شناسه خبر:60910
1401/7/14 11:32:12

مدیر دفتر مهندسی رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه از ساماندهی و لایروبی بخش‌هایی از رودخانه‌های رازآور و تنگ کنشت خبر داد.

 محمد تاجبخش با بیان اینکه بر اساس سند راهبرد ملی مدیریت بحران نقش هریک از دستگاه‌ها در زمینه کاهش خطرات ناشی از سیلاب مشخص شده، افزود: بر این اساس مطالعه و انجام لایروبی رودخانه‌های درون شهری با شهرداری و ساماندهی و لایروبی رودخانه‌های بیرون شهر با شرکت آب منطقه‌ای است.

وی ادامه داد: بر اساس این تفکیکی که صورت گرفته، عمده مسئولیت ما در زمینه لایروبی رودخانه‌های بیرون از شهر از جمله رازآور، بخش‌هایی از قره‌سو، مرگ و... است.

مدیر دفتر مهندسی رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه با بیان اینکه شرکت آب منطقه‌ای تا جایی که اعتبارات باشد لایروبی و ساماندهی رودخانه‌هایی که متولی آن است را به‌صورت مستمر انجام می‌دهد تا در فصول بارندگی دچار چالش نشویم، اظهار کرد: در همین راستا سال گذشته 22 کیلومتر از رودخانه‌های استان را لایروبی کردیم.

تاجبخش از لایروبی و ساماندهی حدود پنج کیلومتر از رودخانه‌های استان نیز در سال جاری خبر داد و گفت: امسال از محل اعتبارت ملی رقمی نزدیک به یک میلیارد تومان برای لایروبی و ساماندهی رودخانه رازآور در نظر گرفته شده که اکنون کار در این منطقه در حال انجام است.

وی ادامه داد: چنانچه باز هم اعتباراتی در اختیار ما قرار بگیرد لایروبی سایر رودخانه‌ها از جمله مرگ، قره‌سو و... را نیز انجام خواهیم داد. به علاوه برای برخی رودخانه‌های درون شهر نیز با توجه به حساسیتی که دارند اقداماتی انجام دادیم.

مدیر دفتر مهندسی رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه درباره رودخانه تنگ کنشت که از نقاط حساس شهر کرمانشاه در موقع بارندگی محسوب می‌شود نیز تاکید کرد: از اعتبارات استانی از محل سیل سال 1398 منابعی برای ساماندهی و بازگشایی رودخانه تنگ کنشت در اختیار ما قرار گرفت که که توانستیم از محل این اعتبارات در سال 1399 لایروبی کامل رودخانه را انجام دهیم.

به گفته تاجبخش، در سال 1400 نیز از منابع ملی حدود 2.5 تا سه میلیارد تومان دوباره برای رودخانه تنگ کنشت در نظر گرفته شده و از محل این اعتبار حدود 500 متر دیوار در محدوده مهم میدان ظفر به سمت بالادست ایجاد شد.

وی عنوان کرد: اگر باز هم اعتباراتی برای ساماندهی تنگ کنشت در اختیار ما قرار داده شود، با توجه به حساسیت این رودخانه کارهای لایروبی و ساماندهی را انجام خواهیم داد.

مدیر دفتر مهندسی رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه با بیان اینکه شرکت آب منطقه‌ای یک دستگاه بیل مکانیکی برای لایروبی رودخانه‌ها در اختیار دارد، افزود: تا جایی که اعتبارات و امکانات به ما اجازه بدهد لایروبی و ساماندهی رودخانه‌ها را پیش می‌بریم تا در فصول بارندگی دچار چالش نشویم.

شناسه خبر 60910