شناسه خبر:60888
1401/7/14 10:53:56

تولید سریال حماسه فاتحان میمک در ایلام با حضور مسئولان آغاز شد؛ این فیلم مظلومیت مردم استان و دلاورمردهای رزمندگان این منطقه را در دوران دفاع مقدس به تصویر می‌کشد.

سینمای دفاع مقدس با وجود تعدد تولیدات چهاردهه‌ای خود، ادای دِین چندانی به دلاورمردان بزرگ جنگ تحمیلی نداشته است، سینما در دهه 60 و 70، بیشتر معطوف عملیات‌ جنگی و نبردهای متقابل و مستقیم بود و دوربین، عموماً در میدان نبرد و خط مقدم حضور داشت.

به‌طور قطع ساخت سریال و فیلم‌های سینمایی دوران دفاع مقدس بهتر می‌تواند تصویر حماسه‌های آن دوران را در اذهان حک کند.

با این اوصاف، قرار است سریال فاتحان میمک در 15 قسمت 45 دقیقه‌ای با هدف معرفی نقش عشایر استان ایلام تا 9 ماه آینده در محل رشادت رزمندگان اسلام و در منطقه عملیاتی میمک تولید شود.

یکی از نخستین عملیاتی که در تاریخ دفاع مقدس اتفاق افتاده، عملیات ضربت ذوالفقار (میمک) بوده که کار مشترک گروه‌های مردمی و ارتش جمهوری اسلامی است.

ارتفاعات میمک به‌واسطه موقعیت جغرافیایی و اشراف بر خاک دو کشور ایران و عراق از اهمیت راهبردی برخوردار بود و در اختیار داشتن این ارتفاعات برگ برنده نیروهای نظامی کشور فاتح محسوب می‌شد.

20 شهریورماه سال 59 و 10 روز قبل از حمله رسمی عراق به ایران، صدام در حرکتی غافلگیرانه و متجاوزانه بلندی‌های استراتژیک میمک را به تصرف خود درآورد تا پیروز جنگ تحمیلی باشد.

صدام با حضور در این ارتفاعات و نشان دادن اقتدار پوشالی خود بر نقش مؤثر و تاکتیکی ارتفاعات میمک صحه گذاشت و داشتن ارتفاعات میمک را عاملی مؤثر برای پیروزی قاطعانه در جنگ علیه ایران اسلامی می‌دانست.

اما او در معادلات خود مردم جان برکف و سلحشور ایران را دست کم گرفته بود و تنها قوای نظامی ایران را می‌دید که ازلحاظ نیرو و تجهیزات، عراق بر آن‌ها چربش داشت؛ اما مردم و قدرت دفاعی آن‌ها را نادیده انگاشته بود و غافل بود از اینکه از سوی همین مردم نابود می‌شود.

دشمن بعثی تا بن دندان مسلح بود و از پشتیبانی دولت‌های غربی و سازمان‌های بین‌المللی بهره می‌برد، اما مردم استان ایلام با دست خالی و تنها با هدف دفاع از سرزمین و آیینشان به مقابله با متجاوزان برخاستند و در این راه حماسه‌های بی‌بدیلی را خلق کردند.

مردم ایل خزل و دیگر عشایر و ایلات استان ایلام که میمک را متعلق به خود و محل قشلاق عشایر خود می‌دیدند، این موضوع را برنتافته و برای بازپس‌گیری این منطقه به میدان رزم آمدند و هم‌پا و هم‌دوش ارتش جمهوری اسلامی ایران برای خروج متجاوزان از میمک تلاش کردند.

این عملیات نخستین حمله آفندی نظامی در تاریخ جنگ هشت‌ساله تحمیلی محسوب می‌شود که با فداکاری‌ها و رشادت‌های مردان سلحشور ایل خزل ایلام، عشایر ایلام و ارتش جمهوری اسلامی ایران در روز 19 دی‌ماه سال 59 انجام گرفت و به نخستین پیروزی رزمندگان اسلام منجر شد.

با تصرف ارتفاعات میمک با 15 کیلومتر طول و عرض هفت کیلومتر، آزادی بلندی‌های کله‌قندی و قله‌های 620 و 625 و 540 میمک تثبیت و همچنین در این عملیات 200 کیلومتر از سرزمین‌های اشغالی آزاد شد.

شناسه خبر 60888