شناسه خبر:59951
1401/6/20 09:50:07

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی با اعلام اینکه شرایط امسال عراق با سال‌های قبل مقداری متفاوت بوده و هوا در این کشور به‌شدت گرم و ظرفیت‌های آن‌ها درحال تکمیل شدن است، از زائران اربعین خواست به‌هیچ‌وجه به مرزها مراجعه نکنند.

«سیدمجید میراحمدی» با بیان اینکه تاکنون دو میلیون و 200 هزار نفر زائر از کشور عازم کشور عراق شده‌اند، افزود: همچنان خواهش ما از زائران این است که به‌هیچ‌وجه به مرزها مراجعه نکنند.

وی در مورد مرز خسروی نیز با اشاره به اینکه در مرز مذکور شاهد ازدحام زوار هستیم، گفت: متأسفانه با وجود اینکه تأکید شده دیگر زوار مراجعه نکنند، اما مردم همچنان به طرف مرزها می‌آیند و ما دوست نداریم که زوار اذیت شوند و مشکلی برای آن‌ها پیش بیاید.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی در ادامه با بیان اینکه مأموران مستقر در مرزها درحال انجام وظیفه هستند و در نهایت ادب و احترام با زوار برخورد می‌کنند، ابراز کرد: ما آنچه که توصیه می‌کنیم، به‌خاطر رفاه، آسایش و سلامت خود زوار است و آرزو می‌کنیم که حتی یک نفر در این سوی مرز باقی نماند و همه زوار و عاشقان زیارت بتوانند عازم کربلا شوند؛ اما مهم این است که سلامت و امنیت لازم برای آن‌ها تأمین شود.

میراحمدی افزود: درحال تلاش برای خروج زوار موجود در مرز خسروی هستیم، اما این کار بسیار سخت و دشوار است و طرف عراقی بسیار معترض بوده و می‌گوید قرار نبوده این‌همه جمعیت به این شکل وارد عراق شود و ما هماهنگی را انجام می‌دهیم تا تسهیل شود.

وی همچنین اضافه کرد: ما همچنان تأکید می‌کنیم زوار به‌هیچ‌وجه به مرزها مراجعه نکنند، چراکه هر لحظه ممکن است مشکلات جدی ایجاد شود.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی تعداد زواری که از مرز خسروی عازم عراق شده‌اند را بیش از 32 هزار نفر اعلام کرد و گفت: اکنون در اطراف جاده منتهی به مرز خسروی شاهد حضور زوار هستیم که اجازه نمی‌دهیم این افراد وارد مرز شوند.

   خسروی کوتاه‌ترین مسیر به کربلای معلی

مرز خسروی در شهرستان مرزی قصر شیرین در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است که خسروی- منذریه مسیر اصلی به سمت جاده بغداد پایتخت عراق و از این طریق به کشور سوریه و درنهایت به حلب و سپس ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

مرز رسمی خسروی در فاصله 15 کیلومتری قصر شیرین تا بغداد پایتخت عراق 190، نجف 380، کربلا 300، کاظمین 203 و تا سامرا 326 کیلومتر فاصله دارد و به‌دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.

قصر شیرین در غرب کرمانشاه بیش از 27 هزار نفر جمعیت و بیش از 186 کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای دو مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

در این شهرستان 14 واحد اقامتی شامل هتل و میهمان‌پذیر درجه یک تا درجه سه با 322 اتاق و یک‌هزار و50 تخت از اوایل دهه 80 ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند، این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و بهره‌مندی مردم قصر شیرین از مزایای تردد زوار صورت می‌گرفت.

شناسه خبر 59951