شناسه خبر:60747
1401/7/11 08:32:57

سپهرغرب، گروه خبر: معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی محیط‌زیست استان کرمانشاه گفت: تالاب 450 هکتاری هشیلان این استان که یکی از منحصربه‌فردترین تالاب‌های غرب ایران به‌شمار می‌رود، به‌طور کامل خشک شده است.

«فرشاد فتاحی» روز یکشنبه با بیان اینکه تالاب هشیلان به‌لحاظ قابلیت‌های زیستی و منظر زیست‌بومی اهمیت ویژه‌ای دارد، افزود: هرچند که خشک‌سالی و کاهش بارندگی‌ها در خشک شدن این تالاب بی‌تأثیر نیست، اما یکی از مهم‌ترین دلایل خشک شدن این تالاب عدم مدیریت مناسب منابع آبی به‌ویژه در بحث چاه‌های غیر مجاز است.
وی ادامه داد: کاهش بارندگی‌ها و از سویی بهره‌برداری‌های بی‌رویه از منابع آبی رودخانه‌ها برای امور کشاورزی و چاه‌های مجاز و غیر مجاز در استان موجب تنش‌های آبی شدید در بیشتر مناطق استان به‌ویژه تالاب هشیلان، رودخانه‌ها و سراب‌های تأمین‌کننده آب این تالاب ازجمله سراب نیلوفر شده است.
معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی محیط‌زیست استان کرمانشاه تأکید کرد: میزان بارندگی سال زراعی گذشته از متوسط سالانه 450 میلی متر به 250 میلی متر کاهش یافت که این امر در خوشبینانه‌ترین شرایط می‌بایستی بخشی از این تالاب را خشک کند، اما متأسفانه مصرف بی‌رویه و بی‌ضابطه آب در بخش کشاورزی این تالاب را به‌طور کامل خشک کرده است.
فتاحی افزود: طبق برخی آمارها حدود 10 هزار چاه در استان وجود دارد که نفس‌های تالاب‌ها ازجمله تالاب هشیلان را گرفته است و به نظر می‌رسد مناسب‌ترین راه برای احیای تالاب‌ها مدیریت منابع آب زیرزمینی و چاه‌های اطراف آن‌ها است که اگر انجام شود، آب سریع‌تر به تالاب برخواهد گشت.
وی اضافه کرد: هم‌اکنون در اراضی کشاورزی استان به‌ویژه اطراف این تالاب کشت دوم و حتی سوم هم در کنار کشت محصولات پُرآب‌بر ازجمله ذرت، چغندر قند، سیب زمینی و پیاز که عمدتاً نیز به‌صورت سنتی صورت می‌گیرد لطمات جبران‌ناپذیری بر منابع آب زیرزمینی منطقه وارد کرده است.
تالاب هشیلان یکی از زیباترین مناظر طبیعی دیدنی کرمانشاه بوده و به‌دلیل وجود گونه‌های گیاهی و جانوری متنوع در آن، یکی از مهم‌ترین اکوسیستم‌های آبی استان کرمانشاه به حساب می‌آید.
این تالاب با 110 جزیره و برکه کوچک و بزرگ 450 هکتار مساحت داشته و در یک منطقه شکارممنوع واقع شده و یکی از منحصربه‌فردترین تالاب‌های ایران است.
تالاب هشیلان در فاصله 31 کیلومتری شمال غربی شهر کرمانشاه و در مسیر جاده کرمانشاه- روانسر واقع شده و همه‌ساله پذیرای بیش از 10 تا 15 هزار بال انواع پرندگان مهاجر است.

شناسه خبر 60747