شناسه خبر:62221
1401/8/16 09:22:08

سپهرغرب، گروه خبر: سرپرست اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی با بیان اینکه در سال‌های گذشته شاهد درگیری تالاب میقان با آنفلوآنزای پرندگان بودیم، گفت: خوشبختانه تا امروز موردی از این بیماری در این تالاب مشاهده نشده است که این امر موجب شده تا فرصتی برای بازدید از زیبایی‌های تالاب و کوچ پرندگان داشته باشیم.

سیدمهدی مصطفوی در آیین گرامیداشت روز استانی درنا اظهار کرد: وجود تالاب در کشورها و شهرها ایجادگر فرصت‌های زیادی است و می‌توانیم از کارکردهای مختلف تالاب بهره کافی ببریم.
وی با بیان اینکه استان مرکزی نیز از وجود تالاب بی‌بهره نیست، افزود: تالاب میقان نیز به‌دلیل وسعت و تنوع زیستی، یکی از جذاب‌ترین تالاب‌های کشور و زیستگاه زیستمندان متفاوتی است؛ به همین دلیل سالانه پرندگان زیادی به این مکان مهاجرت می‌کنند.
سرپرست اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی با بیان اینکه هوای شهر اراک متأثر از بخارهای آب است، اضافه کرد: تعدیل کردن شرایط اقلیمی و آب‌وهوا، تنظیم جریان آب‌های سطحی و به دنبال آن جلوگیری از وقوع سیلاب به این دلیل که این مدل آب‌ها به‌صورت طبیعی به سمت تالاب میقان حرکت می‌کنند، از کارکردهای اصلی این تالاب است.
مصطفوی با اشاره به نام‌گذاری روز استانی درنا، بیان کرد: در سال 87 تعداد بی‌شماری درنا در گونه‌های مختلف به این استان و تالاب میقان مهاجرت کردند و به همین مناسبت این روز به نام روز استانی درنا انتخاب شد.
وی خاطرنشان کرد: تک‌همسری، عمر حدود 50 سال، سرعت پروازی 70 کیلومتر در ساعت از خصوصیات درناها است؛ آن‌ها برای مهاجرت به میقان هفت هزار کیلومتر را طی می‌کنند.
سرپرست اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی اضافه کرد: مهاجرت انواع گونه‌ها و پرندگان از عرض‌های شمالی به این تالاب باعث جذابیت بیشتر آن شده است، دریاچه کوکبیه واقع در شازند نیز یکی از مکان‌هایی است که شاهد حضور پرندگان مهاجر بود.
مصطفوی با بیان اینکه در سال‌های گذشته شاهد درگیری تالاب میقان با آنفلوآنزای پرندگان بودیم، گفت: خوشبختانه تا امروز موردی از این بیماری در این تالاب مشاهده نشده است که این امر موجب شده تا فرصتی برای بازدید از زیبایی‌های تالاب و کوچ پرندگان داشته باشیم.

شناسه خبر 62221