شناسه خبر:61037
1401/7/18 11:40:04

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار کرمانشاه گفت: باید زمین‌ها و فضاهای راکد و بی‌استفاده ادارات با اولویت کارمندان دستگاه مربوطه، در اختیار طرح نهضت ملی مسکن قرار داده شود.

سهم استان کرمانشاه از طرح نهضت ملی مسکن 120 هزار واحد مسکونی در طول چهار سال است که هم‌اکنون به گفته بهمن امیری‌مقدم، 33 هزار واحد مسکن ملی در سطح استان درحال ساخت است.
براساس قانون، دستگاه‌ها و ادارات دولتی مکلف شده‌اند زمین‌های مازاد خود را به این امر اختصاص دهند تا زمین مورد نیاز طرح نهضت ملی مسکن تأمین شود؛ چون یکی از مشکلات طرح مسکن مهر که به طولانی شدن این پروژه و نارضایتی متقاضیان منجر شد، عدم وجود زیرساخت‌های ناشی از دور بودن آن از محیط‌های شهری بود. به همین دلیل دولت و مجلس تصمیم گرفتند این نقیصه را با استفاده از زمین‌های شهری موجود در اختیار و ادارات دستگاه‌های دولتی در طرح ملی مسکن برطرف کنند.
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه در این رابطه گفت: در بحث ماده 9 اقدام ملی جهش مسکن، طی 6 ماه سپری‌شده از سال‌ جاری سند یک‌هزار و 400 هکتار اراضی به نام وزارت راه‌ و شهرسازی صادر شده است.
مهرداد آهکی ادامه داد: قبل از آن ظرف یک سال گذشته حدود یک‌هزار و 500 هکتار دیگر اراضی سند به‌نام شده بود؛ یعنی درمجموع دو هزار و 900 هکتار سند به نام وزارت راه و شهرسازی توسط منابع طبیعی صادر شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه گفت: دستگاه‌های اجرایی مکلف هستند اراضی مازاد خود را در اختیار دولت قرار دهند که اولویت با کارکنان واجد شرایط آن‌ دستگاه است؛ در غیر این صورت اراضی به واجد شرایط طرح ملی مسکن تعلق می‌گیرد.
وی از ادارات و دستگاه‌های اجرایی خواست اراضی مازاد را به راه و شهرسازی اعلام کنند و افزود: اداره کل راه و شهرسازی استان درحال بررسی زمین‌های مازاد ادارات است.
براساس پیش‌بینی‌ها هنوز یک‌هزار هکتار محدوده دولتی و حاشیه‌نشین شهر کرمانشاه باقی‌مانده تا اسناد آن به‌نام وزارت راه و شهرسازی صادر شود که به گفته سرپرست اداره کل ثبت اسناد و املاک استان کرمانشاه، تا الان موردی نبوده که خود دستگاه اراضی مازاد را معرفی کند.
نوری هم به دنبال تقاضای مدیر‌کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه از ادارات دولتی خواست که نسبت به تکلیف قانونی خود در راستای معرفی زمین شهری موجود در اختیار اقدام کنند؛ چون موظف هستند زمین‌های مازاد خود را برای طرح نهضت ملی مسکن معرفی کنند.
این عدم همکاری دستگاه‌های دولتی کرمانشاه در دادن و معرفی زمین‌های مازاد برای طرح نهضت ملی مسکن یکی از تذکرات مهم امیری‌مقدم، استاندار کرمانشاه در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان بود.
وی به وجود برخی زمین‌ها و املاک مازاد در اختیار ادارات اشاره کرد و گفت: باید این زمین‌ها و فضاهای راکد و بی‌استفاده با اولویت کارمندان دستگاه مربوطه در اختیار طرح نهضت ملی مسکن قرار داده شود.
استاندار کرمانشاه تأکید کرد: میزان پیشرفت پروژه‌های مسکن ملی باید براساس برنامه زمان‌بندی‌شده در مراحل مختلف بررسی و کنترل شود.
وی همچنین بر ضرورت اجرای طرح‌های مسکن ملی در بافت فرسوده تأکید و عنوان کرد: برای تجاری‌سازی و اجرای پروژه‌های مسکن ملی در بافت‌های فرسوده شهری باید یک برنامه‌ریزی مناسب انجام شود.
گفتنی است، 200 هزار کرمانشاهی متقاضی دریافت مسکن ملی بوده‌اند که 57 هزار نفر آن‌ها دارای شرایط اولیه تشخیص داده شده‌اند و درحال تکمیل مدارک خود هستند.

شناسه خبر 61037