شناسه خبر:60905
1401/7/14 11:22:44

مدیرکل شیلات استان کرمانشاه گفت: در سفر اخیر رئیس جمهور به این استان هزار و 700 میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل و اجرای طرح‌های آبزی‌پروری به تصویب رسید.

 سیدفرزاد افضلی روز سه‌شنبه با بیان اینکه این رقم در مجموع برای توسعه و ساماندهی فعالیت‌های موجود حوزه شیلات استان مصوب شده است، افزود: پیش‌بینی شده است با استفاده از این اعتبار هفت طرح نیمه تمام کلان و شاخص و پنج طرح جدید و اولویت‌دار در استان به اجرا گذاشته شود.

وی با بیان اینکه در صورت تأمین به موقع این اعتبار اجرای آن‌ها بین دو تا سه سال زمان دربر خواهد داشت، اضافه کرد: با بهره‌برداری از این طرح‌ها پیش‌بینی شده است میزان تولید آبزیان در استان کرمانشاه به میزان 13 هزار و 700 تن افزوده شود.

مدیرکل شیلات استان کرمانشاه اظهار کرد: با بهره‌برداری از این طرح‌ها ضمن افزایش تولید آبزیان استان در مجموع برای هزار و 405 نفر نیز اشتغال‌زایی ایجاد خواهد شد.

افضلی افزود: یکی از طرح‌های شاخصی که پیش‌بینی شده است با استفاده از این اعتبار اجرا شود برق‌رسانی به مجتمع آبزی‌پروری «ریجاب دالاهو» است که هم‌اکنون از 77 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار بوده که با اجرای آن برق مورد نیاز 101 مزرعه برای استفاده مکانیزاسیون در امر پرورش ماهی فراهم خواهد شد.

وی تأکید کرد: با اجرای این طرح 6 هزار و 200 تن ماهی تولید و تحول بزرگی در تولید ماهیان سردآبی در استان به‌وجود خواهد آمد.

وی از دیگر طرح‌های شاخص دیگر را اجرای فاز دوم مجتمع ماهیان گرمابی شهدای قصرشیرین عنوان کرد و گفت: با اجرا و بهره‌برداری از این طرح نیز ضمن تولید دو هزار و 200 تن ماهی، زمینه اشتغال برای 220 نفر نیز در این منطقه فراهم خواهد شد.

این مسئول ادامه داد: استان کرمانشاه هم‌اکنون با دارا بودن 460 واحد شیلاتی در قالب 378 مزرعه سردابی سالانه 13 هزار و 700 تن و همچنین با داشتن 80 واحد مزرعه گرمابی و تولید هفت هزار و 600 تن و دو مزرعه تولید ماهیان خاویاری با تولید 10 تن و نیز چهار مجتمع سردآبی و یک مجتمع گرمابی به همراه چهار واحد پرورش ماهی در قفس یکی از قطب‌های مهم تولید ماهی در بین استان‌های غیرساحلی کشور محسوب می‌شود.

افضلی تأکید کرد: استان کرمانشاه هم‌اینک رتبه نخست را در تولید ماهیان گرمابی در کشور در بین استان‌های غیرساحلی داراست.

شناسه خبر 60905