شناسه خبر:60160
1401/6/24 09:19:20
معاون جهاد کشاورزی استان:

کشاورزان کرمانشاهی کلزا کشت کنند

سپهرغرب، گروه خبر: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه بهترین زمان کشت کُلزا در استان کرمانشاه حد فاصل 15 شهریورماه تا هفته نخست مهرماه در مناطق معتدل است، از کشاورزان کرمانشاهی خواست برای کشت محصول کُلزا در زمان باقی‌مانده اقدام کنند.

«افشین صفوی» روز چهارشنبه به کشاورزان استان کرمانشاه توصیه کرد قبل از کشت کلزا، زمین‌های کشاورزی را با شخم زدن، دیسک زدن و آبیاری آماده‌سازی و سپس اقدام به کشت کنند.

وی با بیان اینکه در سال زراعی جدید جهاد کشاورزی استان کرمانشاه سهم کشت 11 هزار هکتار کلزا را در سطح کشور دارد، گفت: فصل کشت کُلزا در استان از 15 شهریورماه تا پنجم مهرماه در مناطق معتدل مانند کرمانشاه و اسلام‌آباد است.

صفوی همچنین به همه کشاورزان استان کرمانشاه توصیه کرد: حتماً محصولات خود را بیمه کنند و با شرکت‌ها قبل از کشت قرارداد ببندند.

کُلزا روغنی است که از دانه‌های کلزا به‌دست می‌آید؛ روغن کلزا به‌دلیل داشتن اسیدهای چرب اشباع‌نشده و نداشتن کلسترول از کیفیت تغذیه‌ای بالایی برخوردار و بین ارقام و در شرایط مختلف تنوع زیادی در ترکیب اسید‌های چرب آن مشاهده می‌شود.

دانه کلزا دارای 25 تا 55 درصد روغن، 18 تا 24 درصد پروتئین و 12 تا 20 درصد پوست است؛ کلزاهایی که از آن‌ها روغن استخراج می‌شود را کانولا می‌نامند.

روغن کلزا فاقد کلسترول بوده و نسبت به همه روغن‌های خوراکی در جهان کم‌ترین چربی اشباع را دارد. دانه‌های کلزا دارای روغن فراوانی است، از روغن این گیاه در انواع صابون‌ها و شوینده‌ها نیز استفاده می‌شود.

   کرمانشاه قطب کشاورزی غرب کشور

کشاورزی محور توسعه پایدار کرمانشاه و یکی از بخش‌های مهم این استان مرزی و چهارفصل است که علاوه‌بر تأمین نیازهای غذایی داخل استان، بخش زیادی از نیازهای کشور را نیز تأمین و تضمین می‌کند.

کرمانشاه استانی پهناور در غرب ایران با 25 هزار کیلومتر مربع مساحت، یکی از استان‌های مهم از حیث کشاورزی و منابع طبیعی محسوب می‌شود؛ به‌طوری که 70 درصد مساحت استان را عرصه‌های منابع طبیعی با بیش از 527 هزار هکتار جنگل و یک میلیون و 192 هزار هکتار مرتع تشکیل داده است.

همچنین بیش از 950 هزار هکتار زمین کشاورزی در استان کرمانشاه وجود دارد که سالانه چهار میلیون و 575 هزار و 814 تُن انواع محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلات و آبزیان در استان تولید می‌شود.

داشتن 11 اقلیم آب‌وهوایی، بارش‌های دوبرابری نسبت به میانگین کشوری، چهارفصل بودن و تولید بیش از 98 درصد محصولات زراعی و باغی در استان، ازجمله ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بخش کشاورزی استان کرمانشاه است که می‌توان از این ظرفیت برای رفع بیکاری و ایجاد اشتغال، افزایش درآمد کشاورزان و رونق اقتصادی استان استفاده کرد.

از مجموع جمعیت استان حدود 125 هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند.

استان کرمانشاه دو میلیون نفر جمعیت ساکن در 14 شهرستان، 31 بخش، 32 شهر، 86 دهستان و دو هزار و 595 آبادی دارد و 2.4 درصد جمعیت کشور در این استان سکونت می‌کنند که از این تعداد 75 درصد در نقاط شهری و 25 درصد در نقاط روستایی زندگی هستند.

شناسه خبر 60160