شناسه خبر:61319
1401/7/23 23:57:11

سپهرغرب، گروه خبر: در جلسه مطالبه‌گری آب پایدار همدان چهار نماینده از گروه‌های مطالبه‌گری نظرات، انتقادات و راهکارهای خود را در حوزه آب مطرح و مسئولان نیز از مشکلات پیش‌آمده عذرخواهی کردند.

مجموعه گروه‌های احیاگر و مطالبه‌گر ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان همدان بعد از ظهر روز گذشته نشستی را در حوزه علمیه با حضور نماینده ولی فقیه در استان، استاندار، مدیران شرکت آب و فاضلاب و آب منطقه‌ای و دیگر مسئولان استان پیرامون موضوع «آب‌رسانی پایدار» به همدان برگزار کردند.دبیر مجمع مطالبه‌گران استان همدان در این مراسم با بیان اینکه در اصل هشتم قانون اساسی درخصوص امر به معروف و نهی از منکر موضوعاتی عنوان شده که باید به آن‌ها پرداخت، اظهار کرد: این جلسه در این راستا برگزار شده و باب خیری خواهد بود که بتوانیم مطالبه‌گری داشته باشیم.

محمد صبوری با بیان اینکه مطالبه‌گری باید تخصصی و پخته باشد و ما نیز باید در این وادی قدم بگذاریم، در ادامه به بحران آب در استان اشاره کرد و افزود: مقام معظم رهبری سال 83 و با حضور در همدان مصوبه «آب پایدار» را مطرح کردند، اما متأسفانه طی سال‌ها این موضوع محقق نشد که ما امروز دور هم جمع شدیم تا به احقاق حقوق عامه بپردازیم.

وی با اشاره به اینکه سال 87 تجربه خشکی سد اکباتان را داشتیم و باید پرسید که چطور این امر مدیریت شد و این اتفاق تلنگری بود که امروز به بی‌آبی برنخوریم، خاطرنشان کرد: متأسفانه می‌بینیم یک‌باره قطعی آب رخ می‌دهد و مردم با مشکلاتی مواجه شده و این مسئله باعث سوء استفاده‌هایی می‌شود.

دبیر مجمع مطالبه‌گران استان همدان با بیان اینکه اگر مسئله آب مدیریت می‌شد باعث بروز نارضایتی نمی‌شد، گفت: امروز شاهد خروجی مناسبی از سد تالوار به تصفیه‌خانه نیستیم و باید میزان آب سه هزار لیتر بر ثانیه باشد، اما طبق شنیده‌ها کمتر از این میزان است.

   شرایط ذخیره‌سازی آب در همدان مناسب نیست

وی با بیان اینکه قول سامان‌دهی چاه‌های غیر مجاز داده شده بود و از 130 چاه مجازی که باید بهره‌برداری می‌شد تقریباً 70 چاه بهره‌برداری شده است، افزود: امروز مجبوریم در منطقه خالق‌وردی و شهرستان بهار حفر چاه داشته باشیم، اما چرا به بهره‌برداری کامل نرسیدیم؟ چرا در این حوزه شاهد سیاست‌گذاری کلان نیستیم؟

یکی دیگر از کنشگران و فعالان عرصه اجتماعی نیز با بیان اینکه قطعی آب را در فصل تابستان و پاییز سال گذشته داشتیم و این باعث شد گروه مطالبه‌گر ما در رابطه با این موضوع بررسی‌هایی داشته باشد، اظهار کرد: طبق اطلاعات به‌دست‌آمده آب در دسترس همدان کاهش یافته بود.

مجذوبی با اشاره به اینکه کاهش آب را در بخش افزایش مصرف، کاهش ورودی منطقه و افزایش خروجی از منطقه بررسی کردیم، گفت: طبق داده‌های شرکت مصرف آب ایران و کارگروه ملی مبارزه با کم‌آبی، افزایش مصرف را در بخش شرب و صنعت نداشتیم و درمجموع این دو بخش 10 درصد آب را شامل می‌شد و به همین خاطر از این موضوع چشم‌پوشی کردیم.

