شناسه خبر:62204
1401/8/16 08:54:48
حاجی‌بابایی از دستگاه‌های نظارتی خواست:

مقصران تاخیر در تامین زمین برای مسکن را شناسایی کنید

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: اخیراً نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای خطاب به وزیر راه 6 پرسش مطرح و بر اهمیت مسئله مسکن و تأثیر آن بر معیشت مردم همدان تأکید کرده و گفته است به‌دلیل وضعیت نابه‌سامان مسکن در استان همدان، گزارشی در پاسخ به پرسش‌های بنده به اینجانب ارسال کنید.

حمیدرضا حاجی‌بابایی با بیان اینکه همدان در رتبه 32 کشوری ازنظر تحویل زمین قرار دارد و باید این مشکل زودتر حل شود چراکه وضعیت مسکن و اجاره‌بها در همدان نابه‌سامان است، گفت: وزارت راه پاسخ بدهد که دلیل تصویب نشدن طرح جامع شهر همدان که سال‌ها مورد بحث و بررسی قرار دارد و چالش‌های متعدد حوزه مدیریت شهری ازجمله ترافیک و گرانی مسکن را مضاعف کرده، چیست؟
وی ابراز کرد: پرسش دیگر بنده از وزیر راه این است که سهمیه شهر همدان در نهضت ملی مسکن 50 هزار واحد از 40 میلیون واحد مسکونی است که توسط رئیس‌جمهور اعلام شده، اما چرا استان هنوز در رتبه 32 کشوری ازنظر تحویل زمین قرار دارد؟
این مقام مسئول با بیان اینکه دلیل کاهش تسهیلات 200 میلیون تومانی شهرهای زیر 25 هزار نفر نیز از پرسش‌های دیگر است، افزود: ده‌ها هزار نفر از متقاضیان مسکن چندسال است که برای تأمین این نیاز اساسی پول واریز کرده‌اند، اما اقدامی برای آن‌ها انجام نشده که باید در این زمینه نیز پاسخ داده شود.
حاجی‌بابایی با اشاره به اینکه مردم همدان به‌شدت ازلحاظ مسکن در وضعیت نامناسبی قرار دارند، اذعان کرد: یکی از اولویت‌های وزارت راه کنترل قیمت سرسام‌آور زمین، مسکن و اجاره‌بها است؛ چراکه مردم واقعاً در زحمت و سختی هستند، بنابراین از وزیر راه می‌خواهم تا پایان ماه نسبت به ارائه گزارشی کامل و کار عملیاتی آجل از سوی وزارتخانه برای برون‌رفت از این وضعیت و تعیین تکلیف نهایی اقدام کند.
بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع مسکن در استان بر آن شدیم تا با وی گفت‌وگویی اختصاصی ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نامه مکتوب خود به وزیر راه و شهرسازی، گفت: همان‌طور که در نامه نوشته شده و درعین‌حال با توجه به منویات رهبر انقلاب، مهم‌ترین موضوع ما درحال حاضر در سطح ملی بحث مسکن بوده که این مهم در شهر همدان به شکل خاصی مطرح است.
حمیدرضا حاجی‌بابایی در پاسخ به چرایی حساسیت موضوع مسکن در همدان، ابراز کرد: 30 سال قبل محدوده شهر همدان هفت هزار و 200 کیلومتر بوده، اما درحال حاضر این محدوده به پنج هزار و 700 کیلومتر تقلیل یافته؛ یعنی 25 سال قبل مسئولان استانی یک‌هزار و 500 کیلومتر از محدوده شهر همدان را با مراجعه به دستگاه‌های متولی در تهران کاسته‌اند.
وی ادامه داد: این درحالی بوده که شهر یزد با داشتن جمعیت 600 هزار نفری دارای محدوده 12 هزار هکتاری است؛ اما ما در شهر همدان با جمعیت بالغ‌بر 700 هزار نفری به زعم بنده و 600 هزار نفری به‌صورت رسمی، دارای محدوده پنج هزار و 700 کیلومتری است.
نماینده ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه عدد و رقم مذکور به معنای آن است که همدان با جمعیتی به‌مراتب بیشتر دارای محدوده کمتری از نصف شهر یزد است، تصریح کرد: به همین دلیل در شهرهای این‌چنینی (یزد) ما شاهد خانه‌های ویلایی با یک تا نهایت سه طبقه هستیم، اما در داخل شهر همدان هیچ زمینی وجود ندارد؛ تأسف‌بارتر اینکه علاوه‌بر این موضوع، هرجا هم که یک نقطه زمین شهری وجود دارد، شهرداری آن را برای تأمین هزینه حقوق کارکنانش طی ادوار می‌فروشد که البته این مهم تنها مختص دوره حال نیست، بلکه از گذشته این روند وجود داشته و این یعنی اکسیژن‌فروشی شهرداری، یعنی اینکه مردم همدان دیگر امکان نفش کشیدن در این شهر را نخواهند داشت.
