از 8 هزار هکتار باغات استان برداشت می‌شود

این مقام مسئول افزود: 20 هزار باغدار در استان سالانه مشغول تولید و برداشت گردو هستند و 60 درصد از گردوی تولیدشده مصرف داخلی بوده و مابقی به استان‌های دیگر کشور صادر می‌شود.

   سهم پُررنگ کردستان در تولید توت‌ فرنگی

کردستان با تولید بیش از 65 هزار تُن توت‌ فرنگی در سال، رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده و 62.5 درصد از توت‌ فرنگی کشور در کردستان تولید می‌شود.

اسکندری با بیان اینکه توت‌ فرنگی کردستان در تمام کشور شناخته‌شده است، گفت: عمده توت‌ فرنگی کردستان مربوط به شهرستان سنندج با 63 درصد سطح زیر کشت و 55 درصد از کل تولید استان است.

وی افزود: توت فرنگی در 125 روستای کردستان کشت و در مناطقی که این محصول تولید می‌شود، مردم تمایل کمتری به مهاجرت به شهرها دارند.

در بسیاری از کشورهای درحال توسعه، بخش کشاورزی به‌عنوان بخش مسلط بر اقتصاد شناخته شده و افزایش روزافزون تقاضای مواد غذایی و سهم بالای بخش کشاورزی در اشتغال بر اهمیت این بخش افزوده است؛ به‌گونه‌ای که می‌توان توسعه بخش کشاورزی را پیش‌شرط توسعه اقتصادی دانست.

دعوت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در عرصه صنایع تبدیلی کشاورزی نیاز مهم استان برای رونق هرچه بیشتر بخش کشاورزی است.

کردستان یک استان کشاورزی‌محور است و قطعاً دعوت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به‌ویژه در عرصه صنایع تبدیلی کشاورزی و ایجاد کارخانه‌های صنایع تبدیلی نقش مهمی در توسعه اقتصادی و اشتغال در این استان خواهد داشت.

شناسه خبر 62737