وی با بیان اینکه در حوزه کشاورزی 90 درصد آب مصرف می‌شود و همچنین این حوزه 29 درصد اشتغال را دربرمی‌گیرد و از طرفی همدان سهم بالایی را در تأمین محصولات استراتژیک کشور دارد اما در سال‌های گذشته افزایش چشمگیری در این نوع کشت نداشتیم، افزود: کشت محصولات آب‌بر نظیر هندوانه و سیب‌ زمینی هم طبق اطلاعات موجود کاهش داشته است.

این فعال اجتماعی با بیان اینکه باور عموم این است که کاهش بارندگی چشمگیری داشتیم که طبق اعلام هواشناسی در پنج سال اخیر از هفت درصد افزایش بارش نسبت به 45 سال اخیر برخوردار بودیم، خاطرنشان کرد:‌ سؤال این است که چرا به ذخیره آب به‌صورت بازدهی توجه نمی‌شود؟ درحالی که منطق می‌گوید اگر به بازدهی نگاه نداشته باشیم و آبی که در اختیار قرار می‌گیرد را ذخیره نکنیم، 20 سال هم بارندگی زیادی داشته باشیم، بازهم یک سال کمبود بارندگی باشد، با مشکل امروز مواجه خواهیم بود.

وی با بیان اینکه در خروجی آب از منطقه دو مسئله مطرح است، افزود: یک مورد اینکه شرایط ذخیره‌سازی مناسب نیست که طبق داده‌های موجود این موضوع تأیید شده است؛ یکی دیگر از دلایل موضوع تبخیر آب در همدان بوده و مشکل بعدی این است که سرمایه‌گذاری روی سد انجام می‌شود، درحالی که ذخیره آب را با سدسازی از دست می‌دهیم.

مجذوبی با بیان اینکه سال 94 وزیر وقت نیرو به این مسئله اشاره کرد که ذخیره آب در پشت سد در شهرهایی که تبخیر بالایی دارند مشکل را حل نمی‌کند، گفت: تغییر اقلیم نیز مد نظر است، در شهر همدان می‌بینیم شکل بارش تغییر کرده و طبق داده‌های هواشناسی از برف به باران تبدیل شده است.

وی با اشاره به اینکه آب موجود از استان خارج می‌شود درحالی که قبلاً به‌صورت برف باقی می‌ماند و کشاورز می‌توانست از آن استفاده کند، افزود:‌ امروز تبدیل برف به باران و تغییر شکل بارش که تعداد و دفعات آن نیز کمتر شده، موضوع مهمی است؛ چون بارش به شکل سیلابی درآمده و ذخیره کردن سیلاب را باید منطبق با بارش انجام داد.

این فعال اجتماعی با اشاره به اینکه استان همدان میزان تبخیر و تعرق بالقوه‌ای دارد و اگر آب در سد ذخیره شود میزان تبخیر بالا است، ابراز کرد: میانگین بارش سالانه 1.1 میلیارد متر مکعب بوده که می‌توان با برنامه‌ریزی بحران آب را کنترل کرد.

وی با اشاره به اینکه میزان مصرف آب‌های زیرزمینی در شهرستان 250 تا 280 میلیون متر مکعب است که غالباً از دشت همدان و بهار تأمین می‌شود، گفت: اگر 27 درصد حجم آورده آب را بتوانیم ذخیره کنیم، مشکلی آبی نخواهیم داشت؛ اما با وجود این یک متر اُفت تراز داریم و این نشان می‌دهد دشت بهار حدود 19 میلیون متر مکعب سالانه کسری دارد.

مجذوبی ادامه داد: سؤال این است که آیا مسئولان فکری به حال این آب نکردند؟ آیا تنها می‌توانسیم از تالوار آب وارد استان کنیم؟ ذخیره‌سازی ما مشکل دارد و الگوی ذخیره‌سازی آب را با تغییر الگوی بارش تطبیق ندادیم و بودجه اصلی را هم بر سدسازی قرار دادیم که آب را در معرض تبخیر و تعرق قرار می‌دهد.

   2 هزار و 500 حلقه چاه مجاز در همدان دارای کنتور نیست

وی گفت: تمرکز بر سدسازی بوده، درحالی که سد سازه‌ای نیست که برای چندسال آب ذخیره کند؛ چراکه با تبخیر نهایتاً یک سال آب خواهیم داشت. بنابراین می‌طلبد نمایندگان استان نسبت به راهکار حل مشکل درخصوص آبخیزداری مطالبه بودجه کنند.

