شناسه خبر:61423
1401/7/26 00:10:28

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: فیلم مستند «امیرکبیر در خون» پنجشنبه 28 مهرماه جاری در روستای هزاوه اراک اکران می‌شود.

به‌ گزارش روز دوشنبه سپهرغرب به نقل از روابط‌ عمومی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان مرکزی، «مصطفی مرزبان» افزود: این فیلم هم‌زمان با سالروز صدارت امیرکبیر (پنجشنبه 28 مهرماه) ساعت 17 در زادگاه او در روستای هزاوه اکران می‌شود.

وی با بیان اینکه این اثر 50 دقیقه‌ای یک فیلم مستند سینمایی است، اظهار کرد: فیلم مستند امیرکبیر در خون روایت 40 روز از آخر عمر میرزا تقی‌خان فراهانی ملقب به «امیرکبیر» از زمان خلع صدارت وی از دربار شاه قاجار و عزیمت به شهر کاشان را در قالب تصویر و روایت، بیان می‌کند.

مرزبان اظهار کرد: فیلم مستند امیرکبیر در خون که به تهیه‌کنندگی و کارگردانی هنرمند جوان «سجاد باغ‌شیخی» در بناهای تاریخی شهرستان کاشان ساخته شده، مجوز اکران در سینماهای کشور را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرده است.

تهیه‌کننده و کارگردان فیلم مستند امیرکبیر هم با اشاره به اینکه این فیلم در مدت‌زمان هفت ماه با تلاش هنرمندان کاشان در این شهرستان ساخته شد، گفت: در این فیلم روایتی و داستانی قسمت‌هایی از سندها و عکس‌ها به تصویر کشیده شده است.

«سجاد باغ‌شیخی» افزود: فیلم مستند امیرکبیر هم‌زمان با سالروز قتل این بزرگ‌مرد تاریخ ایران با حضور مسئولان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در تهران رونمایی شد و اکران این اثر در سالروز صدارتش در خانه تاریخی امیر در روستای هزواه انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: فیلم مستند امیرکبیر در خون با روایت‌گری «خسرو معتضد» و «سیف‌الله امینیان» کارشناس میراث‌ فرهنگی و تاریخی شهرستان کاشان انجام شده است.

میرزا محمدتقی‌خان فراهانی مشهور به امیرکبیر، نخستین صدراعظم ایران در زمان ناصرالدین‌شاه قاجار از 28 مهرماه 1227 شمسی تا 22 آبان‌ماه 1230 صدراعظم ایران بود.

وی در سال 1186 در روستای هزاوه اراک متولد شد و 20 دی‌ماه 1230 در باغ فین کاشان کشته و در حرم مطهر حضرت امام حسین (ع) در کربلا به خاک سپرده شد.

شناسه خبر 61423