شناسه خبر:60300
1401/6/29 09:04:27

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان گفت: با تکمیل عملیات اجرایی اَبَر پروژه آبرسانی به همدان و آزمایش موفقیت‌آمیز مخزن شماره یک، مخزن شماره دو این طرح نیز آب‌گیری شد.

محمد ضروری روز دوشنبه با اشاره به اینکه عملیات لوله‌گذاری طرح آبرسانی بلند‌مدت به همدان، پایان یافته است، افزود: مخزن شماره یک این طرح با گنجایش پنج هزار متر مکعب هفته پیش بهره‌برداری و شامگاه گذشته نیز مخزن شماره دو این اَبَر پروژه مورد آزمایش قرار گرفت.

وی با بیان اینکه فاصله این دو مخزن حدود پنج کیلومتر و اختلاف ارتفاع آن 220 متر است، اظهار کرد: خط انتقال این طرح دارای سه ایستگاه پمپاژ با ارتفاع 576 متر، 150 هزار متر مکعب مخزن تعادلی و 145 کیلومتر لوله فولادی با اقطار یک هزار و 200 تا یک هزار و 600 میلی‌متر، آب را به همدان منتقل می‌کند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان تصریح کرد: طرح آبرسانی بلندمدت به همدان به طول 145 کیلومتر از مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال 1383 به استان همدان است که عملیات اجرایی آن از سال 1386 آغاز شده است.

ضروری گفت: این طرح یک تصفیه‌خانه پیشرفته با ظرفیت سه هزار و 600 لیتر در ثانیه دارد که پیش‌بینی می‌شود بر اساس زمان‌بندی مقرر شده بهره‌برداری شود.

وی اظهار کرد: به تعبیر وزیر نیرو این یک اَبَر پروژه است که سال‌های سال بلا تکلیف مانده بود که با روی کار آمدن دولت سیزدهم و پیگیری‌های استاندار همدان عملیات اجرایی آن شتاب گرفت و در طول چهار تا پنج‌ماه گذشته پیشرفت بسیار خوبی داشته است.

این مسئول ادامه داد: اکنون کل مسیر خط انتقال این طرح به طول 145 کیلومتر لوله‌گذاری شده، عملیات ساخت سه مخزن آن تکمیل شده و برق‌رسانی آن به طول 70 کیلومتر با خط 63 کیلو ولت مراحل پایانی را می‌گذراند.

ضروری با اشاره به اینکه با بهره‌برداری از فاز نخست این طرح، 600 لیتر آب در ثانیه وارد شبکه آبرسانی همدان می‌شود، گفت: خط انتقال بای پس این طرح نیز به طول 16.2 کیلومتر از یک ماه پیش طراحی و اجرا شد و اکنون در مرحله آزمایش قرار دارد.

سد تالوار از نوع خاکی با هسته رسی است و دارای ارتفاع از پی 88 متر، طول تاج 529 متر و عرض تاج 12 متر بوده و با حجم کل500 میلیون متر مکعب، سالانه 226 میلیون متر مکعب آب را تنظیم می‌کند.

خط انتقال این طرح به طول 140 کیلومتر با سه ایستگاه پمپاژ و 150 هزار متر مکعب مخازن تعادلی به پایان رسیده و در مرحله آزمایش به‌سر می‌برد.

عملیات اجرایی این پروژه از 17 سال پیش آغاز شده بود و با تلاش‌های دولت سیزدهم و علی اکبر محرابیان (وزیر نیرو) منابع مالی این پروژه، در فروردین‌ماه امسال تأمین و در طول 6 ماه آماده بهره‌برداری شده است.

شناسه خبر 60300