مسئول تشکل احیاگری و مطالبه‌گری آب و خاک در همدان نیز با بیان اینکه هشت هزار حلقه چاه در استان مجاز هستند که پنج هزار دارای کنتور است و دو هزار و 500 حلقه چاه مجاز دارای کنتور نیست، اظهار کرد: چاه‌هایی که دارای کنتور هستند، به‌ازای 30 هکتار زمین 165 هزار و 888 متر مکعب در سال مجاز به برداشت آب هستند؛ اما چاه‌های بدون کنتور حداقل سالی 100 هزار متر مربع آب برداشت می‌کنند که اگر عدد دو هزار و 500 را بر 100 هزار متر مربع ضرب کنیم، 25 میلیون متر مکعب اضافه‌برداشت چاه‌های بدون کنتور است.

سوزنچی با اشاره به اینکه در سال 1385 باید تمام چاه‌های کشور دارای کنتور می‌شدند، گفت: در آن سال سازمان آب 800 کنتور را به کشاورزان استان اهدا کرد و بنده نخستین نفری بودم که کنتور نصب کردم.

وی با بیان اینکه از سال 1385 کسانی که کنتور نصب نکردند اضافه‌برداشت داشتند و حداقل هر چاهی 100 هزار متر مکعب در سال اضافه‌برداشت آب داشت، افزود: کشت دوم نیز از موضوع بعدی است و گزارش شده در سال زارعی گذشته 150 مزرعه کشت دوم داشتند که گزارش آن را سازمان جهاد به اداره آب فرستاده و اداره آب می‌گوید ما کاری نداریم و باید جهاد کشاورزی مقابله کند و جهاد کشاورزی هم می‌گوید در این خصوص مجوز قانونی نداریم.

مسئول تشکل احیاگری و مطالبه‌گری آب و خاک در استان همدان با تأکید بر اینکه می‌توانستیم جلوی برداشت‌های نزدیک به 60 تا 80 میلیون متر مکعب آب را بگیریم، ابراز کرد:‌ درحال حاضر قیمت هر کنتور 25 میلیون تومان است تا نصب شود و جلوی برداشت‌های غیر مجاز را بگیرد، بنابراین باید فکری به حال این موضوع شود.

   به کشاورزان اخطار دهید اگر کنتور نصب نشود، برقتان قطع می‌شود

وی ادامه داد: اواخر آبان‌ماه در استان فصل کشت پاییزه تمام می‌شود، به کشاورزان اخطار دهید اگر کنتور نصب نشود، برقتان قطع می‌شود؛ تمام دست‌اندرکاران گفتند احداث گلخانه یک‌سوم تا یک‌هفتم صرفه‌‌جویی آب دارد و همه دولت‌ها هم دستور دادند به سمت کشت‌های گلخانه‌ای برویم، اما امروز می‌بینیم برخی از کشاورزان با بروکراسی اداری مواجه هستند و ثبت‌نام در سامانه نیز معضلی شده است.

سوزنچی با بیان اینکه قول الگوی کشت را داده بودند و قرار بود تا آخر شهریورماه جواب دهند اما تا امروز نتیجه‌بخش نبوده است، خواستار توجه به این موضوع شد.

یکی دیگر از فعالان عرصه اجتماعی در همدان نیز با بیان اینکه حوزه علمیه و گروه‌های کنشگر و مطالبه‌گر استان در کمک‌رسانی به مسئولان در مسئله آب آمادگی دارند، اظهار کرد: گفته می‌شد آب سد تالوار 85 میلیون متر مکعب آب برای استان همدان تأمین می‌کند، اما امروز حجم سد تالوار هم پایین آمده و فکر نمی‌کنم این میزان آب را برای ما تأمین کند.

حجت‌الاسلام عسگری با اشاره به اینکه کاهش چشمگیر آب تالوار زنگ خطر جدی است، گفت: گفته می‌شد سه هزار و 500 لیتر بر ثانیه آب از سد تالوار تأمین شود، اما طبق بازدید صورت‌گرفته امروز تأمین آب 200 لیتر بر ثانیه است و در بهترین حالت 600 لیتر بر ثانیه خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در انتقال آب به استان 120 کیلومتر کار انجام شده بود و 25 کیلومتر باقی مانده بود که با ورود استاندار به‌خوبی پیش رفت و اقدام مبارکی است اما فرسودگی لوله‌ها می‌تواند ما را با چالش جدی مواجه کند، خاطرنشان کرد: عدم انتقال برق به فضای ایستگاه‌های پمپاژ چالش دیگر است و اگر برق پایدار تأمین نشود، باعث شکستگی‌ها خواهد شد.

