شناسه خبر:59842
1401/6/17 10:05:33

معاون تلفیق و امور تنظیم‌گری شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: با بازگشایی یکی از سرشاخه‌های رودخانه بالادست سد اکباتان، ورودی آب این سد به 70 لیتر در ثانیه رسید.

 

«علیرضا الماسوندی» در هجدهمین نشست اعضای شورای آب استان همدان افزود: در بازدیدی که روز سه‌شنبه از سد اکباتان داشتیم، شرایط این سد را بررسی کردیم تا براساس منابع آن برای تأمین آب شهر همدان برنامه‌ریزی کنیم.

وی با اشاره به اینکه آبزیان و ماهی‌های این سد درحال انتقال به مکان دیگری است، اظهار کرد: با توافق‌نامه صورت‌گرفته با اهالی روستاهای بالادست سد اکباتان درحال حاضر 70 لیتر در ثانیه آب وارد این سد می‌شود.

الماسوندی تصریح کرد: یک سرشاخه دیگر نیز روز جمعه رهاسازی و آب آن وارد سد اکباتان می‌شود و بین 150 تا 200 لیتر آب در ثانیه به ظرفیت این سد کمک می‌کند.

وی تأکید کرد: براساس کیفیت‌سنجی و اندازه‌گیری صورت‌گرفته، کدورت کنونی آب سد اکباتان، (پیش از ورود به تصفیه‌خانه اکباتان) نزدیک به 557NTO (NTO واحد سنجش شفافیت آب) است که پس از تصفیه، آب با کیفیت بالا و کدورت کمتر از یک NTO وارد شبکه آب‌رسانی شهر همدان می‌شود.

معاون تلفیق و امور تنظیم‌گری شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: خط گذرگاه (بای‌پس) آب‌رسانی به همدان تکمیل شده است، هفت پمپ در مخزن سد آبشینه برای انتقال آب آن به تصفیه‌خانه شهیدبهشتی آماده شده است.

وی ادامه داد: هر پمپ 90 لیتر در ثانیه آب را انتقال می‌دهد و در چند روز آینده دو پمپ دیگر اضافه می‌شود که درمجموع ظرفیت پمپاژ 700 لیتر در ثانیه دارد.

الماسوندی افزود: با تکمیل و راه‌اندازی خط گذرگاه (بای‌پس) به همراه آب سد اکباتان، درمجموع 800 لیتر آب در ثانیه به تصفیه‌خانه شهید بهشتی انتقال می‌یابد که مشکل آب‌رسانی به شهرک‌های اطراف شهر همدان را بر طرف می‌کند.

وی با اشاره به اینکه آب منطقه شرقی با ظرفیت یک‌هزار لیتر در ثانیه تأمین می‌شود، اظهار کرد: خط آب‌رسانی به همدان سه اتصال اصلی دارد که اتصال نقطه خالق‌وردی تکمیل شده است و با اضافه شدن این خط شرایط آب‌رسانی متعادل‌تر خواهد شد.

معاون تلفیق و امور تنظیم‌گری شرکت مدیریت منابع آب ایران تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های خط گذرگاه (بای‌پس) این است که موجب آزاد شدن مسیر انتقال و اضافه شدن چاه‌ها به شبکه آب‌رسانی شهر همدان می‌شود.

در پی کاهش جدی بارش‌ها و خشک‌سالی ناشی از آن، ذخیره آب سدهای استان همدان به‌ویژه سد اکباتان به‌عنوان منبع اصلی تأمین آب شهر همدان بسیار کاهش یافته است. همین موضوع در چند هفته گذشته موجب بروز مشکل و تنش آبی در شهر همدان و اعمال زمان‌بندی قطع شبکه در شهر شده است.

در این مدت «علی‌اکبر محرابیان»، وزیر نیرو دوبار به‌صورت سرزده به همدان سفر کرده است و در جریان این سفرها در بازدید از طرح آب‌رسانی به همدان و همچنین بررسی روند مسائل و مشکلات مرتبط با خشک‌سالی و تنش آبی این استان با اشاره به تلاش جدی دولت برای رفع مشکل تنش آبی ناشی از خشک‌سالی ازجمله در استان همدان، گفت: شمارش معکوس برای افتتاح ابرپروژه آب‌رسانی به همدان آغاز شده و مرحله نخست طرح آب‌رسانی به همدان ظرف دو تا سه هفته آینده (تا 21 شهریورماه) به بهره‌برداری می‌رسد.

احمد وحیدی، وزیر کشور نیز در سفری یک‌روزه به استان روند اجرای طرح آب‌رسانی به همدان و خروج این شهر از وضعیت بحرانی را بررسی کرد.

طرح آب‌رسانی به شهر همدان یکی از اقدامات مؤثر و پایدار برای رفع مشکل کم‌آبی است که این پروژه در 18 سال گذشته بلاتکلیف بوده و پیشرفت بسیار کمی داشته است، از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم این پروژه با پیگیری‌های جدی استاندار همدان و حمایت‌های دولت، پیشرفت قابل توجهی داشته؛ چراکه اقدامی راهگشا و پایدار برای رفع مشکل کم‌آبی همدان است.

طرح آب‌رسانی به همدان با خط انتقال به طول 140 کیلومتر از مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال 1383 به استان همدان است که با اجرای این طرح تأمین آب بلندمدت شهر همدان و شهرها و روستاهای مسیر در دستور کار قرار دارد.

عملیات اجرایی این طرح از سال 1386 آغاز شده، اما در سال‌های گذشته به‌کُندی پیش می‌رفت و به‌نوعی متوقف شده بود که از سال گذشته و با روی کار آمدن دولت سیزدهم موضوع تأمین آب آشامیدنی شهر همدان با پیگیری شبانه‌روزی استاندار همدان در اولویت کاری وزارت نیرو قرار گرفت و با پیگیری‌های ویژه و تزریق اعتبارات مناسب، این پروژه از حالت توقف کامل خارج و وارد پیشرفت در اجرای کار شد و فعالیت کارگاه‌ها از سر گرفته شد و مرحله اول آن برای آب‌رسانی به شهر همدان رو به اتمام است.

اقدامات صورت‌گرفته در طول چهار ماه گذشته بسیار ارزشمند است و پیشرفت فیزیکی این پروژه با گذشته قابل قیاس نیست. این طرح دارای سه ایستگاه پمپاژ به ارتفاع 576 متر است که ایستگاه شماره یک و دو هرکدام 220 متر و ایستگاه شماره سه 136 متر طول پمپاژ دارد.

میانگین بارش‌های استان همدان در سال جاری آب 44 درصد نسبت به بلندمدت کاهش یافته است.

 

 

شناسه خبر 59842