شناسه خبر:62658
1401/8/26 09:18:18
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان ایلام؛

90 درصد مصرف آب در حوزه کشاورزی است

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان ایلام گفت: 90 درصد استفاده آب در حوزه کشاورزی است.

علی پوراحمد گفت: منابع و مصارف آبی در استان هم‌تراز نبوده، منابع آبی به دلیل خشک‌سالی در حال کاهش است، در حالی که مصارف در حال افزایش است.
وی افزود: دمای هوا و جمعیت در حال رشد نیز نیاز به مصرف آب را افزایش می‌دهد که برای عبور از این وضعیت راهی جز مدیریت مصرف وجود ندارد.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان ایلام با تأکید بر این که صرفه‌جویی در مصرف آب شرب در اولویت است بیان کرد: حدود 90 درصد مصرف آب در کشاورزی، 6 درصد در حوزه صنعت و تنها چهار درصد در حوزه خانگی است اما اهمیت آن چهار درصد به‌واسطه لزوم تصفیه آب بسیار بیشتر است.
پوراحمد گفت: مطالعات لازم در خصوص تأمین آب مورد نیاز در سطح شهر ایلام انجام شده است و اطراف چاه‌های آب غرق شده و اجازه کشت در اطراف چاه‌ها داده نمی‌شود‌.
وی ادامه داد: شرکت آب و فاضلاب استان ایلام به جای این که از 700 میلی متر بر ثانیه برداشت کند این میزان به 350 میلی‌متر کاهش یافته و مابقی آب شرب از منابع آبی دیگر از قبیل چاه‌های آب و چشمه‌ها تأمین شده است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان ایلام گفت: سال آبی گذشته و سال جاری بیش از 213 میلی متر بارندگی در استان داشته‌ایم در حالی که سال قبل آن 312 میلی متر بارندگی به ثبت رسیده است.
پوراحمد گفت: از سال جاری تاکنون به طور میانگین 24 میلی متر بارندگی داشته‌ایم که این امر موجب شده که منابع آبی استان به شدت متأثر شود.
وی با بیان اینکه 40 حلقه چاه آب در شهر ایلام داریم که می‌توان با کلر و تصفیه کردن وارد مدار کرد گفت: بر اساس تصمیمات اتخاذ شده ظرفیت تصفیه آب در تصفیه‌خانه ایلام افزایش می‌یابد.
این مقام مسئول با بیان این که آب را نمی‌توان تولید کرد بلکه باید مصرف را بهینه کرد گفت: در حال حاضر 300 لیتر بر ثانیه برای فضای سبز شهر ایلام استفاده می‌شود در حالی که می‌طلبد شهرداری از آب غیر شرب برای فضای سبز استفاده کند.
پوراحمد میزان کاهش بارش‌ها در سال آبی گذشته را 32 درصد و نسبت به بلند مدت 50 درصد بارندگی اعلام کرد و گفت: دو سال است آب کشاورزی از طریق سد ایلام تأمین نمی‌شود این در حالی است که یکی از اهداف سد ایلام تأمین آب کشاورزی بوده است.

شناسه خبر 62658