وی با بیان اینکه هم‌اکنون در بحث‌های ترافیکی شهر همدان به بن‌بست رسیده پس حال‌وروز شهر تا 10 سال آینده چگونه خواهد بود؟ اذعان کرد: جالب‌تر اینکه از پنج سال قبل بحث این بوده که سرانجام چه زمانی قرار است طرح جامع مطرح مصوب شود و تأسف‌بارتر اینکه طی یک سال گذشته این طرح به‌صورت مسکوت باقی مانده و این درحالی است که طرح جامع باید به سؤالات ما درخصوص محدوده شهر همدان پاسخگو باشد.
حاجی‌بابایی با تأکید بر اینکه در شهری همچون کاشان نیز شرایط مشابهی همچون یزد را شاهد هستیم به نحوی که 230 تا 240 هزار نفر جمعیت محدوده‌ 6 هزار و 500 هکتاری در اختیار دارند، گفت: همین محدوده باعث شده که در این شهر خانه متری سه میلیون تومان باشد، اما در عوض در همدان هر متر مسکن این‌روزها به مبلغ 50 میلیون تومان رسیده است.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه با وجود پیگیری‌ها، فریاد زدن‌ها و برگزاری جلسات متعدد متأسفانه نه طرح جامع شهر همدان مصوب شده و نه وضعیت زمین‌های مورد نیاز مشخص است و از همه بدتر اینکه کسی دراین‌باره حرفی نمی‌زند، افزود: مسئله من این بوده که یکی از مسئولان استانی در تلویزیون حاضر شده و به مردم بگوید در همدان چه خبر است.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه راهی به‌جز نامه‌نگاری به وزیر راه و شهرسازی برایم نمانده بود، اظهار کرد: جالب است بدانید یک ماه قبل هم جلسه‌ای با حضور وزیر، استاندار و مدیرکل راه و شهرسازی استان ترتیب دادم و از وزیر خواهان پاسخگویی درباره وضعیت همدان شدم که وی عنوان کرد مشکل در خود استان است! گفتم چرا؟ گفت چون زمینی به ما برای اجرای طرح‌های مسکن تحویل نمی‌دهید.
وی با اشاره به اینکه ما در همدان برای ساخت 50 هزار واحد مسکونی در فاز نخست نهضت ملی مسکن نیازمند سه هزار هکتار زمین هستیم، تشریح کرد: برای هر واحد 276 متر به‌صورت قانونی نیازمند عرصه هستیم که درمجموع یک‌هزار و 400 هکتار را شامل می‌شود؛ درنظر بگیرید که نیازمند مهیا کردن سرانه‌ها عمومی، معبر و غیره نیز هستیم که عدد سه هزار هکتار از مجموع این عدد‌ها حاصل می‌شود.
حاجی‌بابایی افزود: البته همگان می‌دانند که بنده در مباحث کارشناسی هیچگاه ورود نمی‌کنم، زیرا در این بحث کارشناس نیستم؛ بنابراین مسئولان امر با درنظر گرفتن نظرات کارشناسی خود مشخص کنند که به کدام سمت شهر و چقدر اضافه شود.
وی با اشاره به اینکه به من ربط ندارد که قرار است از کدام سمت این زمین مورد نیاز به شهر اضافه شود، ابراز کرد: مسئله من این است که به مردم گزارش دهند چقدر برای اجرای طرح مسکن، زمین آماده کرده‌اند؟
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما برای تسهیل کار به‌عنوان نمایندگان استان در مجلس 965 میلیارد تومان جهت اجرای زیرساخت‌های طرح مسکن در استان مصوب کردیم؛ از طرفی رهبری، ریاست‌جمهوری و وزیر راه و شهرسازی نیز بر ضرورت تأمین مسکن تأکید و آن را به قانون بدل کرده‌اند. تکلیف من نماینده دیگر چیست جز نامه نوشتن، جز فشار آوردن، پیگیری از طریق دستگاه نظارتی همچون کمیسیون اصل 90، بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات تا مشخص شود که در همدان چه می‌گذرد؟
وی با اشاره به اینکه باید مشخص شود که چه کسی مقصر است یا چه کسی اجازه نمی‌دهد زمین تحویل داده شود، گفت: باید مشخص شود که چه کسی جلوی کار را گرفته است.
حاجی‌بابایی با بیان اینکه در آینده چه کسی قرار است جواب کسانی را بدهد که امروز خانه ندارند؟ اظهار کرد: این حق مردم ما است که خانه داشته و حتی خانه‌های حیاط‌دار داشته باشند.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مسئولان باید به مردم از دو جهت کمک کنند، ابراز کرد: نخست در گرفتن اراضی از مردم که در تفکیک سخت نگیرند و درعین‌حال اجازه دهند که خود از آن زمین برای ساخت مسکن استفاده کنند و اراضی خویش را به‌طور معقول قطعه‌بندی کرده و بفروشند.
