شناسه خبر:60880
1401/7/14 10:38:56
راهداری همدان با آمادگی کامل به استقبال زمستان می‌رود

تجهیز و تعمیر ماشین‌آلات زمستانی به‌صورت مستمر و دائمی انجام می‌شود

رئیس اداره ماشین‌آلات راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان با بیان اینکه تا پایان مهرماه باید تمام تجهیزات و ماشین‌آلات آماده خدمت‌رسانی به شهروندان عزیز باشند، خاطرنشان کرد: در سال جاری تاکنون اقداماتی همچون 15 عدد تیغه برف‌روب، تجهیز و تعمیر 10 ماشین سنگین، تعمیر هفت نمک‌پاش و غیره انجام شده است.

گشت‌وگذار در هر فصلی لذت خاص خودش را دارد. برخی ترجیح می‌دهند در بهار به تماشای شکوفه باران طبیعت بروند و در شادی نو شدن زمین شریک شوند. گروهی تابستان را به خاطر لذت بردن از آفتاب سواحل و ثبات شرایط آب و هوایی دوست دارند. افرادی هم پاییز هزار رنگ را بهترین فرصت برای دیدن رنگ‌های طبیعت می‌دانند. در این میان سوز و سرمای زمستان و لباس سپیدرنگش نمی‌تواند جلوی سفر و لذت بردن از تعطیلات را بگیرد.

بسیاری در فصل زمستان راهی سفر می‌شوند تا جلوه‌های خدادادی متفاوتی را به نظاره بنشینند و تجربه‌ای متفاوت از سفر داشته باشند. در زمستان به خاطر شرایط متفاوت آب و هوایی و سخت‌تر نسبت به سایر فصول نکاتی باید رعایت شود تا از به‌وجود آمدن مشکلات جلوگیری شود. به همین منظور نکاتی را برایتان جمع‌آوری کرده‌ایم که برای شما امکان تجربه یک سفر زمستانی و به‌یادماندنی را فراهم می‌کند.

رانندگی در جاده‌های برفی و طوفانی، به تأخیر افتادن حرکت هواپیما‌ها و قطارها، بیمار شدن در طول سفر، از اصلی‌ترین چالش‌ها برای سفر در زمستان هستند.

مهم‌ترین موضوع در مسافرت زمستانی، حفظ سلامت است. به همراه داشتن تجهیزات مناسب، برنامه‌ریزی درست زمانی و توجه به نکات ایمنی، از مواردی هستند که اگر در رعایت آن‌ها بکوشیم، دیگر لازم نیست که از سفر در زمستان واهمه داشته باشیم.

با توجه به موقعیت خاص همدان و شرایط آب و هوایی که دارد لازم است از اواسط تابستان به فکر آماده‌سازی تجهیزات و امکانات لازم برای زمستان باشیم، همان‌طور که می‌دانید یکی از مهم‌ترین وظایف راهداری‌ها تجهیز و آماده‌سازی ماشین‌آلات و ابزار‌های مناسب در فصل زمستان است. در سال‌های قبل هم شاهد بودیم اقدامات راهداری باعث شد که تعدادی زیادی از هم‌وطنان در برف و کولاک گیر نکنند هرچند در برخی حوزه‌ها و تجهیز امکانات زمستانی ضعف وجود داد و تاکنون شاهد آسیب‌های زیادی در این خصوص بوده‌ایم اما نمی‌توان این اقدامات را نادیده گرفت.

در این راستا با توجه به موقعیت آب و هوایی همدان و در آستانه فصل پاییز و زمستان با رئیس اداره ماشین‌آلات راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان به گفت‌وگو نشسته که نتیجه را با هم می‌خوانیم:

سعید قدسی با اشاره به اقدامات آماده‌سازی زمستان توسط راهداری از اواسط تیرماه، عنوان کرد: از این تاریخ ماشین‌آلات برای راهدارخانه‌ها در فصل زمستان تجهیز و آماده می‌شوند.

وی با بیان اینکه استان همدان با داشتن 150 ماشین سنگین،180 ماشین نیمه‌سنگین و بسیاری از وسایل لازم با آمادگی کامل به استقبال زمستان می‌رود، اذعان کرد: هرساله تعداد محدودی از این ماشین‌ها برای اجرای طرح زمستانه آماده می‌شوند.

وی با بیان اینکه ماشین‌آلات راهداری با عمر بالا هستند، اذعان کرد: در این راستا تعمیرات و به‌روزرسانی تمام ماشین‌آلات راهداری به‌صورت مستمر و دائمی انجام می‌شود و این‌طور نیست که ماشینی تعمیر نشده در پارکینگ باقی بماند.

رئیس اداره ماشین‌آلات راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان با بیان اینکه تا پایان مهرماه باید تمام تجهیزات و ماشین‌آلات آماده خدمت‌رسانی به شهروندان عزیز باشند، خاطرنشان کرد: در سال جاری تاکنون اقداماتی همچون بالغ بر 15 عدد تیغه برف‌روب، تجهیز و تعمیر 10 ماشین سنگین، تعمیر هفت نمک‌پاش و غیره انجام شده است.

