شناسه خبر:61347
1401/7/25 09:19:47

سپهرغرب، گروه خبر: سرپرست اداره کل حفاظت محیط‌‌ زیست استان مرکزی از حضور 5 هزار قطعه پرنده مهاجر در تالاب میقان و آمادگی لازم جهت مقابله با وقوع احتمالی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در فصل مهاجرت پرندگان خبر داد

مهدی مصطفوی در بازدید از تالاب میقان اظهار کرد: کوچ پرندگان مهاجر از نیمه دوم شهریورماه هر سال آغاز می‌شود و تا ابتدای دیماه ادامه دارد که البته زمان کوچ بستگی به زمان بروز سرما دارد.
وی با اشاره باینکه تالاب میقان در مناطق مرکزی کشور، تنها تالاب دارای آب در فصل پاییز بوده و دارای قابلیت میزبانی پرندگان مهاجر است، افزود: در حال حاضر حدود 5 هزار قطعه انواع پرندگان مهاجر همچون انواع مرغابی، انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی، آنغوت، خوتکا، تنجه و غازهای وحشی... تالاب میقان را به عنوان مقصد خود در مرکز ایران انتخاب کرد‌ه‌اند.
مصطفوی با بیان اینکه این زیستگاه مهم پرندگان مهاجران در فصل‌های پاییز و زمستان از 53 گونه پرنده مهاجر میزبانی می‌کند، گفت: تالاب میقان اراک در زمستان سالهای 1399 و 1400 با شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان روبرو بوده است و هر ساله سعی می‌شود پیش از وقوع بیماری و با در نظر گرفتن احتمالات آمادگی لازم را برای مواجهه با بیماری داشته باشیم.
وی تصریح کرد: در حال حاضر سعی شده است که طبق سال‌های گذشته تجهیزات انفرادی و سایر تجهیزات مورد نیاز برای مقابله با شیوع احتمالی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان تهیه شود، همچنین از شهریور ماه که احتمال ورود پرندگان مهاجر به تالاب وجود دارد، پایش‌ها از منطقه بیشتر شده است و با توجه به احتمال وقوع بیماری، این پایش‌ها در فاصله زمانی کوتا‌هتری انجام می‌گیرد.
سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در خصوص خرید خودروی تالاب‌رو که در سفر رییس سازمان محیط زیست قول داده شد، گفت: تالاب میقان اراک باتلاقی است و 12.5 هزار هکتار وسعت عرصه آبی آن است. مسلما در زمان وقوع بیماری، پایش این سطح به شکل پیاده غیرممکن و بسیار دشوار است، به همین دلیل وجود خودروی تالابی اهمیت بالایی دارد که هنوز اعتباری بابت خرید آن تخصیص نیافته است.

شناسه خبر 61347