   همدان رودخانه و محل دائمی برای ذخیره آب ندارد

وی خاطرنشان کرد: به‌خاطر صبوری مردم همدان باید از آن‌ها قدردانی کرد، زیرا در زمانی که دشمن دنبال بهره‌برداری از اتفاقات به نفع خود است، مردم اجازه سوء استفاده به آن‌ها را درخصوص آب نداده‌اند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان نیز در پاسخ به این مطالبه‌گری‌ها و تشکر از دغدغه‌مندی‌ها گفت: همدان در سرشاخه سه حوزه آبخیز قرار گرفته و رودخانه و محل دائمی برای ذخیره آب ندارد.

محمد ضروری ابراز کرد: دغدغه‌مندان درست گفتند، اگر امکان ذخیره‌سازی بالای آب را داشتیم، شاید می‌توانستیم بیش از سه سال مدیریت آب داشته باشیم، اما این امکان در همدان فراهم نیست.

وی با اشاره به اینکه تقریباً میزان بارش در همدان کم نشده اما در مقاطعی دچار خشک‌سالی و ترسالی شده‌ایم، افزود: میزان بارش‌ها تغییر کرده، قبلاً به‌صورت برف اما امروز بارش بوده و آن هم کاهش یافته و تعرق و تبخیر نیز بالا است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با اشاره به اینکه وقتی روی کار آمدم بلافاصله به اتفاق استاندار از وزیر نیرو وقت گرفتیم و مشکل آب در تابستان و تداوم خشک‌سالی را مطرح کردیم، گفت: پیش‌بینی می‌شد خشک‌سالی را سال آینده داشتیم و به همین خاطر مسائل را مطرح کردیم و وزیر نیرو هم قول داد تأمین آب داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه تنها منبع تأمین آب تالوار بود و به فکر انتقال افتادیم، افزود: ما قادر به تولید آب نیستیم و تنها می‌توانیم مهار و کنترل آن را داشته باشیم که این اتفاق افتاده و در سال‌های قبل سد اکباتان ساخته شده است.

ضروری با بیان اینکه سال‌های گذشته نیز احداث شبکه کنترل چاه‌های آب زیرزمینی مورد توجه قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: اسفندماه سال گذشته 500 میلیارد تومان اعتبار برای انتقال آب در اختیار استان قرار گرفت که اقدام بی‌نظیری بود، بالغ‌بر یک‌هزار و 200 میلیارد تومان اعتبار برای انتقال آب به همدان تخصیص یافت و توانستیم لوله‌گذاری و خرید تجهیزات را داشته باشیم، هرچند تحریم‌ هم بودیم.

وی با بیان اینکه پروژه تالوار در کمتر از 6 ماه انجام شد و امروز 400 لیتر بر ثانیه در منطقه آبگیری انجام می‌شود، گفت: با مدیریت بحران و بسیج همگانی چیزی حدود 800 لیتر بر ثانیه آب را از حوزه کشاورزی تأمین کردیم تا تالوار برسد و وارد مدار شود.

   طرح بای‌پس در کمتر از 40 روز انجام شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با اشاره به اینکه از سال 83 دشت‌های استان مورد مطالعه قرار گرفته و امروز همت خوبی برای مبارزه با چاه‌های غیر مجاز وجود دارد، گفت: سال‌های قبل مسئولان همراهی نداشتند، اما امروز با سرعت خوبی کار انجام می‌شود؛ در حوزه نصب کنتور نیز با تحریم شرکت‌ها مواجه بودیم، اما اتفاقات خوبی رخ داده است.

وی با اشاره به اینکه طرح بای‌پس در کمتر از 40 روز انجام شد و چند هدف را دنبال می‌کند، افزود: این نوید را می‌دهیم که از پنجشنبه هفته گذشته قطعی‌های آب در همدان کمتر شده است.

