شناسه خبر:60427
1401/6/31 09:27:53

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل شرکت گاز استان همدان از مطالبات 308 میلیارد تومانی از مشترکان خانگی و صنعتی خبر داد و گفت: همدان در وصول مطالبات آخرین رتبه کشور را دارد.

محمدصادق محبی‌نظر در جمع خبرنگاران با بیان اینکه به صددرصد خانوارهای شهری در 31 شهر استان همدان و 99 درصد خانوارهای روستایی گازرسانی شده است، اظهار کرد: با توجه به افزایش گازرسانی در شهرها و روستاهای استان، همدان نخستین استان سبز کشور نام گرفت.
وی با اشاره به گازرسانی در بخش روستایی، اضافه کرد: یک‌هزار و 42 روستا در استان همدان دارای گاز هستند، به هشت روستا درحال گازرسانی بوده و در پنج روستا نیز درحال اجرای مقدمات عملیات گازرسانی هستیم.
مدیرعامل شرکت گاز استان همدان در ادامه از افزایش 13 درصدی مصرف گاز امسال نسبت به سال گذشته خبر داد و یادآور شد: سال گذشته یک‌ میلیارد و 452 میلیون متر مکعب مصرف داشتیم، درحالی که امسال مصرف گاز یک‌ میلیارد و 646 میلیون متر مکعب بود که این افزایش مصرف ناشی از رشد صنایع واحدهای تولیدی و افزایش اشتراک‌های گاز بود.
وی میزان مطالبات گازبها از مشترکان شهری، روستایی و صنعتی را 308 میلیارد تومان دانست و گفت: استان همدان در زمینه مطالبات گازبها از مشترکان در سطح کشور رتبه 31 و آخرین رتبه را دارد که 30 درصد مطالبات مربوط به صنایع با بیش از 105 میلیارد تومان و 81 میلیارد تومان بدهی در بخش خانگی است.
محبی‌نظر تصریح کرد: در سطح استان 451 هزار و 979 خانوار شهری و 222 هزار و 436 خانوار روستایی مصرف‌کننده گاز طبیعی هستند که هرسال با افزایش اشتراک خانگی و صنایع، به این میزان اضافه می‌شود.
وی با بیان اینکه فضاهای اصلی مساجد و حسینیه‌ها، مؤسسات قرآنی، حوزه‌های علمیه، گلزارهای شهدا، امامزاده‌ها، خانه‌های عالم در روستاها و اماکن اقلیت‌های دینی از پرداخت ماهانه گازبها معاف هستند، گفت: مدارس دولتی نیز تا سقف الگوی مصرف از پرداخت گازبها معاف هستند.
مدیرعامل شرکت گاز استان همدان تصریح کرد: شرکت گاز ملزم است به صنایع و واحدهای تولیدی که سوخت مایع مصرف می‌کنند، گازرسانی داشته باشد تا از مصرف گاز مایع جلوگیری کنیم؛ زیرا علاوه‌بر هزینه بالا، کمبود منابع و آلودگی هوا را به دنبال دارد.
وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم به‌عنوان نخستین استان همه واحدهای صنعتی از نعمت گاز بهره‌مند شوند، افزود: پرونده گازرسانی به صنایع طی امسال یا سال آینده بسته می‌شود تا واحد صنعتی بدون گاز در استان نداشته باشیم.
محبی‌نظر با تأکید بر اینکه در کل استان 9 هزار و 854 کیلومتر اجرای عملیات گازرسانی داشتیم، گفت: طی سال گذشته 249 کیلومتر شبکه توزیع و تغذیه ایجاد شده و سه هزار و 820 مشترک صنایع و 313 صنعت از ابتدای دولت سیزدهم گازدار شده‌اند.
وی با اشاره به اینکه در هفته دولت پروژه‌هایی به ارزش 489 میلیارد ریال افتتاح و کلنگ‌زنی شد، عنوان کرد: 117 پروژه با مبلغ 295 میلیارد ریال افتتاح و 34 پروژه به ارزش 193 میلیارد ریال کلنگ‌زنی شد.
مدیرعامل شرکت گاز استان همدان با بیان اینکه نیروگاه مفتح نسبت به سال گذشته 16 درصد افزایش تخصیص گاز داشته است، گفت: طی 24 ساعت گذشته بیش از سه میلیون متر مکعب مصرف گاز نیروگاه مفتح بوده که حجم زیادی از مصرف را نیروگاه از سبد گاز استان دارد.
وی اضافه کرد: در سال 1401 از ابتدای سال تا مردادماه نیروگاه مفتح بیش از 877 میلیون متر مکعب مصرف گاز داشته، درحالی که طی مدت مشابه سال قبل 663 میلیون متر مکعب مصرف داشت.
محبی‌نظر در پایان سخنانش از تمهیدات و انجام مقدمات برای آمادگی در زمستان پیش‌ رو جهت عدم قطعی گاز سخن گفت و تصریح کرد: تمام ایستگاه‌ها اورهال شده، پشتیبانی‌ها تکمیل و بازآموزی شده و ضمن آمادگی کامل، امسال هیچگونه اُفت فشار و قطعی گاز نخواهیم داشت.

شناسه خبر 60427