وی افزود: دراین‌بین دولت هم اراضی متعلق به خود را قطعه‌بندی کرده و بفروشد.
حاجی‌بابایی با اشاره به اینکه اگر این همراهی انجام پذیرد 50 هزار مسکن ساخته خواهد شد، عنوان کرد: علاوه‌بر این تمام افراد بیکار در حاشیه شهر مشغول به کار خواهند شد و درعین‌حال بخشی از صنعت و تولید در بخش ساختمان هم به رونق نزدیک می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه اجرای پروژه مسکن در همدان سه هزار و 500 شغل را پویا خواهد کرد، افزود: علاوه‌بر این وضعیت شهر دگرگون شده و درآمدهای مردم افزایش می‌یابد.
این عضو خانه ملت با طرح این سؤال که آیا شرایط فعلی حق مردم همدان است؟ اظهار کرد: اگر امروز منِ نماینده فریاد نزنم، ممکن است شرایط مسکن نیز به عاقبت ندانم‌کاری آب دچار شود و آن وقت بگویند طی 17 سال چه کردید؛ این درحالی است که من هم برای آب و هم برای مسکن بارها فریاد زده و به هر روش ممکن پیگیری کردم.
وی ادامه داد: بنابراین با تمام قدرت و توان این مسئله را پیگیری خواهم کرد و درعین‌حال از طریق دستگاه نظارتی نیز پیگیر مسئله خواهم بود، بنابراین هرکسی کوچک‌ترین مانعی برای ساخت مسکن در همدان ایجاد کند، با اشد مجازات از سوی مراجع قضائی مواجه خواهد بود.
حاجی‌بابایی با بیان اینکه دستگاه نظارتی یقیناً در این زمینه ورود خواهد کرد و نسبت به این موضوع که منافع عمومی را تحت‌الشعاع قرار داده باید جوابگو باشند، بیان کرد: از دستگاه قضا و دادستان محترم خواهان آن هستیم که نسبت به بررسی موضوع اقدام و دلیل و موانع تحویل زمین در همدان را مشخص کنند.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید به هر طریق ممکن راه و شهرسازی استان سه هزار هکتار زمین را در هر چند قطعه که امکان دارد تأمین کند و آن‌ها در قالب شهرک‌های مختلف به همدان الحاق کند زیرا وزیر در جلسه اخیری که داشتیم گفت هرچقدر شما بخواهید به همدان اضافه کنید دوروزه مصوب می‌شود، تشریح کرد: ازنظر من این اراضی می‌توانند داری مالک شخصی بوده و یا اراضی دولتی باشند؛ البته مهم این است که باید حق مردم را ادا و رضایت آن‌ها را جلب کرد، بنابراین نباید برخی تنگ‌نظری‌ها مانع کار شود، مثلاً برخی از اینکه عده‌ای بر اثر فروش و تفکیک اراضی پولدار شوند، می‌ترسند! این درحالی است که پول داشتن این مردم به هیچ عنوان بد نیست، بلکه این حق آن‌ها بوده که باید ادا شود.
وی با بیان اینکه از آن روز که نامه را نوشتم کسی مخالفت نکرده پس یعنی همه راضی هستند، گفت: پس همه وارد میدان شده و پای کار بیایند.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه دراین‌بین باید مطبوعات نیز به وقایع روز مرتبط با مسکن با گزارش خواستن از مدیران و متولیان امر ورود کنند، ابراز کرد: اگر مسئولان قضیه تأمین زمین و مسکن را حل کنند، دستشان را می‌بوسیم؛ اما در غیر این صورت با کسی تعارف نخواهیم داشت.
حاجی‌بابایی با اشاره به مطرح شدن مسئله مسکن از سوی نماینده ولی فقیه در استان در خطبه‌های نماز جمعه همدان، گفت: امام‌جمعه هر شهر نماد اراده مردم است، بنابراین با توجه به جایگاه وی اگر در خطبه‌ها به این موضوع اشاره نکند، چه کسی باید حرف مردم را بزند؟
وی ادامه داد: البته نماینده ولی فقیه در استان پیش‌تر نیز نسبت به این قضیه حساس بوده و پیگیر‌های لازم را داشته، پس بنده صمیمانه از وی تشکر می‌کنم.
این عضو خانه ملت با بیان اینکه برخی‌ها معتقدند که از اراضی بازآفرینی برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن استفاده کنیم، اظهار کرد: این مهم اشکال ندارد، اما تا 30 سال آینده جواب نمی‌دهد؛ زیرا در این اراضی ظرفیت لازم برای این حجم از مسکن وجود ندارد، به اعتقاد بنده برای ساخت 50 هزار مسکن نیازمند گرفتن زمین هستیم.

شناسه خبر 62204