شناسه خبر:61024
1401/7/18 11:19:22

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل امور عشایری ایلام گفت: میزان تولید محصولات عشایر استان 90 هزار تُن به ارزش ریالی سه هزار میلیارد تومان در سال است.

فرشاد یاسمی روز شنبه در جمع خبرنگاران استان به‌مناسبت هفته ملی روستا و عشایر اظهار کرد: سال گذشته مبلغ 9 میلیارد تومان تسهیلات زنجیره تولید گوشت قرمز به عشایر ایلام پرداخت شده که 80 درصد این میزان برای تأمین علوفه و 2٠ درصد نیز به‌صورت نقدی برای پلاک‌کوبی و هزینه بیمه‌ای اختصاص یافت.
وی افزود: پالایش و شناسنامه‌دار کردن جمعیت عشایر استان ایلام بر مبنای هویت‌گذاری دام‌ها درحال انجام بوده و در این راستا تاکنون یک میلیون رأس دام سبک عشایر ایلام پلاک‌کوبی شده است.
یاسمی در مورد نهاده‌های دامی هم ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون 6 هزار تُن نهاده یارانه بین عشایر ایلام توزیع شده و دو هزار تُن کاه و کلش نیز ذخیره‌سازی شده که به‌تدریج بین عشایر توزیع می‌شود.
وی یادآور شد: اتحادیه‌های عشایری با تأمین نهاده‌های دامی، این نهاده‌ها را با قیمت مناسب در اختیار جمعیت عشایری قرار می‌دهند.
به گفته مدیرکل امور عشایر در گذشته سهم علوفه دستی به احشام 20 درصد و سهم تغذیه از مراتع 80 درصد بود، اما به‌علت خشک‌سالی‌های متوالی در سال‌های اخیر و خشکیدگی مراتع، این نسبت‌ها برعکس و تغذیه دستی جایگزین چرا در مراتع شده است.
مدیرکل امور عشایر ایلام اظهار کرد: با توجه به شرایط خشک‌سالی عدیده در استان و با پیگیری‌های انجام‌شده در سال جاری، تعداد 100 هزار رأس دام عشایر ایلام جهت چرای مراتع به دو استان کردستان و کرمانشاه انتقال یافتند.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه هزینه‌های دامداری افزایش یافته است، سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی متعادل‌سازی قیمت نهاده‌ها و هزینه‌های دامداری و اقتصادی کردن هزینه‌های دامداری است.
مدیرکل امور عشایر استان ایلام در مورد حضور عشایر میهمان نیز توضیح داد: با توجه به فقر بالای مراتع طی جلسات منعقدشده با استاندار ایلام مقرر شد ضمن رایزنی با مسئولان استان‌های لرستان، کرمانشاه و همدان، یک‌سوم از مجموع احشام عشایر استان‌های میهمان مجوز ورود به استان ایلام را خواهند داشت و این احشام باید دارای کارت واکسیناسیون و پلاک‌کوبی باشند.
وی درخصوص آب‌رسانی به عشایر هم گفت: تجهیز مناطق عشایرنشین ایلام به شبکه‌های پایدار و ثابت آب‌رسانی به سامان‌های عرفی عشایر از سیاست‌های مهم دولت در سال جاری است و هوشمندسازی و الکترونیک کردن آب‌رسانی سیار به عشایر نیز در دستور کار قرار دارد.
یاسمی افزود: در این راستا خانوار‌های عشایر با داشتن کارت‌های هوشمند از تانکرهای آب‌رسانی آب مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند که این طرح تاکنون در شهرستان‌های مهران و ملکشاهی به‌صورت پایلوت اجرا شده است.
وی با اشاره به پیگیری اعتبارات عشایری در حوزه ملی، گفت: اعتبارات ارزش‌افزوده که قبلاً به حساب فرمانداری‌های ایلام واریز می‌شد، هم‌اکنون به‌صورت مستقیم به حساب امور عشایر استان پرداخت می‌شود.
وی ادامه داد: 61 میلیارد تومان تاکنون برای استان ایلام مصوب شده که بعد از مبادله موافقت‌نامه، این اعتبار برای راه و آب عشایر هزینه خواهد شد.
یاسمی در مورد خرید دام‌های حذفی هم توضیح داد: سال گذشته 10 هزار رأس دام سبک مازاد و حذفی خریداری شد؛ در سال جاری نیز خرید سه هزار دام حذفی و یک‌هزار و 8٠ رأس بره پرواری براساس سیاست‌گذاری وزارت جهاد کشاورزی در دست اقدام است و همچنین صادرات دام از ایلام به کشورهای همسایه در دستور کار قرار دارد.
وی عنوان کرد: از ابتدای سال 97 تاکنون و با مشارکت شرکت توزیع نیروی برق ایلام دو هزار و 94٠ پنل، سال 99 تعداد 230 پنل، سال 1400 تعداد 210 پنل و امسال نیز 250 پنل خورشیدی بین عشایر ایلام توزیع شده است.
مدیرکل امور عشایر استان ایلام تأکید کرد: یکی دیگر از مهم‌ترین برنامه‌ها، برندسازی محصولات استان ایلام نظیر روغن حیوانی و پشم است که در کشور به نام استان‌های دیگر معروف شده و به فروش می‌رسد.

شناسه خبر 61024