شناسه خبر:60384
1401/6/30 09:28:48

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار کردستان گفت: مشکل پوشش تلفن همراه جاده سنندج - مریوان (محور تیژتیژ- گاران) براساس قول مساعد از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیران این حوزه در استان تا مهرماه برطرف می‌شود.

اسماعیل زارعی کوشا روز سه شنبه در آیین آغاز عملیات اجرایی 521 کیلومتر فیبرنوری روستایی (خاکی) در کردستان اظهار کرد: متأسفانه در صورت بروز تصادف در محور تیژتیژ- گاران، به دلیل عدم پوشش تلفن همراه عملیات امدادی و خدمات‌رسانی در زمان لازم انجام نخواهد گرفت که مشکل‌ساز خواهد بود.
وی اینترنت و پوشش تلفن همراه را نیاز امروز جامعه و کسب و کارها دانست و اضافه کرد: چند وقت پیش بنده نیز شاهد بروز تصادف در این محور بودم و آن از زمان به جد پیگیر رفع این مشکل شدم که از وزارت ارتباطات قول گرفته‌ایم مسئله نبود آنتن‌دهی تلفن همراه تا مهرماه به طور کامل رفع شود.
استاندار کردستان یکی از اولویت‌های استان را پوشش تلفن همراه در روستاها و محورهای مواصلاتی عنوان کرد و افزود: شاخص پوشش تلفن همراه در استان حدود هفت درصد از میانگین کشوری پایین‌تر است.
زارعی‌کوشا با اشاره به اینکه پوشش تلفن همراه در استان 74 درصد است، ادامه داد: امیدواریم با اجرای پروژه فیبرنوری که امروز تعریف شده، این شاخص تا یک سال آینده به 90 درصد برسد، ضمن اینکه پروژه ذکر شده جزو مصوبات سفر رئیس جمهور به استان بود و اعتبار لازم به آن اختصاص یافته است.
وی یادآور شد: پیمانکار این طرح، قرارگاه خاتم‌الانبیا بوده و قرار است در مدت کوتاهی 86 روستا (با اعتبار 750 میلیارد ریال) به فیبرنوری مجهز شده و از پوشش تلفن همراه و اینترنت برخوردار شوند.
استاندار کردستان تأکید کرد: انتظار داریم فاز یک این طرح قبل از شروع فصل سرما انجام شود و اولویت با روستاهایی باشد که سردسیرتر هستند تا پروژه به فصل کاری آینده موکول نشود.
عملیات اجرایی 521 کیلومتر شبکه فیبرنوری روستایی روز سه شنبه با حضور استاندار کردستان به‌صورت نمادین در جاده جدید سنندج- مریوان و روستای دوپلوره آغاز شد.
این پروژه در دو فاز اجرا می‌شود و برای آن 750 میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است که با بهره‌برداری از آن 86 روستای استان تحت پوشش تلفن همراه و اینترنت قرار می‌گیرد.
فاز نخست این طرح 116.4 کیلومتر بوده و در مسیر شهر شویشه تا روستای شیخ عطار اجرا می‌شود و تعداد 19 روستا و 879 خانوار را تحت پوشش قرار می‌دهد.
فاز دوم این طرح نیز 405 کیلومتر است و برای آن 600 میلیارد ریال سرمایه اختصاص یافته است که در دو اولویت یک و دو اجرا می‌شود. اولویت یک این فاز 183.54 کیلومتر و شامل 34 روستا و یک هزار و 906 خانوار در شهرستان‌های سقز، دیواندره، مریوان، بیجار و سنندج است.
در اولویت دو همین فاز هم 220.97 کیلومتر فیبر نوری اجرا می‌شود که 33 روستا با یک هزار و 499 خانوار در شهرستان‌های بانه، سقز، دیواندره و سروآباد تحت پوشش قرار می‌گیرد.
در حال حاضر 521 هزار و 61 مشترک تلفن ثابت، دو میلیون و 562 هزار و 749 مشترک تلفن همراه و 138 هزار و 462 مشترک اینترنت پرسرعت در کردستان از خدمات مخابرات بهره‌مند هستند و ضریب نفوذ تلفن همراه در استان 152 درصد است.
استان کردستان با یک میلیون و 603 هزار نفر جمعیت، 10 شهرستان، 32 شهر، 31 بخش، 86 دهستان و یک هزار و 677 روستای دارای سکنه دارد.

شناسه خبر 60384