ضروری با تأکید به اینکه درحال حاضر در بسیاری از مناطق دچار قطعی نیستیم مگر خرابی باشد و یا اتفاقی افتاده باشد، افزود: از صبوری مردم قدردانی می‌کنیم، وظیفه ما این بود که کمترین مشکل برای مردم ایجاد نشود و در این راستا تمام تلاش خود را به کار بستیم و امیدواریم از سال سوم خشک‌سالی که با آن مواجه هستیم، بدون مشکل عبور کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان نیز بیان کرد: از طبقه سوم به بالا مجاز به تأمین فشار آب نیستیم و مشترکین خود باید این اقدام را انجام دهند و به همین دلیل به آن‌ها اجازه نصب پمپ آب همراه با تأمین مخزن داده شده است.

فرهاد بختیاری با اشاره به اینکه مرکز بهداشت و شرکت آب و فاضلاب بر سلامت آب تالوار نظارت دارند، گفت: رنگی بودن آب به‌خاطر استفاده از پودر پک است و با تغییر انتقال ممکن است کمی از پودر در لوله‌ها بماند که همکاران ما با مشاهده آن سریع مشکل را رفع می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه تغییر سرعت آب و رسوبات ممکن است آب را رنگی کند که همکاران شست‌وشو را انجام می‌دهند تا مشکل برطرف شود، افزود: از آنجا که تصفیه‌خانه شیخی‌جان آماده نیست، قرار است از تصفیه‌خانه بهشتی تا پایان سال به‌طور موقت استفاده شود و درحال حاضر سه هفته به‌صورت مداوم در تصفیه‌خانه بهشتی کیفیت و سلامت آب از سوی کارگروهی سنجیده می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با اشاره به اینکه بر کیفیت آب خروجی توسط شرکت آب و فاضلاب و بهداشت نظارت می‌شود و ازلحاظ آرسنیک مشکلی نیست، گفت: ممکن است مدتی به‌خاطر ورود آب تالوار مردم به خوردن آن عادت نداشته باشند و با ذائقه آن‌ها متفاوت باشد، اما دلیل بر بی‌کیفیتی آب نیست.

   درحال حاضر 72 حلقه چاه آب وارد مدار شده و این کار ساده‌ای نبود

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر 72 حلقه چاه آب وارد مدار شده و این کار ساده‌ای نبود، افزود: خوشبختانه بدون هیچ مشکلی و امور حقوقی، کشاورزان با طرح نذر آب پای کار آمدند و کمک کردند آب تأمین شود.

بختیاری با اشاره به اینکه 30 حلقه چاه نیز به‌صورت ضربتی حفر می‌شود، ابراز کرد: قبلاً امکان انتقال آب به بخش شرقی را نداشتیم و از بهمن‌ماه سال گذشته با پیش‌بینی این جریان توانستیم تاحدودی مشکل را حل کنیم، حداکثر تلاش ما نیز این بوده آب را به دست مردم برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: اصلاح شبکه و دیگر اقدامات را با اعتباری که وزیر نیرو قول دادند، حل خواهیم کرد تا قطعی آب به حداقل برسد.

استاندار همدان نیز با بیان اینکه وقتی دولت سیزدهم روی کار آمد نزدیک به 650 هزار میلیارد تومان بدهی از دولت قبل مانده بود و باید ماه به ماه تسویه بدهی انجام می‌شد، اظهار کرد: سال 1400 افزایش تحریم و فشارهای بین‌المللی را داشتیم و در حل مشکلات باید فضای بین‌المللی و داخلی را باهم ببینیم.

علیرضا قاسمی‌فرزاد با بیان اینکه در این یک سال امکان گشایش نبود اما دولت بخش عمده‌ای از توان خود را به کار گرفت و بخش مهمی از بدهی‌ها را تسویه کرد، گفت: بعد از اینکه مسئولیت را قبول کردم، چندماه طول کشید تا مسئولان استان را مجاب کردیم که آب سد اکباتان خالی شده و منبعی برای ذخیره آب نداریم، با وزیر نیرو صحبت کردیم که حداکثر تا مردادماه آب داریم تا اعتباری تخصیص یابد، هرچند تأمین اعتبار به این سادگی نبود.

