شناسه خبر:62010
1401/8/10 03:09:17

سپهرغرب، گروه کاردانش: بر اساس انعقاد تفاهم نامه ای بین موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی و اداره کل استاندارد خراسان رضوی استانداردهای مواد غذایی پرمصرف تدوین می‌شود.

به گزارش موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی، دکتر سید محمد علی رضوی رئیس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی در بازدید سرپرست اداره کل استاندارد خراسان رضوی با بیان اینکه هنوز دستاوردهای علمی به طور شایسته اجرایی نشده گفت: برای حذف و کنترل ترکیبات مضر از مواد غذایی نیازمند تدوین استاندارد مواد غذایی با همکاری دو مجموعه و دانشگاه علوم پزشکی هستیم.

وی ادامه داد: با توجه به مزیت نسبی خراسان رضوی در صنعت غذا و ظرفیت‌های خوب موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی و اداره کل استاندارد استان می‌توان مأموریت‌های ملی در زمینه نظارت بر ایمنی و سلامت مواد غذایی تعریف و اجرایی شود.

رضوی با تاکید بر اینکه دولت می‌بایست در حوزه امنیت غذایی جدی‌تر عمل کند افزود: شوراهای امنیت و سلامت بجای صدور و ابلاغ آئین نامه‌ها باید در حوزه عملیاتی و اجرایی بیشتر ورود پیدا کنند.

وی همچنین خواستار تشکیل کمیته مشترک برای پیشبرد اهداف بیان شده در زمینه ارتقای سلامت و ایمنی مواد غذایی شد.

در ادامه سرپرست اداره کل استاندارد خراسان رضوی دو مجموعه را دارای وجوه مشترک بسیار مأموریتی دانست و گفت: سازمان ملی استاندارد، سازمانی تخصصی، فنی و علمی محسوب می‌شود که نیازمند هم افزایی با سازمان‌ها و نهادهای علمی و پژوهشی است.

«سید محمد سجادی عطار» ادامه داد: علیرغم اینکه در بحث بهداشت مواد غذایی فرآیند رو به رشدی را طی کرده‌ایم در زمینه استفاده از سموم و گسترش بیماری‌ها که مستقیما به سلامت مواد غذایی مرتبط است خوب عمل نشده است.

وی افزود: علاوه بر شناسایی مشکلات در حوزه مواد غذایی و همکاری در تدوین استانداردهای لازم برای سالم‌سازی آنها می‌بایست از ظرفیت‌های موجود برای رفع آنها استفاده کنیم.

وی همچنین به تشکیل دو کارگروه حمایت از تولیدات داخلی و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در اداره کل استاندارد خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: کار گروه اول برای حل مشکلات صنایع و کارگروه دوم به منظور تدوین استاندارهای خاص برای محصولات با تکنولوژی بالا با همکاری موسسات علمی، پژوهشی و تخصصی تشکیل شده اند که در این زمینه نیازمند همکاری تنگاتنگ با موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی هستیم.

شایان ذکر است در پایان این بازدید به منظور پیشبرد اهداف مشترک تفاهم‌نامه همکاری امضاء شد.

شناسه خبر 62010