قدسی با بیان اینکه در سال جاری تاکنون ماشین‌آلات زمستانی جدیدی خریداری نشده است، عنوان کرد: خوشبختانه در استان همدان با مشکل سد معبر درختان و آسیب‌های آن در زمستان مواجه نیستیم.

وی با بیان اینکه در فصل سرما و زمستان نیروی‌های مجرب راهداری به‌صورت نوبتی در راهدارخانه‌های استان همدان مستقر خواهند شد تا در هنگام بارش برف، عملیات بازگشایی محورهای استان را انجام دهند، ابراز کرد: استان همدان به‌دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی که دارد زمستان زودهنگامی را تجربه می‌کند که در همین زمینه عملیات تهیه و ذخیره‌سازی شن و نمک مورد نیاز راهدارخانه‌ها در حال انجام است.

رئیس اداره ماشین‌آلات راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان با بیان اینکه امسال بالغ بر 15 میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز و نگهداری به استان همدان داده شده است، مطرح کرد: ماشین‌آلات راهداری هم در فصل زمستان در گردنه‌های حساس استان همدان مستقر خواهند شد تا در صورت احتمال بارش برف ترافیک عبوری دچار اختلال نشود.

قدسی با بیان اینکه اقدامات راهداری فقط مربوط به فصل زمستان نمی‌شود، خاطرنشان کرد: اقدامات راهداری در تمام فصول سال به‌صورت همیشگی و مدام انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه راهداری در فصول گرم سال اقداماتی زیادی ازجمله لکه‌گیری معابر، خیابان‌ها و جاده‌ها را انجام می‌دهد، تصریح کرد: ماشین‌آلاتی که در اختیار راهداری قرار می‌گیرد، ماشین‌آلات با عمر بالا هستند و نیاز به نوسازی دارند.

این مقام مسئول با بیان اینکه سازمان، برنامه‌های مختلفی برای نوسازی ماشین‌آلات و تجهیزات زمستانه دارد، اذعان کرد: درصورتی‌که مسئولان استان بتوانند اعتبار لازم برای خرید ماشین‌آلات را جذب کنند در نظر داریم که در سال تعداد امکانات و تجهیزات زمستانی را افزایش دهیم.

حال با توجه به آنچه گفته شد با شروع بارش باران، اصطکاک خودرو با جاده کاهش و احتمال سر خوردن خودرو افزایش می‌یابد بنابراین ضروری است که از سرعت خود بکاهید.

برای رانندگی در فصل زمستان به خاطر وجود پدیده‌هایی چون بارش باران و برف و نیز یخ‌زدگی جاده‌ها لازم است برخی نکات ایمنی رعایت شود تا از بروز حوادث و سوانح رانندگی جلوگیری شود.

شروع بارش باران، خطرناک‌ترین وضعیت را برای جاده و خودرو به‌وجود می‌آورد؛ زیرا قطرات باران با گرد و خاک و سایر آثار باقیمانده از لاستیک و روغن وسایل نقلیه موجود در خلل و شکاف آسفالت ترکیب شده و سطح لغزنده‌ای را به‌وجود می‌آورد که ممکن است به چشم دیده نشود.

به همین دلیل اصطکاک خودرو با سطح راه کم شده و احتمال سر خوردن خودرو افزایش می‌یابد؛ بنابراین به هنگام بارش باران، ضروری است که با سرعت پایین رانندگی کنیم و این حداقل سرعت بایستی حفظ شود.

در فصول سرد و شرایط جوی ناپایدار، سرعت خودرو باید کمتر از سرعت آن در جاده خشک باشد. البته توجه داشته باشید هنگامی که آب زیادی در سطح معابر جاری می‌شود، چنانچه با سرعت زیاد وارد آن شوید، آب موجود، میان جاده و لاستیک قرار می‌گیرد و اصطکاک شما با جاده را به صفر نزدیک می‌کند.

در این حالت خودروی شما روی قشری از آب حرکت می‌کند. پس با سرعتی یکنواخت حرکت کنید، در پیچ‌ها از سرعت خود بکاهید و در کم کردن سرعت، از ترمز ناگهانی و برداشتن پا از روی پدال گاز یا فشار دادن آن به‌طور ناگهانی بپرهیزید. آنچه مشخص است اینکه در سطح لغزنده و هنگامی که سرعت خودرو زیاد است، باید از تغییر دنده (از سبک به سنگین)، پرهیز گردد.

در سفر‌های زمستانی به همراه داشتن زنجیر چرخ و آشنایی با باز و بستن آن ضروری است و حتماً قبل از حرکت از سالم بودن برف پاکن‌ها و گرم‌کن شیشه و بخاری اتومبیل اطمینان حاصل کنید.

پلیس، برای سلامت رانندگان و مسافران با خودرو‌های فاقد زنجیر چرخ، لاستیک یخ شکن برخورد بدون اغماض داشته و از ادامه حرکت آن جلوگیری خواهد کرد؛ بنابراین تمامی شرکت‌های باری و مسافربری نیز موظف‌اند خودروهایشان را در طول زمستان به زنجیر چرخ و لاستیک یخ‌شکن مجهز کنند.

شناسه خبر 60880