وی بیان کرد: جلسه‌ای در این خصوص با رئیس‌جمهور داشتیم و ایشان دستور اکید دادند یک‌هزار میلیارد تومان به این کار اختصاص یابد.

استاندار همدان با اشاره به اینکه دو هزار میلیارد تومان و دو سال زمان می‌خواستیم تا پروژه انتقال آب انجام شود که هیچ‌کدام را نداشتیم، گفت: پیگیری کردیم یک‌هزار میلیارد تومان عملیاتی و قرارداد کار اواخر اردیبهشت‌ماه منعقد شد.

وی با بیان اینکه در مدت پنج ماه کار انجام شد و با تأمین اعتبار اقدامات جهادی از سوی این دولت شکل گرفت، عنوان کرد: شهادت می‌دهم که کم‌فروشی و کم‌کاری نشد و خواستیم که کار انجام شود.

   در طول این ایام تأمین مالی و انجام کار با شگفتی پیش رفت

قاسمی‌فرزاد با اشاره به اینکه گفته می‌شود تأسیسات متعلق به 10 سال پیش است که اتفاقاً به آن توجه و بخشی تعویض شد، گفت: در برخی بخش‌ها پیمانکار کار را درست انجام نداده بود و یا اینکه سیستم جواب نمی‌داد که هردو را مدیریت کردیم، در طول این ایام تأمین مالی و انجام کار با شگفتی پیش رفت.

وی با بیان اینکه تأمین پمپ‌ها و الکتروموتورها در شرایط تحریم بود و کشورهایی این تجهیزات را در اختیار ما قرار نمی‌دادند، گفت: قرارگاه خاتم مردانه جلو آمد و کار انجام شد که قدردان هستیم.

استاندار همدان با بیان اینکه خط لوله 17 کیلومتر حداقل سه ماه زمان نیاز داشت و یک ماه هم تست آن زمان می‌برد اما در 30 روز انجام شد، افزود: امروز 400 لیتر در ثانیه آب از تالوار می‌آید و قرار است در سه بخش 600، 1200 و 1800 لیتر سهمیه آب از این سد داشته باشیم.

وی با تأکید بر اینکه دستور دادیم به‌سرعت تصفیه‌خانه ساخته شود که سه هزار لیتر در ثانیه آب تصفیه کند، ابراز کرد: آب به اندازه کافی تأمین شده و اصلاح شبکه نیز در دستور کار است.

قاسمی‌فرزاد با بیان اینکه مجوز 30 حلقه چاه را در این بحران گرفتیم درحالی که مجوز یک چاه 6 ماه زمان‌ می‌برد، افزود: خوشبختانه کار به‌سرعت درحال انجام است و چاه‌های متروکه هم لایروبی می‌شود و به‌عنوان چاه‌های پدافندی وارد مدار خواهند شد.

   کم‌کاری در اجرای پروژه، میراث دولت قبل است

وی ضمن قدردانی از صبوری مردم همدان در تأمین آب، بیان کرد: کسانی هم که ترک فعل کردند، باید بیایند و عذرخواهی کنند؛ درمجموع امیدواریم درخصوص آب پایدار برنامه اساسی انجام شود و به آب پایدار هم خواهیم رسید.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه در مصوبه سفر رهبری تأمین آب از سد تالوار و کرمانشاه بود اما امروز آب از سد تالوار می‌آید، گفت: این کم‌کاری در اجرای پروژه میراث دولت قبل است.

حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی با اشاره به اینکه عملکرد دولت قبلی این بوده که در طول سال‌های 96 تا 99 اجرای پروژه صفر باشد، ابراز کرد: دادستان در جلسه نیست که شهادت دهد، اما ما شکایات ترک فعل را داشتیم که اگر نظارت به‌درستی انجام می‌شد، به اینجا نمی‌رسیدیم.

وی با اشاره به اینکه ترک فعل‌های مکرری اتفاق افتاده و می‌گویند چرا امروز دنبال مقصر می‌گردید که اتفاقاً باید ترک فعل مدیران قبل را گفت و این اتفاق ناشی از همان کم‌کاری‌ها است، افزود: آن‌ها برای این دولت میراث بدی گذاشتند که باید با کم‌کاری‌ها برخورد شود.

شناسه خبر 61319