شناسه خبر:59617
1401/6/13 10:02:45
مدیرکل تعاون روستایی استان کرمانشاه مطرح کرد:

سهم 50 هزار هکتاری کرمانشاه برای کشت قراردادی در سال آینده

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل تعاون روستایی استان کرمانشاه از سهم 50 هزار هکتاری کرمانشاه برای کشت قراردادی محصولات کشاورزی در سال آینده خبر داد.

ایرج صفایی ظهر شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات اداره تعاون روستایی استان کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: پنج هزار هکتار زمین در سال گذشته برای محصولات و کشت‌های قراردادی از سوی تعاون روستایی استان کرمانشاه مورد استفاده قرار گرفت.

وی افزود: در کشت‌های قراردادی علاوه‌بر کشت نهاده‌های مورد نیاز، بیمه‌ای با عنوان بیمه اراضی کشاورزی با 20 درصد تخفیف به کشاورزان داده می‌شود و درنهایت پس از برداشت محصول از کشاورزان باز پس گرفته می‌شود.

مدیرکل تعاون روستایی استان کرمانشاه با اشاره به بازخورد خوب کشاورزان نسبت به طرح کشت‌های قراردادی محصولات، تصریح کرد: درحال حاضر سهم استان کرمانشاه در کشت قراردادی برای سال زراعی آینده حدود 50 هزار هکتار پیش‌بینی شده که براساس برنامه‌ریزی که برای آینده صورت گرفته، تلاش برای افزایش 100 هزار هکتاری این طرح در استان انجام می‌گیرد.

صفایی خاطرنشان کرد: اجرای طرح کشاورزی قراردادی به این صورت است که افراد متقاضی در انواع کشت‌ها مانند گندم، ذرت و کلزا پس از انجام مراحل اداری و دریافت معرفی‌نامه برای دریافت بذر، کود و سموم به سازمان تعاون روستایی معرفی می‌شوند.

وی با بیان اینکه کشاورزی در کشور باید به سمت کشاورزی و کشت‌های قراردادی سوق داده شود، ابراز کرد: به‌دلیل آمار پایین این نوع کشت در ایران، ضرورت حرکت به سمت آن احساس می‌شود؛ چراکه درحال حاضر آمار کشاورزی قراردادی تنها دو درصد است و این درحالی بوده که این آمار در دنیا بین 40 تا 45 درصد است.

مدیرکل تعاون روستایی استان کرمانشاه با اشاره به اثرگذاری کشت قراردادی در اقتصاد استان کرمانشاه، بیان کرد: پیشرفت کشاورزی در حوزه اقتصادی متأثر از نقش اساسی و روند افزایش تولیدات کشت قراردادی و همچنین رعایت الگوی کشت از سوی کشاورزان است‌.

   برپایی 7 روستابازار در کرمانشاه تا پایان سال جاری

صفایی در ادامه با اشاره به پوشش و اجرای کامل طرح روستابازارها در استان کرمانشاه، عنوان کرد: با توجه به اینکه اجرای طرح روستابازار در اولویت قرار دارد، اما درنظر داریم که تا پایان سال جاری تعداد هفت روستابازار برپا شود.

وی مطرح کرد: درحال حاضر تنها یک روستابازار در شهرستان صحنه راه‌اندازی شده و اقدامات اولیه برای راه‌اندازی روستابازار در دو شهرستان پاوه و اسلام‌آباد غرب در دست دست اقدام است.

مدیرکل تعاون روستایی استان کرمانشاه ادامه داد: در دو شهرستان جوانرود و روانسر نیز برای راه‌اندازی روستابازار اعتباری به میزان هفت میلیارد تومان برای هریک از آن‌ها درنظر گرفته شده و همچنین مقرر شده تا پایان سال جاری دو روستابازار دیگر نیز در دو شهرستان راه‌اندازی شود.

صفایی بر کاهش قیمت محصولات کشاورزی در روستابازارها تأکید کرد و گفت: محصولات کشاورزی در این روستاها بین 10 تا 15 درصد ارزان‌تر بوده که هدف از راه‌اندازی این روستابازارها حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده و حذف واحدهای واسطه است.

مدیرکل تعاون روستایی استان کرمانشاه متذکر شد: راه‌اندازی سامانه بازرگام در بیش از 20 استان کشور درحال اجرا است که خدمات مناسبی هم تاکنون ارائه شده، اما پس از اعلام طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها، فعالیت این سامانه نیز کاهش یافت.

وی با اشاره به اجرا و استفاده از کالابرگ الکترونیکی در برخی از استان‌ها، گفت: اجرای این طرح در مرحله آزمایشی بوده که درصورت پوشش و اجرای سراسری، این سامانه مجدد راه‌اندازی شده و جان دوباره خواهد گرفت.

صفایی با اشاره به فعالیت تعاونی‌ها، خاطرنشان کرد: 264 تعاونی فعال در استان کرمانشاه وجود داشته که جمعیتی 200 هزار نفری با معادل 10 درصد از جمعیت کل استان، عضویت در این تعاونی‌ها دارند.

شناسه خبر 59617